انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، تبیین ادارک صاحبنظران درباره نظام آموزش از راه دور بعنوان سازمان یاددهنده می باشد. روش پژوهش حاضر، شیوه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان در این پژوهش 15 نفر از اساتید و فارغ التحصیلان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و برای تحلیل کیفی داده ها نیز از شیوه کد گذاری (باز، محوری و انتخابی) به روش هفت مرحله ای کلایزی بهره گرفته شد. جهت تامین روایی و پایایی از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده گردید.
نتایج حاصل از تبیین ادارک صاحبنظران درباره نظام آموزش از راه دور بعنوان سازمان یاددهنده مشتمل بر چهار بعد اصلی سیاستگذاری، مدیریت و پشتیبانی، زیر ساخت ها و ارزیابی، اصلاح و مهندسی مجدد و 32 مولفه مستخرج از متن مصاحبه ها می باشد که پیشنهاد می شود نظام آموزش از راه دور بعنوان سازمان یاددهنده به ابعاد و مولفه های احصاء شده در این پژوهش عنایت شود.

کلیدواژه‌ها

ابراهیم‌زاده، عیسی (1386). انتقال از دانشگاه آموزش از دور سنتی به دانشگاه مجازی: نوآوری و چالش تغییر(مطالعه موردی)، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 43: 137-115.
اکرامی، محمود و فرج‌پور، عادله (1395). پیش‌بینی مولفه‌های یادگیری سازمانی بر پایه بینش کارکنان دانشگاه پیام نور، مجله پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شماره دوم: 64-53.
اناری‌نژاد، عباس؛ محمدی، مهدی (1393). ارائه شاخص‌های عملی ارزشیابی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی ایران. دوره 5، شماره 1. تهران: 25-11.
رضایی، عیسی؛ نثری، شبنم و آرمند، محمد (1390). نظریه ارتباط‌گرایی و کاربرد آن در طراحی کتاب درسی دانشگاهی؛ عیار، شماره 24: 81-94.
رودساز و همکاران (1396). شناسایی عوامل موثر بر الگوی آموزش‌های مجازی دانشگاهی در ایران. مجله پژوهش در نظام‌های آموزشی، شماره 6، بهار: 143-121.
زارع محمدآبادی، حسین و همکاران(1398). بررسی میزان کاربست مولفه‌های سازمان یاددهنده در دانشگاه‌های دولتی کشور در سال تحصیلی 86-85. مجله جامعه‌شناسی کاربردی، سال بیست و یکم- شماره پیاپی(40)، شماره چهارم، زمستان: 72-57.
زاوری و همکاران (1395). زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی فناوری پزشکی از راه دور در دانشگاه علوم پزشکی زابل. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دوره 5، شماره 3، پاییز: 82-73.
شاهمحمدی و عزیزی (1401). شناسایی، تحلیل و اولویت‌بندی شاخص‌های مؤثر بر کیفیت در نظام آموزش از دور: مورد دانشگاه پیام نور. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال دهم، شماره اول، تابستان: 67-86.
شاهمحمدی و عزیزی (1400). تدوین الگویی برای نظام آموزش از دور به عنوان سازمان یاددهنده. مجله آموزش عالی ایران، جلد 14، شماره 4: 86-112.
عباسی، حاجی زین‌العابدینی و رئیسی (1396) آسیب‌شناسی نظام الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی براساس مدل خان. مجله مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی یزد، دوره 12، شماره 4، زمستان: 238-227.
عزیزی، نعمت‌اله؛ شاهمحمدی، انور و نقدی، هادی (۱۳۹۲) موانع اجرای آموزش از راه دور و شناسایی راهکارهایی برای اجرای بهینه آن: تاملی بر دیدگاه مدیران و معلمان مدارس راهنمایی و متوسطه فناوری آموزش-دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی: ۸؛ ۱۱۴-۱۰۳.
 
فرج‌الهی و دیگران (1395). طراحی الگوی ساختار سازمانی دانشگاه‌های باز و از دور (مطالعه موردی دانشگاه پیام‌نور). فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شماره سوم(پیاپی 15)، زمستان: 64-49.
قاسمی، احمدرضا و شهریاری فرد، آذین. (1394). شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های دخیل بر کیفیت آموزش الکترونیک. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، جلد 10، شماره 4، تابستان: 307 تا 318.
موسویان، سمانه سادات (1359). ارزشیابی کیفیت آموزش مبتنی بر وب از منظر زیرساخت‌های آموزش مجازی، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی و دهمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی. جلد 2، دانشگاه مدرس، تهران: 702-687.
میرسعیدی، گلنوش، ایمانی، محمد نقی و ناظم، فتاح (1395). ارزیابی زیرساخت‌های سازمانی موثر در به‌کارگیری آموزش الکترونیکی. فصلنامه مدیریت پرستاری، سال پنجم، دوره پنجم، شماره دوم، تابستان: 58-51.
نادری‌فر و همکاران(1395). چالش‌های آموزش الکترونیکی در علوم پژشکی: مروری بر متون. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، دوره 9، شماره 23، پاییز: 111-102.
نجفی هزارجریبی، حبیب‌الله و کوپایی، شیرزاد (1396). طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. سال 8، شماره 15، بهار و تابستان: 60-35.
 
 
References
Abdellatief, M.; Sultan, M.; Jabar .M. & Rusli, A. (2011). A Technique for Quality Evaluation of E-Learning from Developers Perspective. American Journal of Economics and Business Administration 3 (1): 157-164.
Abusneineh, W & Zairi , M (2010). An evalution farmework for e-learning effectivenss in the Arab world. International Encyclopedia of Eduction (Third Edition). http:// www.sciencedirct. com.
Aljaber, Abdullah (2018). E-Learning Policy in Saudi Arabia: Challenges and Successes. Research in Comparative and International Education, v13 n1 p176-194 Mar 2018.
Baggett, K. S. (2014). A system – Based framework for assessment of performance measurement system implementation in R&D organization. A dissertation to the faculty of old dominion university in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, old dominion university.
Bratkevich, V. (2020). E-Learning Education Systems Efficiency rating model. Science Rise. No. 1 (66): 56- 65.
Casanova, Diogo; Moreira, António(2017). A Model for Discussing the Quality of Technology-Enhanced Learning in Blended Learning Programmes. International Journal of Mobile and Blended Learning, v9 n4 Article 1 p1-20 2017.
Carpenter, M. D. (2007). »Testing the efficacy of team teaming, learning environment«. 10, 53-56.
 
Climent, A. & Cabrillana, A. (2012). The role of educational quality and quantity in the process of economic development; Journal of Economics of Education Review, 31, 391-409.
Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design. Sage publications
Ebrahimzadeh, I. (1997) The Development of Distance Education in Iran, PhD thesis, University of Bristol, Bristol.
Fitzpatrick, J.; Sanders, L. & Worthon, B. (2011). Program evaluation: alternative approaches and practical guidance. Boston: Allyn & Bacon Press.
Hand, A. (2012). Evaluating the suitability of current Authoring Tools for developing e-learning Resources. Dissertation submitted as part of the requirements for the award of the de gree of MSc in Information Technology (Business).
Jesionkowska, J., Wild, F., and Deval, Y. (2020). Active learning augmented reality for STEAM education—a case study. Education Sciences, 10(8), 198.
Marshall C. and Rossman G.B, (2011). Designing Qualitative Research, Newbury Park.
Orehovao cki,Tihomir, Granic, Andrina & Kermek, Dragutin. (2013). Evaluating the perceived and estimated quality in use of Web 2.0 applications. The Journal of Systems and Software, No. of Pages21. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/jss.
Roumell, Elizabeth Anne; Salajan, Florin Daniel (2016). The Evolution of U.S. e-Learning Policy: A Content Analysis of the National Education Technology Plans Educational Policy, v30 n2 p365-397 Mar 2016.

Shahmohammadi, A., Taghipour, A., Azizi, N., and Ebrahimzadeh, I. (2018). A Critical Reflection of the Appraisal Indicators of Distance Education Systems: A Meta-Synthesis. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 9 (2): 1-9.

Tichy, Noel and Cardwell,Nancy.(2004). The cycle of leadership: How great leaders teach their companies to win. New York: Harper Business.
Tichy, Noel and Cohen, Eli. (2002). Leadership engine: How winning companies build leadrs at every level. New York: Harper Business