انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران

2 گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد انار، ایران.

چکیده

این مطالعه باهدف بررسی نقش باورهای رفتاری، باورهای هنجاری و خود پیروی در پیش‌بینی سازه‌های مدل پذیرش فناوری، انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود و 200 معلم از بین ۴۱۰ معلم متوسطه دوره دوم شهر رفسنجان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش سازه‌های مدل پذیرش فناوری از مولفه‌های مطالعات گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مک‌کنی (2004) و باس و همکاران (2016)، و باورهای رفتاری هولدن و کارش (2010)؛ باورهای هنجاری ایگونا و همکاران (2016) و خود پیروی فیرات (2016) استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر برای تحلیل استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم نیت رفتاری و باورهای هنجاری بر کاربرد واقعی فناوری؛ اثر مستقیم سودمندی ادراک‌شده و باورهای رفتاری بر نیت رفتاری؛ اثر مستقیم سودمندی ادراک‌شده، باورهای رفتاری و خود پیروی بر نگرش نسبت به کاربرد فناوری؛ اثر مستقیم سهولت ادراک‌شده و باورهای رفتاری بر سودمندی ادراک‌شده؛ اثر مستقیم باورهای هنجاری، رفتاری و خود پیروی بر سهولت و سودمندی ادراک‌شده در تدریس معلمان مثبت و معنی‌دار بود. نتایج واسطه‌ای ساده نیز نشان داد نیت رفتاری نقش واسطه‌ای مثبت و معنی‌داری بین باورهای رفتاری و کاربرد واقعی و در بین سودمندی ادراک‌شده و کاربرد واقعی دارد؛ سهولت ادراک‌شده نقش واسطه‌ای مثبت و معنی‌داری بین باورهای رفتاری و سودمندی ادراک‌شده، بین باورهای هنجاری و سودمندی ادراک‌شده و بین خود پیروی و سودمندی ادراک‌شده دارد؛ بنابراین بر نتایج باورها و خود پیروی معلم نقش مهمی در پذیرش فناوری بخصوص بر سهولت و سودمندی ادراک‌کردن فناوری در تدریس معلمان دارد.

کلیدواژه‌ها

ابزری، مهدی؛ شائمی، علی؛ و عباسی، رسول. (1399). بررسی رفتار تسهیم دانش در بین کارکنان بانک کشاورزی شهر شیراز با استفاده از مدل رفتار برنامه‌‌ریزی شده. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی،13(20)، 7-21.
احمدی ده قطب‌‌الدینی، محمد. (1400). اثرات مستقیم و غیرمستقیم مؤلفه‌‌های مدل پذیرش فناوری دیویس بر پایداری در کاربرد فناوری در فرایند آموزش معلمان. فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 1(1) ، 21-32.
احمدی ده قطب‌الدینی، محمد. (1402). نقش ادراک از ادغام اثربخش فناوری آموزشی در فرایند آموزش در پذیرش فناوری در یادگیری: نقش واسطه‌ای باورها و نگرش دانشجو نسبت به فناوری. دو ماهنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،14( 1)، 190-172.
احمدی ده قطب‌الدینی، محمد؛ حسینی زیدآبادی، مهدیه السادات؛ و محمودآبادی، الهام. (1401). اثر ادراک از ادغام ICT در فرایند آموزش بر پذیرش و کاربرد ICT در یادگیری: نقش واسطه‌ای باورها، نگرش و نیت کاربرد ICT در دانشجویان. نشریه علمی فناوری آموزش، 16( 2)، 307-324.
اژه‌‌ای، جواد؛ امانی ساری‌‌بگلو، جواد؛ خضری آذر، هیمن؛ و غلامی، محمد‌‌تقی. (1398). نقش واسطه‌ای باورهای شناختی در ارتباط بین عوامل فردی و سازمانی با پذیرش فناوری اطلاعات. مجله علوم رفتاری، 6(11)، 1-19.
سرایی، مانا. (1399). فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحولات نظام  آموزشی. فصلنامه فن‌‌آوری و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(13)، 24-44.
قربانعلی‌‌زاده، رسول؛ و سیاهکالی مرادی، جواد. (1399)، بررسی تأثیر هنجار ذهنی، نگرش نسبت به رفتار و کنترل رفتاری درک شده بر نیت مدیران ارشد دولتی در حمایت از پروژه فناوری اطلاعات (مطالعه موردی: سازمان تأمین اجتماعی قم). فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 4(38) 8، 1-18.
لگزیان، محمد؛ حدادیان، علیرضا؛ کفاشیان، مجتبی؛ و آسمان‌‌دره، یاسر. (1392). بررسی ادراک دانشجویان از خدمات الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی: "پژوهشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه‌‌ریزی شده آجزن". فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 29(2)، 333-350.
ملکی نجفدر، علیرضا؛ رسولی شمیرانی، رضا؛ و روستا، محمود. (1399). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربرد فناوری اطلاعات بر اساس مدل دیویس (مطالعه موردی مؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران). پژوهشنامه مالیات، 19(2)، 135-167.
ملکی، صفی الله. (1399). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 25، 40-65.
 
 
References
Akinbobola, O., I. & Adeleke, A., A. (2016). “External variables as antecedents of user perception in virtual library usage”. Interdisciplinary Journal of Information Knowledge and Management, 11, 73-87.
Davis, F, D. (1989). Perceived usefulness perceived ease of use, and user acceptance of information technology. Mis quarterly, 13(3), 319-340.
Eksali, F., A., A. & Afari, E. (2020). Factors affecting trainee teachers’intention to use technology: A structural equation modeling approach. Education and Information Technologies, 25, 2681–2697.
Gardner, C. & Amoroso, D., L. (2004). “Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers”. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Available from www.csdl2.computer.org/comp/proceedings/hicss/2004/2056/08 /205680260c.pdf.
Holden, R., j. & Karsh, B. (2010). “The technology acceptance model: its past and its future in health care”. J Biomed Inform, 43(1), 159-189.
Iyigun, E. Tastan, S. Ayhan, H. Kose, G. & Acikel, C. (2016). Validity and reliability analysis of the planned behavior theory scale related to the testicular self-examination in a Turkish context. Postgraduate Medicine, 128, 5, 496-501, DOI: 10.1080/00325481.2016.1182872
Juang, Y. & Liu, T. (2002). Knowledge management model and design for school: GAMO. Available from https://www.academia.edu/19519895/Knowledge_Management_Model_and_Design_for_Schools_GAMO
Klopping, I., M. & McKinney, E. (2004). “Extending the Technology Acceptance Model and the Task -Technology Fit Model to Consumer E-Commerce, Information Technology”. Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
Mumtaz, S. (2000). Factors Affecting Teachers Use of Information and Comunication Technology: a Review of the Literature. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-341.
Olushola, T. & Abiola, J., O. (2017). “The Efficacy of Technology Acceptance Model: A review of applicable theoretical models in information technology researches”. Quest Journals Journal of Research in Business and Management, 4(11), 70-83.
Teo, T. (2019). Modeling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers. Computers & Education, 52, 302–312.
Varma, R., Tiyagi E. & Gupta, J., K. (2005). Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using DREEM inventory. BMS Med Edu, 59 (1), 8-12