انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش تطبیقی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناسی علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.

چکیده

مقدمه: کم‌رویی یک عاطفه اجتماعی است و این حالت از احساس خود‌کم‌بینی سرچشمه می‌گیرد و در بعضی موارد آن‌قدر شدت می‌یابد که تمامی شخصیت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این پژوهش با هدف بررسی کمرویی و اختلالاتی که در تحصیل دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، انجام است.
روش: روش انجام این پژوهش، روایت پژوهی بوده است. روایت دروازه‌ ورود فرد به جهان است و تجربه‌های افراد جهان را نشان می‌دهد. پژوهش روایی مطالعه‌ تجربه در قالب روایت است و در درجه اول اندیشه ما درباره‌ی جهان را نشان می‌دهد. روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش خودشرح حال‌نویسی و روایت‌های پژوهشگر و مصاحبه روایتی با معلمان مدارس بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها بدین صورت بود که داده‌ها طی سه مرحله‌ی کدگزاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که چهار عامل محوری در کم‌رویی دانش‌آموزان نقش مؤثری ایفا می‌کند. این چهار عامل عبارتند از؛ عامل فردی، اجتماعی، خانواده و مدرسه. از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و کدها می‌توان به عدم اقناع در مدرسه، روابط انسانی ضعیف در مدرسه، عدم تشخیص نیاز دانش‌آموزان توسط مدرسه، بی‌برنامگی، بی‌تجربگی معلمان، عدم آشنایی معلمان با علم روان‌شناسی، روابط اجتماعی ضعیف در مدرسه، ارتباط ضعیف مدرسه با خانواده‌ها، نبود طرح جامع نیازسنجی در مدرسه، فضای رقابتی مدارس، خشونت در مدارس، بی‌مهری معلمان و اولیای مدارس، حذف محبت و جایگزین نمودن عامل قدرت و استقلال طلبی در مدارس، تعاملات ضعیف و نامناسب، عدم اقناع و گفت‌وگو، فقدان آموزش رسانه‌ای و چندرسانه‌ای، عدم تعامل والدین با اولیای مدرسه، عدم شرکت در انجمن اولیاء، دور بودن دانش‌آموزان از جامعه، محدودیت در استفاده از امکانات و وسایل ارتباط جمعی و دریافت پیام اشاره نمود.
نتیجه‌گیری: برای رفع کم‌رویی و ایجاد اعتماد به نفس و فعالیت در دانش‌آموزان بایستی در گام اول از دانش‌آموزان نیازسنجی به عمل آورد و برمبنای نیازسنجی در جهت رفع معضلات تحصیلی گام برداشت.

کلیدواژه‌ها

اسچیلاری، گلن (1391). روش‌‌های مقابله با کمرویی، ترجمه: اشرف راضی، حسنعلی میرزابیگی. قم: نشر آیینه دانش.
افروز، غلامعلی (1376). روان‌شناسی کم‌‌رویی و روش‌‌های درمان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پروین، موحدی و فرامرزی (1394). تأثیر بازی‌های کودکانه جسمانی بر بهبود کم‌‌رویی دانش‌آموزان دختر دبستانی. رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی (حرکت)، 7 (2)، 187-201.
حاجلو، نادر، صبحی قراملکی، ناصر و فرجیان، آرزو (1394). مدل‌‌یابی علی فوبی اجتماعی دانش‌‌آموزان براساس هوش هیجانی، مهارت‌‌های اجتماعی، عزت نفس و کم‌‌رویی، فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، 4 (3)، 46-23.
حسین‌‌چاری، مسعود و دلاورپور، محمدآقا (1385)، آیا افراد کم‌‌رو فاقد مهارت‌‌های ارتباطی‌‌اند؟. فصلنامه روان‌شناسی ایرانی، 3 (10)، 123-135.
عطاران، محمد (1383). جهانی‌‌شدن و تأثیر آن بر اهداف تعلیم ‌و تربیت، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جهانی‌‌شدن و تعلیم‌وتربیت، دانشگاه تهران: انتشارات امور خارجه. 1383.
غلامی، مرضیه؛ پشتی، توران و کریم‌‌زاده، صمد (1388). رابطة کم‌‌رویی و پیشرفت تحصیلی در یادگیری زبان انگلیسی در دانشجویان پسر شرکت‌کننده در آموزشگاه‌‌های زبان کانون. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 4 (2)، 1388، 134-136.
قاسم‌زاده، سوگند، افروز، غلامعلی و تقی‌‌زاده، حسین (1392). اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر اضطراب اجتماعی و هراس اجتماعی نوجوانان کمرو. همایش کنگره سراسری روان شناسی کودک و نوجوان.
کلینکه، کریس (1383). مهارت‌های زندگی: تکنیک‌های مقابله با: اضطراب، افسردگی، تنهایی، کمرویی، شکست و... (جلد 1). ترجمه: شهرام محمدخانی، نشر: رسانه تخصصی.
قزلسفلی، محمد، ناروئی، مهرداد و ممشلی، امیرحسین (1402). نقش فضای مجازی در تعلیم و تربیت فرزندان، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری، تهران.
کیانی چل‌مردی، احمدرضا، اسدی شیشه‌گران، سارا، اسماعیلی قاضی ولویی، فریبا و زوار، مجید (1395). پیش‌بینی دل‌زدگی زناشویی بر اساس ابرازگری هیجانی و اسنادهای زناشویی در افراد متأهل مراجعه‌کننده به مراکز بهزیستی شهر اردبیل، فصلنامه علمی پژوهش‌‌های مشاوره، 15 (59)، 75-59.
 
 
References
Barati M, Kazemi Kilehgolan F, Parsafar S, Jalilian F, Afshari M. (2020). Prediction of the Intention to Undergo Cosmetic Surgery Among Female Students Based on the Theory of Reasoned Action. The American Journal of Cosmetic Surgery, 37 (2), 75-80.
Blote, A. W., Miers, A. C., den Bos, E., & Westenberg, P. M.  (2019). Negative social self-cognitions: How shyness may lead to social anxiety. Journal of Applied Developmental Psychology, 63 (1), 9–15.
Butt, M, Moosa, S., Ajmal, M.,n Rahman, f, (2011). Effects of shyness on the self-esteem of grade female students. International Journal of business and social Science, 2(12),12, 150-156.
Chas, S. (2011). Narrative inquiry: still a field in marking. In Denzin&Y.Lincoln(EDS). The SAGE Handbook of qualitative research (4th ed) Thousand Oaks, CA: Sage.
Clandinin، D.J.، & Connelly، F.M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. 2000, San Francisco: Jossey-Bass.
 
 
Guadagni V, Burles F, Ferrara M, Laria G. (2016). The effects of sleep deprivation on emotional empathy. Us National Library of Medicine National Institutes of Health, 23 (6), 657-663.
Guadagni V, Burles F, Ferrara M, Laria G. (2016). The effects of sleep deprivation on emotional empathy. Us National Library of Medicine National Institutes of Health, 23 (6), 2016, 657-663.
Kwiatkowska, M. M., Rogoza, R., & Poole, K. L. (2019). Exploring shy minds: Relations between shyness and creativity. Personality and Individual Differences, 142 (1), 249–254.
Lincoln, Y. S. & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Beverley Hills, CA: Sage.
Litchman, M. (2006). Qualitative research in Education. 2006, London: Sage.
Wilson, M., & Henderson, H. (2020). Shyness and perceived peer monitoring affect children’s performance in a divided attention task. Journal of Experimental Child Psychology, 198 (1), 104882-104896