انجمن فناوری آموزشی ایران
دوره 3 (1402)
دوره 2 (1401)
دوره 1 (1400)
تعداد دوره‌ها 4
تعداد شماره‌ها 12
تعداد مقالات 78
تعداد نویسندگان 169
تعداد مشاهده مقاله 21,465
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 17,312
نسبت مشاهده بر مقاله 275.19
نسبت دریافت فایل بر مقاله 221.95
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 220
تعداد مقالات رد شده 107
درصد عدم پذیرش 49
تعداد مقالات پذیرفته شده 79
درصد پذیرش 36
زمان پذیرش (روز) 68
تعداد پایگاه های نمایه شده 9
تعداد داوران 101

فصلنامه فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

نشریه فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت طبق مجوز شماره 85732 مورخ 1400/03/10 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طبق نامه شماره 7/47857/د  به مدیر کل محترم دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، موفق به کسب درجه نشریه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید و پذیرای مقالات رشته‌های علوم‌تربیتی با محوریت فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت می باشد.

با توجه به ماموریت و نقش دانشگاه پیام‌نور در فرآیند رشد و ارتقاء آموزش عالی کشور خط مشی‌های این فصلنامه عبارت است از:

 1-  انتشار به موقع مقالات علمی حاصل از پژوهش‌های محققان در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

2-  نهادینه کردن و ایجاد زمینه لازم برای انتشار یافته­‌های پژوهشی منتج از پایان‌نامه­‌ها و رساله های تحصیلات تکمیلی و مراکز پژوهشی در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

3-  ارتقاء سطح پژوهش در زمینه‌های مرتبط با فناوری و تعلیم و تربیت

4-  رفع نیازهای علمی و پژوهشی در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

5-  ایجاد ارتباط میان پژوهشگران حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

6-  دست‌یابی به سطح کیفی مورد تأیید نهادهای علمی داخلی(ISC) و بین‌المللی (ISI) در حوزه تخصصی نشریه

 

محورهای فعالیت نشریه:

_ فناوری‌های جدید و آموزش و یادگیری مجازی، الکترونیکی و ترکیبی

_ هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری مجازی و الکترونیکی

_ آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی

- دانش مربوط به فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

- ارزیابی کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت

- روش‌های نوین آموزش و ارزشیابی در تعلیم و تربیت

- گسترش دانش برنامه‌ریزی و کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت

- چالش‌ها و روش‌های مبتنی بر فناوری در تعلیم و تربیت و ارائه راه حل‌های مناسب

- انتشار یافته‌های نظری و عملی، مدل‌ها و دستاوردهای در زمینه‌های مختلف با تمرکز بر فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

- ارائه روش‌های تحقیق معتبر و ایجاد یک شبکه تعاملی بین محققان و دانش پژوهان دانشگاهی

- تلفیق نظریه و عمل و فناوری و تعلیم و تربیت در هزاره سوم

- تدریس آنلاین و تحولات مدیریت مدرسه و کلاس درس

  • نوع نشریه: نشریه علمی 
  • شیوه انتشار: الکترونیکی و چاپی
  • نوع مقالات علمی قابل انتشار: پژوهشی، مروری، ترویجی، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر و مفهومی
  • توالی انتشار: فصلنامه
  • زبان نشریه: فارسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به انگلیسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون علمی  سامانه مشابه یاب متون علمی همیاب استفاده می‌شود.
  • نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات
  • حوزه فعالیت تخصصی: همه مباحث مؤثر و مرتبط با حوزه آخرین پژوهش ­های بنیادی، کاربردی و توسعه ­ای مرتبط با فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت
  • کشور محل انتشار: ایران
  • ناشر: دانشگاه پیام نور، معاونت پژوهش و فناوری
  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال)
  • تمام مقالات دارای دسترس باز هستند که از  CC By $ تبعیت می‌کنند.
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
  • شروع انتشار: پاییز 1400
  • شروع انتشار به عنوان فصلنامه علمی- پژوهشی: بهار 1401
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • نحوه انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • رتبه  نشریه: رتبه «ب» از کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1402)
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به‌صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو داور و یک داور تطبیقی
  • ایمیل نشریه: t-edu@pnu.ac.ir

نویسندگان محترمی که برای پرداخت هزینه پذیرش و انتشار مقالات با مشکل در سامانه پرداخت مواجه هستند لطفاً از مرورگر فایرفاکس برای واریز هزینه‌ها اقدام فرمایند.

بررسی تحلیلی سیستماتیک از اثرات کاربرد چت جی پی تی در آموزش

حسین امانی؛ علیرضا مطلبی نژاد؛ فاطمه چوپانی؛ محمد زارع گاچی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 9-23

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70960.1136

چکیده
  امروزه با گسترش علم و فناوری شاهد به کارگیری هوش مصنوعی در زندگی انسان هستیم. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی، کاربرد آن در تولید چت جی پی تی می باشد.هدف از پژوهش حاضر، ارائه تحلیلی سیستماتیک از اثرات کاربرد چت جی پی تی در آموزش، بر اساس ادبیات موجود در این حوزه می باشد. برای انجام این پژوهش از روش فراتحلیل مبتنی بر بیانیه پریزما استفاده ...  بیشتر

شناسایی قوت و ضعف برنامه چند رسانه ای دیکته یار به منظور ارائه راهکار

نفیسه رفیعی؛ صادق بالش زر

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 25-36

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71681.1146

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی قوت و ضعف برنامه چندرسانه‌ای دیکته یار و ارائه راهکارهایی جهت بهبود برنامه می‌باشد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. حوزه مورد مطالعه کلیه معلمان استفاده کننده از برنامه دیکته یار در مقطع ابتدایی شهر یاسوج درسال تحصیلی 1403-1402 بود . روش نمونه‌ گیری هدفمند ازنوع ملاک محور استفاده شد. حجم نمونه تا رسیدن به ...  بیشتر

بررسی رابطه بین روابط موضوعی و احساس تنهایی با میانجی گری قدرت ایگو در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی قم

مریم احمدیان؛ عاطفه حجتی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 37-56

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71547.1144

چکیده
  قدرت ایگو و نحوه به‌کارگیری مکانیسم‌های دفاعی در برابر رویدادها و در زمان تجربه هیجانات ناخوشایند، از جمله عوامل مرتبط با تداوم رفتار خود آسیبی است. بر اساس مباحث مطرح شده و با توجه به در دسترس نبودن داده‌های مرتبط در این زمینه، به پیش‌بینی قدرت ایگو بر اساس روابط بین موضوعی و احساس تنهایی پرداخته شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

طراحی فضای یادگیری مهارت‌ محور مبتنی بر حل‌مسئله با رویکرد بین‌رشته‌ای و تمرکز بر حوزه‌های تربیت و یادگیری

مژگان قانع ملاطی؛ پروین سالاری چینه

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 57-75

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72053.1167

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف طراحی محیط‌های یادگیری مبتنی بر مهارت حل‌مساله با رویکرد تلفیقی میان‌رشته‌ای، و تاکید بر حوزه‌های تربیت و یادگیری، با استفاده از چارچوب نظری الگوی برنامه درسی اکر، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته‌است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) است. روش تحقیق تحلیلی- توصیفی با پیمایش ...  بیشتر

تدوین و اعتباربخشی مدل مناسب سنجش بهره وری: با رویکرد تحول دیجیتالی در فرایندهای سازمانی آموزش و پرورش

علیرضا بادله

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 77-93

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72413.1201

چکیده
  تدوین و اعتباربخشی مدل مناسب سنجش بهره‌وری: با رویکرد تحول دیجیتالی در فرایندهای سازمانی آموزش و پرورش استان مازندران می‌باشد. روش تحقیق بخش کیفی، تحلیل محتوا با مقوله بندی استقرایی وگردآوری داده‌ها به تعداد 12 نفر به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته تا حصول به اشباع نظری، به شیوه غیرتصادفی و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در فاز دوم ...  بیشتر

نقش میزان استفاده و نگرش به شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیش‌بینی سرزندگی و رضایت تحصیلی دانش آموزان

زبیر صمیمی؛ اسماعیل قدری؛ جواد جهاندیده

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 95-102

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71880.1154

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میزان استفاده و نگرش به شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیش‌بینی سرزندگی و رضایت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان راسک در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد ۲۱۵۰ نفر تشکیل داد که از بین آن‌ها تعداد ۳۵۶ دانش آموزان ...  بیشتر

نقش فعالیت های کلاس درس در پیش بینی هیجان های تحصیلی وارزش گذاری درونی در درس علوم دانش آموزان ابتدایی دوره دوم در عصر هوشمندسازی

علی جباری ظهیرآبادی؛ علی موسی زاده برواتی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 103-112

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72286.1188

چکیده
   این تحقیق با هدف بررسی نقش  فعالیت های کلاس درس در پیش بینی هیجان های تحصیلی و ارزش گذاری درونی در درس علوم تجربی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان ابتدایی دوره دوم شهر نرماشیرمشغول به تحصیل در سال تحصیلی1401-1402 به تعداد 3625 نفر، که به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس فرمول ...  بیشتر

بررسی موانع و مشکلات توانمندسازی کارکنان آموزشی کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه آموزش الکترونیکی

قباد فولادی؛ زهره اسمعیلی؛ محمود اکرامی؛ حمید ملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71828.1151

چکیده
  در سال‌های، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد آموزشی به عنوان راهنما و هدایتگر، هر روز با سرعت بیش از پیش پیشرفت‌های جدید را برای بشریت به ارمغان آورده است. بنابراین پژوهش حاضر به شناسایی موانع و مشکلات توانمندسازی جهت آموزش الکترونیکی کارکنان آموزشی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ...  بیشتر

نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران

لیلا قربانی قهفرخی؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمد محسن صدر؛ سید فرشید میرمحمدیان توتکله

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 مهر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72068.1170

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور داده‌ها در دو بخشی کیفی و کمی گردآوری گردید. نمونه‌گیری در بخش کیفی از میان صاحبنظران، مدیران ارشد فدراسیون‌ها و اساتید دانشگاه در رشته‌های مربوط به روش گلوله برفی انجام شد (12=n) ...  بیشتر

فرا ترکیب شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهره‌وری معلمان با استفاده از تکنیک ویکور

صادق فیض الهی؛ علیرضا شیرمحمدی؛ همت الله بسطامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70780.1135

چکیده
  توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب می‌شود لذا تصمیم گیران هر کشور بایستی تمرکز ویژه‌ای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا می‌کنند، بنابراین افزایش سطوح بهره‌وری معلمان می‌تواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. این پژوهش سعی دارد عواملی را که به افزایش ...  بیشتر

بررسی قابلیّت کتاب‌های کمک‌درسی ریاضی متوسطه اول در فرایند اجرای آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران شهرستان دلفان

اکبر رضائی؛ شریفه رضا قلی؛ احمد مرادی میرزائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71447.1142

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیّت پوشش ایجاد شده برای اهداف ریاضی متوسطه اول توسط کتاب‌های کمک‌درسی از نظر دبیران ریاضی شهرستان دلفان است، تا مشخص شود این کتاب‌ها می‌توانند به‌عنوان منابع آموزشی، در آموزش از راه ‌دور مورد استفاده قرار گیرند. ابتدا پیشینه پژوهش بررسی شد. جامعه آماری دبیران ریاضی شهرستان دلفان است و نمونه آماری دبیران ...  بیشتر