انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،اراک، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی موانع خط مشی گذاری در نظام آموزش عالی از راه دور با استفاده از تکنیک ویکور فازی در نظام آموزش از راه دور بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور در رشته های برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزش عالی و آموزش از راه دور بودند. از این تعداد 8 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب شدند. ابزار پژوهش محقق ساخته بر مبنای خط مشی گذاری که با مطالعه مبانی نظری و پیشینه تجربی پژوهش در قالب 25 گویه تهیه و تنظیم گردید و روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر صاحبنظران به تایید رسیده و برای تحلیل داده از روش ویکور فازی استفاده گردید. یافته های پژوهش منجر به شناسایی موانع موانع خط مشی گذاری در نظام آموزش عالی از راه دور در سه بعد طراحی و تدوین، اجرا و ارزیابی و 25 مولفه در این ابعاد گردید و موانع فراهم نبودن پایگاه اطلاعاتی جامع و منابع و مبانی علمی به روز و در دسترس برای خط مشی گذاری و غفلت از میزان تاثیر گذاری وابستگی بودجه نظام آموزش عالی از راه دور در خط مشی گذاری به ترتیب بیشتر و کمترین اهمیت را از بین موانع خط مشی گذاری را در نظر متخصصان به خود اختصاص دادند. بر این اساس پیشنهاد می شود دست اندکاران نظام آموزش عالی از راه دور جهت برطرف کردن موانع احصاء شده از نتایج این تحقیق در سه بعد طراحی و تدوین، اجرا و ارزیابی خط مشی ها اهتمام بیشتری مبذول دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing Policy Making Obstacles in the Distance Higher Education System Using the Fuzzy VICOR Technique (Case study: Payam Noor University)

نویسندگان [English]

  • Anvar Shahmohammdi 1
  • Feryedon Ahmadi 2
  • Sayran Bahmani 3

1 Assistant Professor of Educational Sciences and Counseling Department,, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran.

3 Master of Department of Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to identify and prioritize policy-making obstacles in the distance higher education system using the fuzzy VICOR technique in the distance education system. The research method was descriptive survey type and the statistical population included faculty members of Payame Noor University in the fields of curriculum planning, educational management, higher education management, and distance education. Of these, 8 were selected using purposive and criterion-based sampling. A researcher-made research tool based on policy-making was prepared and adjusted in the form of 25 items by studying the theoretical foundations and empirical background of the research. Its face and content validity were confirmed based on the opinions of experts, and the fuzzy Vicor method was used for data analysis. The research findings led to the identification of obstacles to policy-making in the distance higher education system in three dimensions: design and compilation, implementation, and evaluation, and 25 components in these dimensions. The obstacles of not having a comprehensive database and up-to-date and accessible scientific resources and foundations for policy-making and neglecting the degree of influence of the distance higher education system's budget dependence on policy-making were, respectively, the most and least important of the obstacles to policy-making in the eyes of experts. Accordingly, it is suggested that those involved in the distance higher education system should pay more attention to removing the obstacles identified in the results of this study in the three dimensions of policy design and formulation, implementation, and evaluation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy Making
  • Distance Learning System
  • Fuzzy Vicor
  • Higher Education