نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم تربیتی، موسسه پژوهش و برناهه ریزی در آموزش عالی، تهران، ایران.
2 دانش آموخته دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی الگوی تشویق دانشآموزان دوره ابتدایی بود که از نظر هدف کاربردی و آمیختهای، از روشهای کیفی پدیدارنگاری و سنتزپژوهی و کمی با طراحی پرسشنامه، انجام شد. جامعه آماری ، عوامل آموزشی شهرستان مریوان(20نفر)، با مصاحبههای نیمه ساختاریافته و با تحلیل محتوای استقرایی؛ منابع معتبر و مرتبط (115مورد)، به صورت هدفمند و با ابزار چک لیست و روش استنتاج؛ و متخصصان حوزه علوم تربیتی(10 نفر)، با ابزار پرسشنامه و مصاحبه بود. در پایان، الگوی سه بعدی تشویق،عبارت از بعد اول،چیستی، شامل مقولات چهارگانه بازخورد و اطلاع، آرامش واحترام، علاقه و اشتیاق، و اعتماد و ارتباط؛ بعد دوم شامل مقولات استقلال، شایستگی، رضایت و ارتباط؛ بعد سوم شامل دو مقوله، نخست،طراحی آموزشی که خود مشتمل بر مقولات فرعی ششگانه بهبود انگیزه معلمان، رویکردهای نوین طراحی آموزشی، ایجاد شور و نشاط در کلاس، ارائه اهداف و انتظارات، استفاده از روشهای فعال و اکتشافی، و طراحی تکالیف هدفمند و چالشی؛ و دوم، شیوه های ارتباطی در دو بخش سلبی، مشتمل بر مقولات فرعی ششگانه بازخوردهای مبتنی بر قضاوت و انتقاد، تحسین و تمجید مبتنی بر کنترل و استعداد، جایزه و پاداش، مقایسه و رقابت، ترس و اضطراب، اسنادهای غیرقابل کنترل، و ایجابی شامل مقولات هفتگانه که در مقابل مقولات سلبی و جایگزین آنها، اسنادهای قابل کنترل، حق انتخاب، همکاری و رفاقت، مسئولیت یادگیری، تحسین و تمجید مبتنی بر تلاش و استدلال، بازخوردهای توصیفی مبتنی بر فرایند و القای لذت یادگیری طراحی شد.
کلیدواژهها