آمنه فاضلی فیروزآبادی؛ سعید احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری الکترونیکی با مهارتهای ارتباطی و مهارتهای پژوهشگری دانش آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. پژوهش برحسب هدف، کابردی و با توجه به روش گردآوری دادهها پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهر فیروزآباد 615 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری الکترونیکی با مهارتهای ارتباطی و مهارتهای پژوهشگری دانش آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. پژوهش برحسب هدف، کابردی و با توجه به روش گردآوری دادهها پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهر فیروزآباد 615 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر به منظور جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه مهارتهای ارتباطی (کوئین دام، 2004)، پرسشنامه سنجش میزان مهارتهای پژوهشی (مختاری و همکاران، 1393) و پرسشنامه یادگیری الکترونیکی (واتکین و همکاران، 2004) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار SPSS23، استفاده شد. نتایج نشان داد بین یادگیری الکترونیکی و مهارتهای ارتباطی و مهارتهای پژوهشگری دانشآموزان رابطه معنی داری وجود دارد و همچنین یادگیری الکترونیکی پیشبینی کننده مهارتهای ارتباطی و مهارتهای پژوهشگری دانش آموزان می باشد.
محبوبه امیری؛ عصمت حسن پور
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری تدریس تحولآفرین در دانشآموزان متوسطه اول شهر کرمان پرداخته است. روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انتخاب گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول شهر کرمان به تعداد 1131 نفر بودند، که با توجه به ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری تدریس تحولآفرین در دانشآموزان متوسطه اول شهر کرمان پرداخته است. روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انتخاب گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول شهر کرمان به تعداد 1131 نفر بودند، که با توجه به جدول مورگان و براساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 285 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی (۱۳۹۰) ،پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنیشک و همکاران(2005) و پرسشنامه تدریس تحولآفرین بوچامپ و همکاران (۲۰۱۰) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تدریس تحولآفرین در رابطه بین امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی نقش واسطهای دارد. همچنین اثر مستقیم امید به تحصیل با تدریس تحولآفرین، تدریس تحولآفرین با سرسختی تحصیلی و امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی دانشآموزان مثبت و معنیدار است. بنابراین چنین استنباط میشود تدریس تحول آفرین، ارزشهای اصلی و اهداف یکپارچه کلاس درس و دانش آموزان را تشخیص میدهند و به استعدادهای بالقّوه ی دانش آموزان اهمیت می دهد و دانش آموزانی خشنود واثربخشی را پرورش میدهند که علایق دانش آموزان را بالا میبرد و آنها را به نگاهی فراتر از علایق شخصیشان برای گروه تشویق میکند و از این طریق توانایی مقاومت کردن در برابر سختیهای تحصیلی و امید به تحصیل را ارتقا میبخشند.
اکبر جدیدی محمدآبادی؛ نرگس دشتی
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان پرخاشگری و تفکر خلاق دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام میشود و از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد میباشد ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان پرخاشگری و تفکر خلاق دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام میشود و از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد میباشد که آمار آنان 2300 اعلام شد. برای انتخاب نمونه 30 نفر از دانشآموزان دختر متوسطه دوم، بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. این تعداد افراد، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ (1978)، پرسشنامه تفکر خلاق هانی (1384) و بسته آموزشی شطرنج محققساخته بود. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان پرخاشگری و تفکر خلاق دانشآموزان تأثیر معنادار دارد. لذا؛ معلمان و خانوادهها باید ضمن اینکه آموزش در مورد استفاده درست از شبکههای مجازی به دانشآموزان داشته باشند، خطرات شبکههای محیط مجازی را به آنان یادآور شوند.
عظیمه ابراهیمی؛ زهرا زین الدینی میمند
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت موجود در برنامه های درسی و شناسایی نیازهای موجود در جهت افزایش کیفیت نظام آموزشی و برنامه های درسی در عصر پساکرونایی، بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی متخصص در حوزه برنامه درسی هوشمند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت موجود در برنامه های درسی و شناسایی نیازهای موجود در جهت افزایش کیفیت نظام آموزشی و برنامه های درسی در عصر پساکرونایی، بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی متخصص در حوزه برنامه درسی هوشمند و آموزش عالی بودند(16 نفر). سؤالات مصاحبه به صورت باز پاسخ (6 سؤال) بود. روایی و پایایی مصاحبهها به تأیید رسید. از نرمافزار مکس کیودیای نسخه پرو به منظور تحلیل و استخراج کدها استفاده شد. نتایج نشان داد که هفت مضمون اصلی(سختافزاری، اهداف، محتوا، ارائه محتوا، مدیریت زمان، فرایندهای یادگیری و ارزشیابی) استخراج گردید. لازمه گسترش یادگیری الکترونیکی، علاوه بر ضرورت توجه به عدالت توزیعی وکاستن از شکاف دیجیتالی در وضعیت سخت و نرم، آمادگی زیرساختی، انسانی ، محتوایی و سازمانی می باشد. برای شکلگیری یادگیری و آموزش با کیفیت، در مثلث با رئوس دانشجو، استاد و محیط ، ضروریست تعامل بین آنها برقرار شود و شمولیت برخورداری از فرصتهای برابر آموزش عالی مجازی در تمامی نواحی کشور با زیرساختهای تثبیت شده و تجهیزات و آموزشهای فنی و پشتیبانی تکمیلی صورت گیرد. مهارت افزایی و انگیزه زایی برای مطلوبیت و اشتیاق استادان و دانشجویان به تکنولوژی های پیشرفته طراحی و تدارک دیده شود .رسالت آموزش عالی در دگرگونی برنامههای درسی با انتقاد از بنیانهای فکری کنونی و ایجاد تصویری نوین از محتوا و روشهای آموزشی و شیوه های ارزیابی مورد انتظار است. نقش استاد و دانشجو بازتعریف شده و اساتید، فناوری های جدید را با موفقیت مدیریت کرده و خودکارآمدی در دانشجو تقویت شود.
ناهید اوجاقی؛ محبوبه اسلمی؛ پریسا زارع
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت تکنولوژِی و کیفیت اینترنت با ماندگاری دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از نوع کاربردی، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان الکترونیکی فعال دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بود. نمونه ای شامل 360 نفر از این جامعه به عنوان نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت تکنولوژِی و کیفیت اینترنت با ماندگاری دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از نوع کاربردی، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان الکترونیکی فعال دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بود. نمونه ای شامل 360 نفر از این جامعه به عنوان نمونه پژوهشی در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده در پژوهش پرسشنامه بوسیری(2012) بود. اعتبار محتوایی ابزار پژوهش توسط 5 نفر از اساتید محترم راهنما، مشاور و خبرگان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین روایی سازه ابزار اندازه گیری، از روش تحلیل عاملی تایید استفاده شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.83 برآورد شد. داده های جمع آوری شده در قالب دو دسته تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون) تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون رابطه معناداری بین کیفیت تکنولوژی و کیفیت اینترنت با ماندگاری دانشجو نشان داد. نتایج رگرسیون همزمان نیز نشان داد متغیرهای پیش بین حدود 58 درصد از تغییرات ماندگاری دانشجو را تبیین می کنند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد با افزایش کیفیت تکنولوژی (آسانی استفاده از تکنولوژِی، مفید بودن، انعطاف پذیری، دسترسی آسان) و کیفیت زیر ساخت اینترنتی (سرعت اینترنت، قطع نشدن صدا یا ارتباط) می توان احتمال ماندگاری دانشجویان را در محیط یادگیری الکترونیکی افزایش داد..
فرزانه غریبی؛ فائزه ناطقی؛ سعید موسوی پور؛ محمد سیفی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، مولاژ و آموزش سنتی بر میزان بارشناختی در درس زیستشناسی دانشآموزان دختر پایه دهم شهر اراک بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر اراک بود که تعداد 113 نفر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، مولاژ و آموزش سنتی بر میزان بارشناختی در درس زیستشناسی دانشآموزان دختر پایه دهم شهر اراک بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر اراک بود که تعداد 113 نفر از آنان (در قالب چهار کلاس درس) بهعنوان نمونه آماری بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند و در نهایت جایگزینی کلاسها در گروههای آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی صورت پذیرفت. برای اندازهگیری میزان میزان بارشناختی از مقیاس درجهبندی پاس و ون مرینبوئر استفاده شد.. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس یک راهه و نیز جهت مقایسه زوجی گروهها از تصحیح بنفرونی) و نرمافزار spss نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین بارشناختی دانشآموزانی که با روش واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، مولاژ و سنتی آموزشدیده بودند، تفاوت معناداری وجود داشت و از میان این روشها بیشترین تأثیر در کاهش بار شناختی را واقعیت افزوده و کمترین اثر را روش تدریس سنتی داشت. بهعبارتی دیگر استفاده از روش واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و مولاژ در راستای هم و در نهایت آموزش سنتی بهترتیب کمترین میزان بار هنگام ورود اطلاعات به حافظهی فعال را در دانشآموزان وارد میکرد. بنابر نتایج باید به معلمان آموزشهای لازم در جهت استفاده از چنین فناوریهای داده شود و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را در متدولوژی تدریس خود به کار گیرند و ضمن اینکه به دیگر امکانات در دسترس، مثل مولاژ ها بیتوجه نباشند که در صورت بهکارگیری صحیح چنین امکاناتی گاهی همتراز با فناوریها میتوان در کاهش بارشناختی از آنها سود برد.