انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروز آباد، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری الکترونیکی با مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های پژوهشگری دانش آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. پژوهش برحسب هدف، کابردی و با توجه به روش گردآوری داده‌ها پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی دوم شهر فیروزآباد 615 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر به منظور جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی (کوئین دام، 2004)، پرسشنامه سنجش میزان مهارت‌های پژوهشی (مختاری و همکاران، 1393) و پرسشنامه یادگیری الکترونیکی (واتکین و همکاران، 2004) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار SPSS23، استفاده شد. نتایج نشان داد بین یادگیری الکترونیکی و مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های پژوهشگری دانشآموزان رابطه معنی داری وجود دارد و همچنین یادگیری الکترونیکی پیش‌بینی کننده مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های پژوهشگری دانش آموزان می باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between E-Learning and Communication Skills and Research Skills of Secondary High School Students (Case Study of Firoozabad)

نویسندگان [English]

  • Amane Fazeli 1
  • Saied Ahmadi 2

1 Master Student of Department of Educational Sciences, Firoozabad Branch, Islamic Azad University, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Firoozabad Branch, Islamic Azad University

چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the relationship between e-learning and communication skills and research skills of high school students in Firoozabad in terms of purpose, application and according to the data collection method was a descriptive correlational study.The statistical population of the present study included all high school students in the city of Firoozabad in the academic year 1399-1400 to 3445 people. In order to select the desired sample, cluster random sampling method was used. In the present study, in order to collect information, three communication skills questionnaires of Queen Dam (CSTR) (2004), the research skills assessment questionnaire of Mokhtari et al. (2014) and the e-learning questionnaire of Watkin et al. (2004) were used. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression in SPSS23 software. The results showed that there is a significant relationship between e-learning and communication skills and students 'research skills and also e-learning predicts students' communication skills and research skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-Learning
  • Communication Skills
  • Research Skills
  • Students
آهنگر سله بنی، وحید. (1393). بررسی تأثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی: سازمان بازرسی کل کشور)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
برزآبادی فراهانی، نرگس. امامی پور، سوزان و سپاه منصور، مژگان. (1399). اثر بخشی آموزش یادگیری اجتماعی- هیجانی بر اهمال کاری تحصیلی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان، فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 15(62)، 56-33.
حسین چاری، مسعود و فداکار، محمد مهدی. (1384). بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت‌های ارتباطی بر اساس مقایسه دانش‌آموزان و دانشجویان، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، 12(15)، 21-32
جاویدی، زهره. کارشکی، حسین و جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره. (1394). اثربخشی کتاب تفکر و پژوهش بر ارتقای مهارت پژوهشی، روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان ششم ابتدایی، کنفرانس سالانه رویکردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی.
جهانگیری، فاطمه. جوادی پور، محمد و رمضانی پیانی، مهرداد. (1394). نقش معلم اثر بخش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، اولین کنگره سراسری تحول و نوآوری در علوم انسانی، شیراز.
شفیعی سروستانی، مریم. جهانی، جعفر و موسوی پور، سید روح الله. (1397). رابطه سبک‌های یادگیری و روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10(1)، 244-230.
شریفی، مریم و فقیهی، علیرضا. (1392). ارزشیابی طرح آموزش الکترونیکی در مدارس دخترانه متوسطه ناحیه 2 اراک از نظر معلمان، مدیران و دانش‌آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، اراک.
مختاری، مصطفی. (1396). تأثیر برنامه‌ریزی چندبعدی بر پرورش و تقویت مهارت پژوهشگری دانش‌آموزان ششم ابتدایی شهر تهران. مطالعات پیش‌دبستان و دبستان، 2(8)، 177-149.
مختاری، مصطفی. زارعی زوارکی، اسماعیل و مفیدی، فرخنده. (1393). سنجش میزان بهره‌مندی از مهارت‌های ارتباطی، تفکری و پژوهشگری در میان دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران (سال تحصیلی 90-91)، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی دانشگاه الزهرا (س)، 10(3)، 102-79.
ساعدی، نرگس و سعدیپور، اسماعیل. (1396). تاثیر یادگیری الکترونیکی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(4). 111-129
کریمیان، زهرا. (1399). تاثیر مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی با رویکرد ترکیبی بر دانش، مهارت و نگرش دانشجویان شرکت کننده. فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(2). 39-49.
Abraham, L. (2016). Inculcation of Research Spirit in Students. International Journal of Scientific Research and Modern Education (IJSRME), ISSN (Online), 2455-5630.‌
Behavior, Social Competence, Social Preference and Bullying Behavior among Students: The Moderating Role of Gender. Quarterly Social Psychology Research, 10(38), 1-20.‌
Hall, T. Connolly, C. Grádaigh, S. Ó. Burden, K. Kearney, M. Schuck, S & Kosmas, P. (2020). Education in precarious times: A comparative study across six countries to identify design priorities for mobile learning in a pandemic. Information and Learning Sciences.‌
Hart, r. (2006). Develop lifelong learning skills Korsavi, S. S & Sadoughi, M. S. (2020). The Relationship between Social
Öktem, T. (2020). Investigation of physical education and sports students’ attitudes towards e-learning
Sabbah, S. Hallabieh, F & Hussein, O. (2020). Communication Skills among Undergraduate Students at Al-Quds University. World Journal of Education, 10(6), 136-142.
Volchenkova, K. N. Evsina, E. V. Elsakova, R. Z. Serebrennikova, E. V & Batina, E. V. (2019). Mastering interpersonal and virtual communication skills of the education process participants in e-learning. In 2019 International Conference" Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies"(IT&QM&IS) (pp. 648-652). IEEE