سپیده صفرپور دهکردی؛ شهربانو تاجیکی؛ سعید رازقی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی نقش سودمندی و سهولت ادراکشده در استفاده از یادگیری آنلاین بر مقاصد رفتاری با توجه به نقش میانجی نگرش به فناوری صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از نوع کاربردی، توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان رسمی و تماموقت شهر تهران در کلیه دورههای تحصیلی بود. نمونهای شامل 253 نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی نقش سودمندی و سهولت ادراکشده در استفاده از یادگیری آنلاین بر مقاصد رفتاری با توجه به نقش میانجی نگرش به فناوری صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از نوع کاربردی، توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان رسمی و تماموقت شهر تهران در کلیه دورههای تحصیلی بود. نمونهای شامل 253 نفر از این جامعه که در گردآوری آنلاین دادهها شرکت نموده بودند، بهعنوان نمونه پژوهشی در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد آنلاین استفاده شد که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. بررسیهای صورت گرفته با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار smartPLS نشان داد سودمندی ادراکشده و سهولت ادراکشده تأثیر مثبت و معناداری بر مقاصد رفتاری معلمان دارد. نتایج همچنین نشان داد نگرش مثبت به فناوری تأثیر سودمندی و سهولت ادراکشده در استفاده از یادگیری آنلاین بر مقاصد رفتاری را میانجی میکند.
اکبر رضایی؛ مجتبی جلال آبادی راوری؛ سمیه برهانی نژاد راینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر موک (دورههای آموزش باز و برخط انبوه) در درگیری تحصیلی و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه یازدهم شهرستان راور انجام شد. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پایه یازدهم شهرستان راور تشکیل دادند که 40 نفر از آنها (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر موک (دورههای آموزش باز و برخط انبوه) در درگیری تحصیلی و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه یازدهم شهرستان راور انجام شد. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پایه یازدهم شهرستان راور تشکیل دادند که 40 نفر از آنها (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. درس مربوطه در 6 جلسه بهمدت یک ماه برای گروه آزمایش از طریق فناوری موک و با استفاده از الگوی طراحی آموزشی تدوینشده، تدریس شد و گروه کنترل با همان روش معمول کلاسی آموزش دیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) و آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی ریاضی بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری برای تعدیل اختلافات اولیه (کنترل آماری اختلافات اولیه) گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که در متغیر درگیری تحصیلی پس از حذف اثر پیشآزمون، میانگین گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است و میانگین تعدیلشده نمرات درگیری تحصیلی در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیلشده نمرات پسآزمون در گروه کنترل بود. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد ریاضی گروه آزمایش و گروه کنترل در مرحله پسآزمون، پس از حذف اثر پیشآزمون، تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین تعدیلشده نمرات عملکرد ریاضی در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیلشده نمرات پسآزمون در گروه کنترل بود. آموزش مبتنی بر موک 76 درصد از واریانس متغیر عملکرد ریاضی را پیشبینی کرد. پس نتیجه گرفته میشود استفاده از الگوی آموزش مبتنی بر موک در افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان مؤثر بوده است.
سارا فرج دنیوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس استفاده آسیبزای مادران از شبکههای اجتماعی مجازی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه مادران شهر تهران در سال 1400 بود که حداقل یک فرزند در مقطع ابتدایی داشتند و در شبکههای اجتماعی مجازی اینستاگرام، واتساپ و تلگرام عضو بودند، میباشد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس استفاده آسیبزای مادران از شبکههای اجتماعی مجازی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه مادران شهر تهران در سال 1400 بود که حداقل یک فرزند در مقطع ابتدایی داشتند و در شبکههای اجتماعی مجازی اینستاگرام، واتساپ و تلگرام عضو بودند، میباشد که از میان آنها 120 نفر به روش نمونه گیری در دسترس (فراخوان در شبکههای اجتماعی مجازی) انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه استفاده آسیبزا از اینترنت کاپلان-تجدیدنظر شده (2010)، پرسشنامهی تواناییها و مشکلات رفتاری کودک گودمن (1997) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS 23 در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین استفادهی آسیبزا از اینترنت مادران و مشکلات رفتاری کودکان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین استفادهی آسیبزا از اینترنت توسط مادران، قادر به پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان (و زیرمقیاسهای آن) میباشد. بر این اساس لازم است به تأثیرات فناوری در تعاملات خانوادگی توجه ویژهای شود و به والدین پیشنهاد میشود با مدیریت استفاده از اینترنت، مشکلات رفتاری در کودکان خود را بهبود بخشند.
سحر مهرپارسا
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه میان سواد دیجیتال و واسطهگری والدین با ریسکهای آموزش آنلاین با توجه به نقش میانجی خودکنترلی دانش آموزان صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از جنبه هدف یک پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه اول منطقه 1 شهر تهران تشکیل دادند که 220 نفر بهعنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه میان سواد دیجیتال و واسطهگری والدین با ریسکهای آموزش آنلاین با توجه به نقش میانجی خودکنترلی دانش آموزان صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از جنبه هدف یک پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه اول منطقه 1 شهر تهران تشکیل دادند که 220 نفر بهعنوان نمونه و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد سواد دیجیتال و واسطهگری والدین رابطه منفی و معناداری با ریسکهای آموزش آنلاین دارند. همچنین نقش میانجی خودکنترلی در رابطه واسطهگری والدین و سواد دیجتال با ریسکهای آموزشی تائید شد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت، افزایش سواد دیجیتالی و همچنین حضور والدین در آموزش آنلاین، می تواند ریسک هایی که دانش آموزان می توانند با آنها مواجه شوند را کاهش دهد. همچنین اگر دانش آموزان خودکنترلی خوبی در این زمینه داشته باشند این تاثیر بیشتر خواهد بود.
سعیده خجسته
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی با استفاده از سامانه شاد بر انگیزه پیشرفت و مدیریت زمان در دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره متوسطه دوم در ناحیه 2 شهرستان کرمان بود. افراد جامعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان کرمان به تعداد 5500 نفر بودند که از این تعداد 40 نفر به روش در دسترس ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی با استفاده از سامانه شاد بر انگیزه پیشرفت و مدیریت زمان در دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره متوسطه دوم در ناحیه 2 شهرستان کرمان بود. افراد جامعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان کرمان به تعداد 5500 نفر بودند که از این تعداد 40 نفر به روش در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل بهعنوان نمونه پژوهش جای گماری شدند. ابزار گردآوری داده در پژوهش پرسشنامه انگیزه پیشرفت (ACMT) مبتنی بر روش تکمیلی جملات با تجدیدنظر دکتر وی. پی. باهارگاوا (1994) و پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان مورهد و گریفین(1989) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی از مقیاسهای واریانس، انحراف استاندارد و میانگین استفاده شد و در بخش استنباطی جهت سنجش تاثیر برنامه شاد از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش سامانه شاد بر افزایش انگیزه پیشرفت دانش آموزان و مدیریت زمان تاثیرگذار بود. بهعبارتی استفاده از سامانه شاد موجب افزایش انگیزه پیشرفت در دانش آموزان شد. همچنین استفاده از سامانه آموزشی شاد به مدیریت زمان بیشتر در دانش آموزان کمک کرد و باعث شد که بهتر از گذشته زمان و وقت خود را مدیریت نمایند و به بهترین نحو از آن استفاده نمایند. بنابراین استفاده از سامانه شاد در دوران آموزشی پسا کرونا و حتی آموزش حضوری نیز، در کنار انواع روشهای تدریس بهعنوان یک نرم افزار کمک آموزشی دیگر پیشنهاد میگردد.
محمد حسن دشتی خویدکی؛ جواد رمضانی؛ حیدر حسینی؛ اعظم عطایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه شاخص توده بدنی و اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب قلبی در معلمان فعال و غیر فعال شهرستان مروست بود. روش آن توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بوده است جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه معلمان شهرستان مروست بوده است که تعداد کل آن ها شامل 300 نفر بوده است. جم نمونه شامل 184 نفر از معلمان شهرستان مروست می باشد، که این حجم نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه شاخص توده بدنی و اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب قلبی در معلمان فعال و غیر فعال شهرستان مروست بود. روش آن توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بوده است جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه معلمان شهرستان مروست بوده است که تعداد کل آن ها شامل 300 نفر بوده است. جم نمونه شامل 184 نفر از معلمان شهرستان مروست می باشد، که این حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان در نظر گرفته شده و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت از: پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی یانگ(1996)، پرسشنامه اضطراب قلبی ایفرت و همکاران(2000)، پرسشنامه فعالیت بدنی بک و برای سنجش شاخص بدنی از متغیرهای قد و وزن بود. تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار 23SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که شاخص توده بدنی ، اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب قلبی در معلمان فعال و غیر فعال معنی دار بوده و فعالیت های بدنی و ورزشی تاثیر مستقیم و مثبتی را بر معلمان داشته باشد.بنابراین، می توان نتیجه گرفت که سطح فعالیت بدنی عامل اثرگذار اصلی بر روی متغییر های پژوهش می باشد و این دیدگاه را تقویت میکند که ورزش جسمانی نشاندهنده یک درمان مؤثر است و باید بیشتر در دسترس معلمان قرار گیرد.