انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار،گروه ریاضی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه ریاضی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران و دبیر آموزش و پرورش شهرستان راور

3 استادیار،گروه ریاضی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر موک (دوره‌های آموزش باز و برخط انبوه) در درگیری تحصیلی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه یازدهم شهرستان راور انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان پایه یازدهم شهرستان راور تشکیل دادند که 40 نفر از آن‌ها (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. درس مربوطه در 6 جلسه بهمدت یک ماه برای گروه آزمایش از طریق فناوری موک و با استفاده از الگوی طراحی آموزشی تدوین‌شده، تدریس شد و گروه کنترل با همان روش معمول کلاسی آموزش دیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) و آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی ریاضی بود. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری برای تعدیل اختلافات اولیه (کنترل آماری اختلافات اولیه) گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که در متغیر درگیری تحصیلی پس از حذف اثر پیش‌آزمون، میانگین گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است و میانگین تعدیل‌شده نمرات درگیری تحصیلی در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون در گروه کنترل بود. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد ریاضی گروه آزمایش و گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون، پس از حذف اثر پیش‌آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین تعدیل‌شده نمرات عملکرد ریاضی در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون در گروه کنترل بود. آموزش مبتنی بر موک 76 درصد از واریانس متغیر عملکرد ریاضی را پیش‌بینی کرد. پس نتیجه گرفته می‌شود استفاده از الگوی آموزش مبتنی بر موک در افزایش عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مؤثر بوده است.

کلیدواژه‌ها

احمدی، ع و جدیدی محمدآبادی، ا. (1390). رابطه تأثیر پیچیدگی استفاده درک‌شده از اینترنت بر آسانی کاربرد ادراک‌شده اینترنت و عدم کاربرد اینترنت، مجله پژوهشی رویکرد جدید در مدیریت آموزشی، 2 (7)، ص 89-106.
اکرامی، م. سرمدی، م. و وطن‌دوست، ل. (1399). توسعه یادگیری مستمر برخط دانشجویان بر پایه سازه‌گرایی و دوره‌های همگانی آموزش آزاد برخط موک، فرآیند مدیریت و توسعه، 32 (4)، ص 190-216.
جعفری، ا. فتحی واجارگاه، کو، عارفی، م و رضایی‌زاده، م. (1398). تدوین الگویی برای برنامه درسی مبتنی بر موک در آموزش عالی با استفاده از نظریه داده بنیاد، نشریه علمی -پژوهشی فناوری آموزش، 4، ص 745-758.
جدیدی محمدآبادی، ا و رضایی، ا. (1399). شناسایی و ارزیابی ویژگی‌های اخلاقی موک (دوره، انبوه)، نشریه پژوهش‌های تربیتی، 7 (41)، ص 36-45.
جدیدی محمدآبادی، ا. سرمدی، م. فرج‌اللهی، م و زارع، ح. (1399). شناسایی و تحلیل ویژگی‌های معرفت‌شناسی موک (دوره‌ها و انبوه)، نشریه علمی فناوری آموزش، جلد 14، شماره 3.
جدیدی محمدآبادی، ا. سرمدی، م. فرج‌اللهی، م و زارع، ح. (1399). شناسایی و تحلیل زیباشناسی دوره‌های برخط انبوه آزاد (موک) در جهت آموزش پایدار، فصلنامه علمی، آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال هشتم، شماره چهارم، ص 73-86.
خدایاری‌فرد، م و عابدینی، ی. (1391). مشکلات سلامتی نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
درتاج، ف و رجبیان‌ده‌زیره، م. (1397). تأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر موک در درگیری تحصیلی و مؤلفه‌های آن در دانشجویان دانشگاه پیام‌نور، فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6 (10)، ص 131- 150.
سرمد، ز. بازرگان، ع و حجازی، ا. "روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه، ۰۸۹۱
سماوی، ع. ا. ابراهیمی، ک و جاودان، م. (1395). بررسی رابطه درگیری‌های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8 (7)، ص 75-95.
کرد افشاری، ف. (1391). بررسی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان بر اساس ترجیح سبک تدریس آنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
معینی‌کیا، م. ابراهیم آریانی، ع. زاهد بابلان، ط و کاظمی، س. (۱۳۹۵). مطالعه عوامل مؤثر بر اجرای دوره‌های همگانی آموزش آزاد درون‌خطی (موک) در آموزش عالی: پژوهش آمیخته. دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۴۰.
ولایتی، ا. (۱۳۹۵). طراحی و اعتبار یابی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه باز شناختی در محیط یادگیری رایانه‌ای و تأثیر آن بر یادگیری، انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.
Aldamigh, N & Namukasa, I. (2018). Ontario Teachers’ Understanding and Practices of Reform Instruction: A Case Study of Constructivism. The University of Western Ontario.
Altun, S & Büyükduman, F. I. (2007). Teacher and Student Beliefs on Constructivist Instructional Design: A Case Study. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 7 (1), 30-39.
Billsberry, J. (2013). MOOCS: Fad or revolution. Management Education, 37 (6), 739-746.
Catalano, A. J. (2018). Measurements in Distance Education: A Compendium of Instruments, Scales, and Measures for Evaluating Online Learning: Routledge.
Downes, S. (2014). The MOOC of one, Stephen’s Web, [Accessed 10th March 2014].
Ebben, M & Murphy, J. (2014). Unpacking MOOC Scholarly Discourse: A Review of Nascent MOOC Scholarship. Learning, Media and Technology, 39 (3), 328-345.
Edith Guajardo-Leal, C. Navarro-Corona, M & Ricardo Valenzuela González, J. (2019). Systematic Mapping Study of Academic Engagement in MOOC, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20 (2), 114-139.
Esposito, A. (2012). Research Ethics in Emerging Forms of Online Learning: Issues Arising from A Hypothetical Study on A MOOC. Electronic Journal of e-Learning, 10 (3), 315-325.
Jadidi mohammadabadi, A, Sarmadi, M, Farajollahi, M, Zare, H. (2019). "Identification and Evaluation of the Features of the Epistemology of the MOOC (Open and Online)". Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. March; 10(1).
Koller, D. (2012). What we are learning from online education. TED. Web.
Kop, R & Carroll, F. (2011). Cloud computing and creativity: Learning on a massive open online course. European Journal of Open, Distance and E-learning, 14 (2).
Li, Q & Baker, R. (2017). Understanding Engagement in MOOCs, Proceedings of the 9th International Conference on Educational Data Mining, 605-606.
Parry, M. (2013). Competency-based education advances with US approval of the program. The Chronicle of Higher Education.
Parry, M. A. (2013). Star MOOC Professor Defects-at Least For Now. Chronicle of Higher Education Subscribe Today, 60 (1), 10-14.
Perkmann, M. Salandra, R. Tartari, V. McKelvey, M & Hughes, A. (2021). Academic Engagement: A review of the literature 2011-2019, Research Policy, 50, 104-114.
Reeve, J & Tseng, C. M. (2011). Agency is a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267.
Salmon, G. (2013). Activities: The key to active online learning. Routledge.
Siemens, G & Kathleen, M. (2012). Systemic changes in higher education. In Education, 16 (1). Retrieved from
http://ineducation.ca/ in education /article /download /42/504.
Taranto, E. Robutti, O & Arzarello, F. (2020). Learning within MOOCs for mathematics teacher education, ZDM, 52, 1439–1453.
Vayre, E & Vanthorn, A. M. (2016). Psychological Engagement of Students in Distance and Online Learning, Journal of Educational Computing Research, 55 (2), 197-218.
Willms, J. D. (2003). Student engagement at school: A sense of belonging and participation: Results from PISA 2000. Paris: Organization for Economic Co-operation and Development (OECD).