انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آمار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

مقاله حاضر با هدف بررسی نقش سواد دیجیتال بر پذیرش فناوری در کتابداران دانشگاه پیام نور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه‌ی کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه پیام نور سراسر کشور به تعداد 318 نفر بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 175 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد سواد دیجیتالی رودریگوئز و همکاران (2016) و پذیرش فناوری دیویس (2000) بود. یافته‌های توصیفی نشان داد که میزان سواد دیجیتال و پذیرش فناوری و مولفه‌های آنها در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که در سطح معنی داری 05/0، بین سواد دیجیتال و مؤلفه‌های آن با پذیرش فناوری رابطه‌ی معنادار و مستقیم وجود دارد. بر اساس نتایج مدل رگرسیونی، پذیرش فناوری مبتنی بر سواد دیجیتالی به میزان 2/39 درصد قابل پیش‌بینی است. همچنین، بر اساس نتایج مدل رگرسیون چندگانه، پذیرش فناوری بر اساس مؤلفه‌های سواد دیجیتال به میزان 2/53 درصد قابل پیش‌بینی است. بنابراین در تبیین عملکرد مطلوب کتابداران، ضرورت پذیرش فناوری و ارتقاء سواد دیجیتالی پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

ادبی فیروزجاه، حسین؛ یمینی فیروز، مسعود؛ یمینی فیروز، مینا (1397). بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی. نشریه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، دوره 5، شماره 14، صص 137-119.
انصاری، یحیی؛ خلدی، محبوبه (1401). سواد دیجیتال و تأثیر آن در فرآیند یاددهی- یادگیری. دوازدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی.
اله‌وردی، زهرا؛ لندران اصفهانی، سعید (1400). بررسی اثرگذاری مدل پذیرش فناوری و عوامل اجتماعی بر نگرش و قصد خرید، با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌گر ذهن‌آگاهی فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: کاربران اپلیکیشن اسنپ‌فود). مجله مطالعات مدیریت و توسعه پایدار، دوره 1، شماره 2 - شماره پیاپی 2، صص 191-216.
بابائی، پریناز؛ افشار، ابراهیم؛ شاهین، آرش (1394). در تکاپوی تغییر: تجربه‌های نوآوری مدیران کتابخانه‌های دانشگاه‌ها در شماری از دانشگاه‌های ایران. مجله مطالعات کتابداری در علم اطلاعات، دوره 4، شماره 7.
حسن‌زاده، محمد؛ زارعی، ابراهیم؛ هلالیان، فاطمه (1394). "رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری در بین کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تربیت مدرس، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و علوم پزشکی تهران". فصلنامه نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی(1)3: 10-3.
خدادادحسینی، مجید؛ لاجوردی، محمد (1398). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی. نشریه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره 7، شماره 1، صص160-135.
ذکیانی، فاطمه؛ حسن‌زاده، جعفر (1400). نقش آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی. سیزدهمین همایش ملی آموزش.
رنجبریان، ر (1392). نقش فناوری اطلاعات در ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی در سازمان‌ها. مجله کار و جامعه، 52، صص253-244.
شریفی، ا.، اسلامیه، ف (1397). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و به‌کارگیری فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات در رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی، شماره2، 86-62.
محرمی، ا (1399). نقش سواد دیجیتالی و ظرفیت یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مقدم‌زاده، ع.، علی اکبری، ز.، مزاری، ا (1397). رابطه یادگیری خود رهبر و یادگیری سازمانی در سازمان‌های آموزشی. مدیریت فرهنگ سازمانی، (4)26: 852-807.
منطق، حسن؛ جباری، لیلا (1401). مهارت سواد دیجیتالی کارکنان و رابطه آن با توانمندسازی آنان (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی). فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، دوره 8، شماره 1، صص 221-244.
 
 
 
References
Anthonysamy, L. (2021). Digital Literacy Deficiencies in Digital Learning Environment among University Students. In: Understanding Digital Industry: Proceedings of the Conference on Managing Digital Industry, Technology and Entrepreneurship. Bandung, Indonesia: 133-136. DOI: 10.1201/9780367814557-33.
Calvani, A., Fini, A., Ranieri, M. & Picci, P(2012). Are young generations in secondary school digitally competent? A study on Italian teenagers. Computers & Education, 58: 797-807.
Davis, F.D. (2000). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13( 3), 319-340.
Eshet, A.Y. & Chajut, E. (2009). Changes over Time in Digital Literacy. Cyber Psychology & Behavior, 12(6): 713-715.
Falloon, G. (2020). From Digital Literacy to Digital Competence: The Teacher Digital Competency (TDC) Framework. Education Tech Research Dev, 68: 2449-2472. DOI: 10.1007/s11423-020-09767-4.
Goldman, D.L. (2012), User Evaluations of MIS Success: What are we really measuring?, Proceedings of the Hawaii International Conference and Information System Sciences, 4: 303-314.
Kim, K.T. (2019). The Structural Relationship among Digital Literacy, Learning trategies, and Core Competencies among South Korean College Students. Educational ciences: Theory & Practice, 19(2): 3-21. DOI: http://dx.doi.org/10.12738/estp.2019.2.001
Klopping, I. M., & Mckinney, E. (2004). Extending the technology acceptance model and the task-technology fit model to consumer e-commerce. Information Technology, Learning and Performance Journal, 22(1), 35-48.
 
Mackey, T.P. & Jacobson, T.E. (2010). Reframing Information Literacy as a Meta literacy. College & Research Libraries, 72(1): 2-33.
Marsh, E. (2018). Understanding the Effect of Digital Literacy on Employees' Digital Workplace Continuance Intentions and Individual Performance. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 9(2). DOI: 10.4018/IJDLDC.2018040102.
Martin, A. (2005). DigEuLit – a European framework for digital literacy: a progress report. Journal of ELiteracy, 2, 130-136.
Ng, W. (2013). Empowering scientific literacy through digital literacy and multi literacies. New York: Nova Science Publishers.
Mohammadyari, S. & Singh, H. (2021). Understanding the effect of e-learning on individual performance: The role of digital literacy. Computers & Education, 82: 11-25.
Ramkumara, M., Schoenherrb, T., Wagnera, S., & Jenamanic, M. (2019). Q-TAM: A quality technology acceptance model for predicting organizational buyers’ continuance intentions for e-procurement services. International Journal of Production economics, 216, 333-348.
Rodríguez, I. D.D., José, J. I. & Gonzalez, A. (2016). Development and Validation of a Digital Literacy Scale for Teenagers.4th International Conference in Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality TEEM'16, At: Salamanca, Spain.
Tao , Yu-Hui (2014), Typology of college student perception on institutional-learning issues – An extension study of a teacher’s typology in Taiwan, Computers & Education , 50:495–1508.
Vaughan, J. (2013). Technological innovation: Perceptions and definitions. Library Technology Reports, 49(7), 5-74.