انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد ،گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 استادیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فعالیت ورزشی همراه با موسیقی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرستان یزد انجام شد. روش پژوهش از نوع کمی و کار آزمایی بالینی بود. طرح پژوهش نیز از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. به همین منظور نمونه به حجم 40 نفر دختر کم توان ذهنی با بهره هوشی 70-50 با نمونه گیری انتخابی از مدرسه استثنایی کوثر شهر یزد انتخاب شدند و بر اساس نمره های پیش آزمون به صورت همگن در چهار گروه (سه تجربی و یک کنترل) قرار گرفتند. گروه‌ها شامل موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی و کنترل بودند. آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون مشکلات رفتاری مایکل راتر به صورت پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 26 و تغییرات درون گروهی از تی وابسته و تغییرات برون گروهی به صورت پس آزمون و پیش آزمون از آزمون تحلیل واریانس یک سویه انجام گرفت، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد نمره مشکلات رفتاری در بین گروه‌ها پیش آزمون غیر معنی دار  و پس از آزمون معنی دار بود. میانگین نمره مشکلات رفتاری در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه های ورزش، موسیقی، ورزش و موسیقی کاهش معنی دار داشت و با توجه به نتایج و مقایسه میانگین‌های سه گروه آزمایش تفاوت معنی داری در میزان اثربخشی سه گروه (موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی)، با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می‌رسد فعالیت‌های ورزشی و موسیقی بر بهبود مشکلات رفتاری در کودکان کم توان ذهنی تأثیر مثبت داشته است و تفاوت بین اثربخشی سه گروه (موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی) در کاهش مشکلات رفتاری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

آقایی نژاد, م. چرامی, م. غضنفری, ا و شریفی, ط. (2021). اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر الگوی بازی درمانی بومی‌سازی شده بر مشکلات‌ رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر 5 تا 7 سال. نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی, 12(4), 459-480. doi:10.22059/jmlm.2021.299941.1497
آقایی نژاد, م. چرامی, م. غضنفری, ا و شریقی, ط. (2019). بررسی اثربخشی مداخله بهنگام والدمحور، مبتنی بر الگوی سال‌های باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی*. توانمندسازی کودکان استثنایی, 10(3), 29-43. doi:10.22034/ceciranj.2019.197422.1243
ایوب, ه. محمود, ش و شهناز, ش. (2018). تاثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر تعاملات اجتماعی کودکان کم توان ذهنی.
بیاتی, ح. پورمحمدرضای تجریشی, م و زاده محمدی, ع. (2012). اثربخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه دانش آموزان پسر
 
دارای ناتوانی هوشی تحولی. روان شناسی بالینی, 4(1), 75-85. doi:10.22075/jcp.2017.2081
رحمتی, ف و زارعیان, ا. (2015). تأثیر هشت هفته تمرین ایروبیک بر تعاملات اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی. رفتار حرکتی, 7(19), 65-78.
فاضل کلخوران, ج. شریعتی, ا و بهرامی, ه. (2017). اثر بازی‌درمانی بر حافظۀ کوتاه‌مدت کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر. رفتار حرکتی, 9(28), 73-88. doi:10.22089/mbj.2017.2472.1291
قاسمی کهریزسنگی, غ. ع. صالحی, ح و حیدری, ل. (2012). تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی, 4(1), 75-92. doi:10.22059/jmlm.2012.25076
 
Ashori, M & Dallalzadeh Bidgoli, F. (2018). The Effectiveness of Play Therapy Based on Cognitive-Behavioral Model: Behavioral Problems and Social Skills of Pre-School Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Archives of Rehabilitation, 19(2), 102-115. doi:10.32598/rj.19.2.102
Bagheri, N. Shehni Yailagh, M. Alipoor, S & Zargar, Y. (2017). Investigating effectiveness of school-based group activity play therapy on behavior problems of the elementary school male students in Shahrekord. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 19(1), 148-157.
Chong, H. J & Kim, S. J. (2010). Education-oriented Music Therapy as an after-school program for students with emotional and behavioral problems. The Arts in Psychotherapy, 37(3), 190-196. doi:https://doi.org/10.1016/j.aip.2010.03.004
Edelman, A. J. (1994). The Implementation of a Video-Enhanced Aikido-Based School Violence Prevention Training Program To Reduce Disruptive and Assaultive Behaviors among Severely Emotionally Disturbed Adolescents.
Fazel-Kalkhoran, J. Homayounnia, M & Mohammadzadeh, M. (2015). The Impact of Primary School Games on the Social Development of Educable Mentally Retarded Children. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 3(3), 266-276.
Gabler-Halle, D. Halle, J. W & Chung, Y. B. (1993). The effects of aerobic exercise on psychological and behavioral variables of individuals with developmental disabilities: A critical review. Research in developmental disabilities, 14(5), 359-386.
Ghobari bonab, b., & nabavi, m. (2003). Impact of morning physical activities in reduction of aggressive tendencies in childre with mild mental retardation. Journal of psychology and education, 33(1), -.
Govindan, R., Kommu, J. V. S., & Bhaskarapillai, B. (2020). The Effectiveness of Nurses Implemented Music Add-on Therapy in Children with Behavioral Problems. Indian Journal of Psychological Medicine, 42(3), 274-280. doi:10.4103/IJPSYM.IJPSYM_240_19
Gowdini, R. Pourmohamdreza-Tajrishi, M., Tahmasebi, S & Biglarian, A. (2017). Effect of emotion management training to mothers on the behavioral problems of offspring: Parents’ view. Archives of Rehabilitation, 18(1), 13-24.
Hossein Khanzadeh Firoozjah, A. A & Parand, A. (2007). Preparation of a behavioral disorders assessment questionnaire for mildly mentally retarded middle school students. Psychological studies, 3(3), 121-137. doi:10.22051/psy.2007.1705
Jackson, N. A. (2003). A survey of music therapy methods and their role in the treatment of early elementary school children with ADHD. In (Vol. 40, pp. 302-323): American Music Therapy Association.
Lundqvist, L.-O. (2013). Prevalence and risk markers of behavior problems among adults with intellectual disabilities: A total population study in Örebro County, Sweden. Research in developmental disabilities, 34(4), 1346-1356.
Majorek, M. Tüchelmann, T & Heusser, P. (2004). Therapeutic Eurythmy—movement therapy for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a pilot study. Complementary therapies in Nursing and Midwifery, 10(1), 46-53.
Mirzamani, S. M & Hadavandkhani, F. (2008). Effect of Rhythmic Movement and Music on Attention Span of Mentally-Retarded Female Students. Archives of Rehabilitation, 9(1), 23-28.
Montello, L & Coons, E. E. (1998). Effects of active versus passive group music therapy on preadolescents with emotional, learning, and behavioral disorders. Journal of music therapy, 35(1), 49-67.
Moradi, A.-R. (2017). The effect of oriented problem solving training on behavioral problems among students. Psychology of Exceptional Individuals, 7(25), 175-202. doi:10.22054/jpe.2017.7724
Nazari, M., Movahedi, A & Safavi Homami, S. (2015). Effect of different combination of music and rhytmic movements on behavioral problems of 8-14 year old boys with mental retardation. Journal of sports and Motor development and learning, 7(3), 311-331. doi:10.22059/jmlm.2015.55915
Nesayan, A & Asadi Gandomani, R. (2016). Research Paper: Effectiveness of Social Skills Training on Behavioral Problems in Adolescents with Intellectual Disability. Archives of Rehabilitation, 17(2), 158-167. doi:10.21859/jrehab-1702158
Rutter, M. Cox, A. Tupling, C. Berger, M & Yule, W. (1975). Attainment and adjustment in two geographical areas: I—the prevalence of psychiatric disorder. The British Journal of Psychiatry, 126(6), 493-509.
Setkowicz, Z & Mazur, A. (2006). Physical training decreases susceptibility to subsequent pilocarpine-induced seizures in the rat. Epilepsy research, 71(2-3), 142-148.
Sheibani Tazraji, F. Pakdaman, S. Dadkhah, A & Hasanzadeh Tavakoli, M. R. (2010). The Effect of Music Therapy on Depression and Loneliness in Old People. Salmand: Iranian Journal of Ageing, 5(2), 0-0.