نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 30 دانش آموز بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی و با روش قرعه کشی به دو گروه آزمایش و کنترل هر کدام 15 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) پاسخ دادند. پس از انتخاب نمونه، برای گروه آزمایش آموزش مدیریت زمان به شیوه گروهی، به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت هفتگی اجرا شد و گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از روش های آمار استنباطی نظیر تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه تاثیر دارد. بنابراین به مدیران، معلمان و مشاورین مدارس پیشنهاد میگردد که دانشآموزان را با معایب و تهدیدهای استفاده بیش از اندازه و افراطی از فضای مجازی و مدیریت زمان استفاده از آن آشنا کنند و با ایجاد فضای شاداب در محیط مدرسه، موجب شور و اشتیاق و در نهایت افزایش دلبستگی و بهبود عملکرد تحصیلی در دانشآموزان نسبت به مدرسه شوند.
کلیدواژهها: مدیریت زمان، اعتیاد به اینترنت، دانش آموزان.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع متوسطه
نویسنده [English]
- zahra ghanbari
Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 30 دانش آموز بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی و با روش قرعه کشی به دو گروه آزمایش و کنترل هر کدام 15 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) پاسخ دادند. پس از انتخاب نمونه، برای گروه آزمایش آموزش مدیریت زمان به شیوه گروهی، به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت هفتگی اجرا شد و گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از روش های آمار استنباطی نظیر تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه در سطح معناداری 01/0p< تاثیر دارد. بنابراین به مدیران، معلمان و مشاورین مدارس پیشنهاد میگردد که دانشآموزان را با معایب و تهدیدهای استفاده بیش از اندازه و افراطی از فضای مجازی و مدیریت زمان استفاده از آن آشنا کنند و با ایجاد فضای شاداب در محیط مدرسه، موجب شور و اشتیاق و در نهایت افزایش دلبستگی و بهبود عملکرد تحصیلی در دانشآموزان نسبت به مدرسه شوند.
کلیدواژهها: مدیریت زمان، اعتیاد به اینترنت، دانش آموزان.
کلیدواژهها [English]
- کلیدواژهها: مدیریت زمان
- اعتیاد به اینترنت
- دانش آموزان