انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه پیام‌نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 30 دانش آموز به‌صورت در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی و با روش قرعه کشی به دو گروه آزمایش و کنترل هر کدام 15 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) پاسخ دادند. پس از انتخاب نمونه، برای گروه آزمایش آموزش مدیریت زمان به شیوه گروهی، به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت هفتگی اجرا شد و گروه کنترل در این مدت مداخله‌ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از روش های آمار استنباطی نظیر تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه تاثیر دارد. بنابراین به مدیران، معلمان و مشاورین مدارس پیشنهاد می‌گردد که دانش‌آموزان را با معایب و تهدیدهای استفاده بیش از اندازه و افراطی از فضای مجازی و مدیریت زمان استفاده از آن آشنا کنند و با ایجاد فضای شاداب در محیط مدرسه، موجب شور و اشتیاق و در نهایت افزایش دلبستگی و بهبود عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان نسبت به مدرسه شوند.
کلیدواژه‌ها: مدیریت زمان، اعتیاد به اینترنت، دانش آموزان.

کلیدواژه‌ها

اباخانی، وحید و موسوی، زهره. (1397). بررسی رابطه بحران هویت و نارسایی هیجانی با اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر صنعتی البرز. هجدهمین همایش انجمن مشاوره ایران با عنوان مشاوره و حوزه سلامت. 25-14.
احمدی، عباداله و ادیبی، مریم. (1394). بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی (مجازی) و مهارتهای مدیریت زمان با افت تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 4 شیراز. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته رواننشاسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
جدیدی محمدابادی، اکبر و احمدی، عبادالله. (1390). بررسی رابطه بین پیچیدگی‌های فناوری اینترنت بر سهولت کاربرد و سودمندی دریافتی اینترنت در بین مدیران مدارس شهرستان رفسنجان، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 2، شماره 7، پاییز 1390، صفحه 89-106.
پیرزاده، آسیه. (1391). بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 8 (1): 52-58.
حیدری، مرضیه و رجبی، فهیمه. (1401). تأثیر استفاده مشکل‌زا از اینترنت بر پیشرفت ریاضیات با نقش میانجی خودکارآمدی در درس ریاضی و نقش تعدیلگر روابط معلم و دانش‌آموز. فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت. 2(2)، 27-38.
خجسته، س، خجسته, ج و مصدقی، ش. (1401). تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه دانش‌آموزان. فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 2(2)، 10-20.
خواجه احمدی، معصومه، پولادی، شهناز، بحرینی، مسعود. (1395). طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل. روان پرستاری، 4(4)، 43-51.
دارم، عبدالرضا. (1399). کارایی و اثربخشی مدیریت زمان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مرکز آبادان در زمان کرونا. ششمین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم‌تربیتی و رواننشاسی ایران. تهران.
مکوندی، بهنام؛ سنگانی، علیرضا؛ عسگری، پرویز و بختیارپور، سعید. (1398). نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی در رابطه حالات فراشناختی بر گرایش به شبکه‌های مجازی در دانش‌آموزان تیزهوش. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، ۳۷ (۴)، ۲۲۶-۲۲۰.
نعیمی، ابراهیم و عادل پور، محمد. (1399). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان‌بر کیفیت زندگی، تعلل رفتار و تصمیم‌گیری دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 11(43)، 63-88.
 
Cao F, Su L, Lin T, Gao X. (2007). The Relationship between impulsivity and Internet addiction in a sample of Chinese dolesdents. Eur Psychiatry. 22(5): 466-471.
Chen, I. H. Lee, Z. H. Dong, X. Y. Gamble, J. H & Feng, H. W. (2020). The influence of parenting style and time management tendency on internet gaming disorder among adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 91-105.
Demircioğlu, Z. I & Göncü Köse, A. (2021). Effects of attachment styles, dark triad, rejection sensitivity, and relationship satisfaction on social media addiction: A mediated model. Current Psychology, 40(1), 414-428.
Lin, M. P. (2020). Prevalence of internet addiction during the COVID-19 outbreak and its risk factors among junior high school students in Taiwan. International journal of environmental research and public health, 17(22), 8547.
Luppicini, R & Alotaibi, S. (2021). A Systematic Research Review of Internet Addiction and Identity. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning (IJCBPL), 11(1), 1-19.
Pérez‐Sanagustín, M., Sapunar‐Opazo, D. Pérez‐Álvarez, R. Hilliger, I. Bey, A. Maldonado‐Mahauad, J & Baier, J. (2021). A MOOC‐based flipped experience: Scaffolding SRL strategies improves learners’ time management and engagement. Computer Applications in Engineering Education, 29(4), 750-768.
Werdini, Y. E. Suroso, S & Meiyutariningsih, T. (2021). Dependence of playimg online games with time management and pro social behavior. Airlangga Journal of Innovation Management, 2(1), 92-99.