انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق- بارآور و تجارب حافظه بر اساس دست برتری در آموزش مجازی دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر اشتهارد انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی و طرح آن علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر اشتهارد در سال تحصیلی 1402-1401 بود که شامل 901 نفر بودند. از میان جامعه آماری، تعداد 270 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های حساسیت پردازش حسی عطاری و همکاران (1401)، تخیل لیانگ، سو، چانگ و لین (2012)، تجارب حافظه- فرم کوتاه ساتین و لاچتی (2016) و پرسش نامه دست برتری آنت (1970)، استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری 27SPSS- تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین تجارب حافظه و تخیل خلاق- بارآور و حساسیت به پردازش حسی در دختران راست برتر و چپ برتر تفاوت وجود دارد. لذا می توان گفت میزان تخیل خلاق-بارآور و تجارب حافظه در راست برترها و میزان حساسیت به پردازش حسی در چپ برترها، بیشتر بوده است. به طور کلی بر اساس یافته های پژوهش می توان پیشنهاد داد، نوع دست برتری را یک عامل مهم و اثرگذار در شکل دهی سایر توانایی های دانش- آموزان مورد توجه قرار داد و انتظار داشت که دست برتری باعث تفاوت در میزان حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق- بارآور، تجارب حافظه، خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

- ابهریان، محمد؛ عشایری، حسن؛ گلفام، ارسلان و جهان، علی. (1399). ویژگی‌های روان سنجی پرسش‌نامه دست برتری آنت. فصلنامه علمی پژوهشی عصب روانشناسی، 2(6): 1-12.
- احمدی، س؛ شهبازی، س و حیدری م. (2020). گذار به یادگیری مجازی در دوران بحران کرونا - 2019 در ایران: فرصت یا چالش؟ داروی مصیبت پزشکی و آمادگی بهداشت عمومی ؛ 14 (3): e11 -2.
- امیری، سهراب؛ عیسی زادگان، علی؛ یعقوبی، ابوالقاسم و عبدالهی، محمدحسین. (1396). بررسی تفاوت‌های فردی در حافظه هیجانی با توجه به حساسیت پردازش محرک‌های حسی. نشریه شناخت اجتماعی، 12(1): 1-12.
- جلالی، فاطمه. (1392). راهبردهای دست برتری و خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، پایان نامه کارشناسی‌ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس.
- خاتمی، علی و شاه‌حسینی، حامد. (1391). وضعیت شاخص‌های حافظه در بین دانش‌آموزان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 15(1) 24-1.
- خان قلی، محبوبه؛ نمازی زاده، مهدی؛ نصر، صادق و واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم. (1400). تأثیر برنامه تمرین متوالی حافظه‌ای بر عملکرد حافظه حرکتی و بررسی نقش واسطه‌ای برتری جانبی. نشریه روا نشناسی ورزش، 3(1): 11-1.4.
- درخشان، جلیل؛ معتمد زاده، مجید؛ طاهرپور، عرفان؛ گل محمدی رستم، بابامیری محمد و فرهادیان، مریم. (1398). بررسی نقش دست برتری در اثرات ناشی از صدای با فرکانس پایین بر عملکردهای شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. سلامت کار ایران. ۱۳۹۸; ۱۶ (۵):۷۴-۶۲.
- رحیمی، رضا؛ علیپور، احمد؛ زارع، حسین و عرفانی، نصراله. (1395). بررسی رابطه دست برتری و خلاقیت در دانش‌آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر قروه. پژوهشهای نوین روانشناختی، 1(49): 19-1.
- علیپور، احمد؛ امینی، فاطمه و ذکاوت، حسن. (1394). مقایسه مؤلفه‌های خلاقیت بین دانش‌آموزان راست‌دست، چپ‌دست و دوسو توان، فصلنامه عصبشناختی، دوره 1، شماره 2، 102-88..
- عطاری، ترانه؛ رادمان، نرگس و قاضی‌زاده، علی. (1399). بررسی ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس حساسیت پردازش حسی، مجله تازههای علوم شناختی. دوره 2، شماره 3، 123-113.
-سرمد، زهره. (1392). گزیده‌ای از تحلیلهای آماری تک متغیری، چاپ سوم، شماره 2، تهران: نشر ویرایش.
- کاظمی رضایی، سیدعلی؛ مرادی، علیرضا؛ شاه قلیان، مهناز، عبدالهی، محمدحسین و پرهون، هادی. (1401). ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسش‌نامه تجارب حافظه. مجله تاز های علو شناختی، 1(2): 84-89.
- ممبینی، شریف؛ حاجی یخچالی، علیرضا؛ شهنی ییلاق، منیجه و مکتبی، غلامحسین. (1399). ویژگی‌های روان سنجی پرسش‌نامه تخیّل. فصلنامه روانشناسی شناختی، 7(3): 1-14.
- مظاهری، اکرم. (1396). بررسی رابطه حساسیت به پردازش حسی و محیط کاری خلاق با کارآفرینی درون سازمانی با آزمون نقش میانجی دست برتری، پایان نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شهید مدنی.
- نخعی مقدم، وحید. (1388). تفاوت چپ برترها و راست برترها در پردازش اطلاعات هیجانی بین دانشجویان دانشکده‌های روان شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 87. پایان نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
 
- Cheong, C. M. Zhang, J. Yao, Y & Zhu, X. (2022). The role oF gender diFFerences in the eFFect oF ideal L2 writing selF and imagination on continuation writing task perFormance. Thinking Skills and Creativity, 1(2): 1-13.
-El Bouk, F. van Geel, M & Vedder, P. (2022). Entrepreneurship: An attractive career path for immigrant vocational students in the Netherlands? The role oF negative and positive stimulating Factors. International Journal oF Intercultural Relations, 88, 22-31.
- Gibson, E. C. Ford, L & Robinson, G. A. (2022). Investigating the role oF Future thinking in a case oF highly superior autobiographical memory. Cortex, 149 (5): 1-16.
- Hellwig, S & Roth, M. (2021). Conceptual ambiguities and measurement issues in sensory processing sensitivity. Journal oF Research in Personality, 93 (2): 104130.
- HoFFmann, A., Marhenke, R & Sachse, P. (2022). Sensory processing sensitivity predicts perFormance in an emotional antisaccade paradigm. Acta Psychologica, 2(3): 1-16.
- Haddad, G. Haddad, G & Nagpal, G. (2021). Can students’ perception oF the diverse learning environment aFFect their intentions toward entrepreneurship? Journal oF Innovation & Knowledge, 6(3), 167-176.
- Ispir, Ö. Elibol, E & Sönmez, B. (2019). The relationship oF personality traits and entrepreneurship tendencies with career adaptability oF nursing students. Nurse education today, 79, 41-47.
- Kaya, S. Eryilmaz, N & Yuksel, D. (2022). The eFFects oF motivational and metacognitive variables on immigrant and non-immigrant students’ reading achievement. International Journal oF Educational Research, 112, 101944
- Kaitaro, T. (2007). Memory, imagination and language in eighteenth-century French sensualism. Cortex, 43(5), 651-657.
- Lahdenpera, J. Ramo, J & PostareFF, L. (2022). Student-centred learning environments supporting undergraduate mathematics students to apply regulated learning: A mixed-methods approach. The Journal oF Mathematical Behavior, 66, 100949.
- Linn, M.C. Davis, E.A & Bell. P. (2004). Inquiry and tecnology. Internet Environment for Science Education. s.l: Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 3-28.
- Liu, M. Gorgievski, M. J. Qi, J & Paas, F. (2022). Increasing teaching effectiveness in entrepreneurship education: Course characteristics and student needs diFFerences. Learning and Individual DiFFerences, 96, 102147
- Mendoza, G. Llopis, J. Gasco, J & Gonzalez, R. (2021). Entrepreneurship as seen by entrepreneurs in a developing country. Journal oF Business Research, 123, 547-556.
- Mary-Krause, M., Bustamante, J. J. H. Collard, L & Melchior, M. (2022). Is Sensory Processing Sensitivity associated with psychoactive substance use? Emerging Trends in Drugs, Addictions, and Health, 6(2): 1-16
- Naderi, N. MonavvariFard, F & Salehi, L. (2022). Fostering sustainability-oriented knowledge-sharing in academic environment: A key strategic process to achieving SDGs through development oF students' sustainable entrepreneurship competences. The International Journal oF Management Education, 20(1), 100603.
- Ng YM, Or PLP. Coronavirus disease (COVID -19) prevention: Virtual classroom education for hand hygiene. Nurse Education in Practice 2020; 45: 102782.
- Nowakowski, M. (2021). The impact of users’highly sensory processing sensitivity on websites’information usefulness prception. Procedia Computer Science, 192, 2(2): 1-20.
- Ozsungur, F. (2019, May). A research on women's entrepreneurship motivation: Sample oF Adana Province. In Women's Studies International Forum (Vol. 74, pp. 114-126). Pergamon.
- Pathak, S & Muralidharan, E. (2021). Consequences oF cross-cultural diFFerences in perceived well-being for entrepreneurship. Journal oF Business Research, 122, 582-596.
- Postigo, Á. Cuesta, M. García-Cueto, E. Prieto-Díez, F & Muñiz, J. (2021). General versus speciFic personality traits for predicting entrepreneurship. Personality and Individual DiFFerences, 182, 111094.
- Reichel, V. Sammer, G. Gruppe, H. Hanewald, B. Garder, R. Bloß, C & Stingl, M. (2021). Good vibrations: Bilateral tactile stim1ulation decreases startle magnitude during negative imagination and increases skin conductance response for positive imagination in an aFFective startle reFlex paradigm. European Journal oF Trauma & Dissociation, 5(3), 11-28.
- Rossi, R. D. (2014). Improving student engagement in organic chemistry using the inverted classroom model. ACS CHED CCCE Spring 2014 ConFChem, 1-20.
- Samsen-Bronsveld, H. E., van der Ven, S. H., Bogaerts, S. Greven, C. U & Bakx, A. W. (2022). Sensory processing sensitivity does not moderate the relationship between need satisFaction, motivation and behavioral engagement in primary school students. Personality and Individual Differences, 195 (6): 16-38.
- ShariFi-Tehrani, M. SeyFi, S & Zaman, M. (2022). At the intersection oF tourism social entrepreneurship and empathy: Development and validation oF an empathy scale. Journal oF Business Research, 141, 433-447.
- Voldsund, K. H & Bragelien, J. J. (2022). Student peer mentoring in an entrepreneurship course. Procedia Computer Science, 196, 856-863.
- Yilmaz, R. (2017). Exploring the Role oF E-Learning Readiness on Student SatisFaction and Motivation in Flipped Classroom. Journal oF Computers in Human Behavior.
- Williams, J. M. Carr, M & Blagrove, M. (2021). Sensory processing sensitivity: Associations with the detection oF real degraded stimuli, and reporting oF illusory stimuli and paranormal experiences. Personality and Individual DiFFerences, 177 (6): 16-29.
- Zampetakis, L. A. KaFetsios, K & Moustakis, V. (2017). Using emotional persuasion for changing attitudes towards entrepreneurship: An interpersonal perspective. Journal oF Business Venturing InPhts, 7, 50-54.
- Zhou, Y & Zhou, H. (2022). Research on the Quality Evaluation oF Innovation and Entrepreneurship Education oF College Students Based on Extenics. Procedia Computer Science, 199, 605-612.