نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
2 دانش آموخته کارشناسیارشد گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران و دبیر آموزش و پرورش
چکیده
هدف این پژوهش بررسی محتوای درسی کتابهای مطالعات اجتماعی متوسطه اول نسبت به فضای مجازی و مؤلفههای آن میباشد. جامعهی آماری این تحقیق کتب مطالعات اجتماعی دورهی اول متوسطه و روش نمونه گیری به شیوه تمام شمار بود. در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شد. واحد تحلیل در قسمت متن، پرسش و فعالیتها، بهصورت جملات موجود در متن کتاب درسی در نظر گرفته شدهاست و در قسمت تصاویر براساس شاخصهایی که در آن مورد اشاره قرار گرفته به واحدهایی تقسیم شده و مورد شمارش قرار میگیرد و بهمنظور پردازش دادههای جمع آوری شده آنتروپی شانون استفاده شد بر اساس این روش که به مدل جبرانی مشهور است. نتایج نشان داد در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول، بهترتیب به مؤلفههای «مفید بودن» با ضریب اهمیت 258/0، «قصد استفادهشده» با ضریب اهمیت 227/0، «سازگاری» با ضریب اهمیت 215/0 و «سهولت استفادهشده» با ضریب اهمیت 183/0 بیشترین توجه و به مؤلفههای نگرش با ضریب اهمیت 062/0 و لذت درک شده با ضریب اهمیت 053/0 کمترین توجه مبذول شدهاست.
کلیدواژهها
COPYRIGHTS
© 2022 by the authors. Lisensee PNU, Tehran, Iran. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY4.0) (http:/creativecommons.org/licenses/by/4.0)
|