نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آمار، دانشگاه پیام نور، کد پستی: 19569، تهران، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، کد پستی: 19569، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، کد پستی: 19569، تهران، ایران
چکیده
یکی از مهمترین نیاز و سرمایههای هر انسانی در طول حیات خود، داشتن عزتنفس و خلاقیت است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش با ابزار سنجش عملکردی اریگامی بر خلاقیت و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر یزد پرداختهاست. این پژوهش یک مطالعه تحلیل واریانس شامل دو مرحله پیش-آزمون و پس-آزمون و در دو گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه چهارم منطقه 2 شهر یزد است که نمونهای بهاندازه 30 نفر از داوطلبان واجد شرایط بهروش نمونهگیری تصادفی ساده بدون جایگذاری انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه با در نظر گرفتن شرایط همگنی بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی آنها انتخاب گردیدهاست. از پرسشنامه تورنس فرم ب (1981) و عزتنفس کوپر اسمیت (1967) بهعنوان ابزارهای پژوهش انتخابشده است. آزمون فرض مدل تحلیل کوواریانس با حداکثر سطح معنیداری 05/0 و با نسخه 22 نرمافزار SPSS انجامشده است. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشانمیدهد تأثیرات آموزش اریگامی میزان خلاقیت (011/0P=) و عزتنفس (001/0P <) بهطور معنادار افزایشیافته است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، آموزش اریگامی باعث افزایش در میانگین خلاقیت و عزتنفس دانشآموزان در پاسخگویی به سؤالات آزمونهای خلاقیت و عزتنفس و افزایش عملکرد دانشآموزان میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect on the Using of Educational and Performance Measurement Origami Tool on the Students’ Creativity and Self-Esteem of Fourth Grade Elementary School Girls
نویسندگان [English]
- Alireza Pakgohar 1
- Naser Mohamadi Ahmad Abadi 2
- Rozita Mazaher 3
1 Assistant Professor, Department of Statistics, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Master’s Degree, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
One of the most important needs and capitals of every human during his life is to have self-esteem and creativity. This research has investigated the effect of origami training tools on the creativity and self-esteem of female students Yazd city. This research was of quasi-experimental type in two stages of pre and post tests and in two groups of test and control. The statistical population included 4th grade female students in District 2 of Yazd city, and samples of 30 qualified volunteers were selected and replaced in two experimental and control groups. The experimental group was trained for 9 sessions of 30 minutes. The control group did not receive any training. The tools were Torrance Form B (1981) and Cooper Smith (1967) Self-Esteem Questionnaire, which was completed in two stages by two experimental and control groups. The results of covariance analysis showed that the effects of origami training significantly increased creativity (P=0.011) and self-esteem (P<0.001). Based on the results of the present research, origami training increases students' creativity and self-esteem in answering the questions of creativity and self-esteem tests and increases students' performance. Therefore, to increase the level of creativity and self-esteem, origami training is recommended.
کلیدواژهها [English]
- Origami
- Creativity
- Self-Steem
- Fluidity
- Flexibility
- Innovation
- Expansion