انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سواد اطلاعاتی بر تفکرانتقادی، خودکارآمدی­ رایانه‌ای و باورهای انگیزشی دانش­آموزان انجام گرفت. رویکرد پژوهش کمی و از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز بود که با نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای، دو گروه 15 نفری به عنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه مهارت‌های ﺗﻔﻜﺮ ﻧﻘﺎدانه ﻛﺎﻟﻴﻔﺮﻧﻴﺎ (ﻓﺮم ب)، خودکارآمدی رایانه‌ای مورفی،کوور و اوون (1989) و باورهای انگیزشی پنتریچ و همکاران (1991) بود. پرسشنامه­ها دارای روایی از نوع محتوا بودند و میزان آلفای کرونباخ برای تفکر انتقادی، خودکارآمدی رایانه‌ای و باورهای انگیزشی به ترتیب «728/0، 816/0 و 894/0» به دست آمد و پایایی تایید شد. داده­های حاصل از پرسشنامه با نرم­افزار spss مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. تحلیل کواریانس چندمتغیری(مانکوا) نشان داد، 47درصد تفاوت دو گروه در متغیرهای وابسته مربوط به مداخله آزمایشی بود. تحلیل­کواریانس تک­متغیری نیز نشان داد، «آموزش سواد اطلاعاتی» بر ارتقای تفکر انتقادی (5/24درصد)، خودکارآمدی رایانه‌ای (8/37درصد) و باورهای انگیزشی (6/32درصد) تاثیر معنی دار داشت (p<0.05). بنابراین با توجه به تاثیر معنی دار آموزش مهارت­های سواد اطلاعاتی، پیشنهاد می­شود، در قالب مداخلات آموزشی کوتاه­مدت و بلندمدت، مهارت­های فوق را به نوجوانان آموزش دهند و آنها را برای زندگی در دنیای اطلاعاتیِ ­امروز آماده سازند.

کلیدواژه‌ها

اکبری، تقی. (1399). بررسی سواد اطلاعاتی و یادگیری خودراهبر در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، سال 9، شماره 4، 74- 85.
بکری زاده، حکیم؛ پناهی، مریم و جمالوندی، بهزاد. (1402)، نقش سواد دیجیتال بر پذیرش فناوری در کتابداران دانشگاه پیام نور، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 3 (2)، 27-38.
بیگدلی، زاهد؛ رجبی، غلامرضا و نصیری، ماریا. (1395). بررسی تأثیر باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان مقطع دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 7 (4)، 366- 377.
پارسائیان، مریم و غلامی زاده، اشرف. (1401)، بررسی نقش میانجی سواد اطلاعاتی در رابطه باورهای انگیزشی با آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، سال 2 ، شماره 3، 1-12.
جاهدی، رباب؛ بدری گرگری، رحیم و محمودی، فیروز. (1397). تاثیر الگوی طراحی آموزشی بایبی یا (5E) بر تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ششم. تفکر و کودک. سال 9، شماره 2، 97- 120.
چماله، رضا و لطیفیان، مرتضی. (1391). ویژگی‌‌‌‌های محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه‌‌‌ای باورهای انگیزشی در دانش‌آموزان. روان شناسی کاربردی. سال 23، شماره 3، 1-16.
حکیم زداه، رضوان؛ نقشینه، نادر و بی‌نیاز، هدا. (1398). بررسی رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکار‌آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. 72 (16)، 153- 168.
خسروی، محبوبه و حاجتی کاجی، حسین. (1402)، ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعه ی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل)، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 3 (2)، 11-26.
خلیلی، لیلا، هدایتی خوشمهر، عزیز، رسول زاده اقدم، صمد و شیبانی، بهناز. (1396). رابطه سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان. تعامل انسان و اطلاعات، 4(2 )، 108-120.
ربانی، مجید ؛ اکرامی، محمود؛ سرمدی، محمد رضا و حافظی، حسین. (1401). ارائه مدل علّی پیش‌بینی حضور اجتماعی برخط بر اساس حضور شناختی برخط با واسطه‌گری خودکارآمدی رایانه‌ای. مطالعات آموزش و یادگیری. 83 (1)، 149- 171.
زارع مقدم، علی؛ حسامی، محمدرضا؛ رستمی، شهلا و قربانی، مریم. (1395). رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه‌ای در آموزگاران مدارس استثنایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 143، 36- 45.
سلمانی، منصور، خامسان، احمد، و اسدی یونسی، محمدرضا. (1396). نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(43)، 139-167.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1392). روانشناسی رشـد. تهران: انتشارات اطلاعات.
ﻋﺴﮕﺮی، محمد و سیف، ﻋﻠﻲاکبر. (1386). ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﺑﺮ ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﺳﺎل اول ﻣﺘﻮﺳﻄﺔ درس ﻣﻼﻳﺮ در زﻳﺴﺖ ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻧﺸﺮﻳﺔ روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، سال 3، شماره 3، 1-15.
عطارزاده، مهستی و رهگذر، حسن. (1400)، مدل علی پیش بینی تفکر انتقادی از طریق سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی با واسطه گری خودتنظیمی دانش آموزان متوسطه دوم منطقه بیضا، اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی، ساری.
فرخ، بتول و شاه طالبی، بدری. (1397). رابطه بین یادگیری خود راهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیم دانش. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 15 (29)، 148-161.
فرهادپور، محمدرضا و درخشان، مریم. (1402). مطالعه رابطه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و موفقیت آنها در آزمون سواد رایانه‌ای و سواد اطلاعاتی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 15(3، 75-90.
قاسمی گوربندی، بتول و صادقی، سمیه. (1400). بررسی اثربخشی سواد رسانه‌ای بر دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول. پژوهشنامه اورمزد، 54، 237-251.
کرمانشاهی، فاطمه؛ عزالدین، فریبا و بدلی، مهدی. (1395). بررسی اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی. سال 11، شماره 45، 85-100.
مثنوی، امیر؛ رستگارپور، حسن و فاضلیان، پوراندخت. (1394). بررسی رابطه بین تجربه رایانه ای با خودکارآمدی رایانه ای در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران. همایش ملی مدیریت و آموزش. ملایر.
محمدی، زینب؛ بیگدلی، زاهد و شهنی ییلاق، منیجه. (1398). طراحی و آزمون مدل رابطه علی سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز. پژوهشنامه کتابداری واطلاع رسانی، سال 9، شماره 2 ،140 -161.
نامی، کلثوم و قاسمی، شکوفه. (1398). بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانه دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین درحوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
هوشنگ نژاد، محمود؛ شرف زاده، حمید و فلسفی، علی. (1402)، بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی با میزان سواد رسانه‌ای دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل.
 
Abata-Ebire, B. Adetayo, A & Babarinde, O. (2022). Information literacy skills and computer self-efficacy of electronic resources use among academic staff in Federal Polytechnic Ede. MiddleBelt Journal of Library and Information Science20. Retrieved from https://www.mbjlisonline.org/index.php/jlis/article/view/170
 
Alagu, A & Thanuskodi, S. (2018). Assessment of information literacy skills among students of Alagappa University, India. Library Philosophy and Practice (e-journal). 2083. Retrieved from http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2083
Appiah, D. K. KWAAH, C & Asiedu, N. K. (2023). Assessing Information Literacy Skills of Teacher Trainee Students: Experiences from a Ghanaian College of Education. International Journal of Information Science and Management (IJISM). 21(4), 149-164. https://doi.org/10.22034/ijism.2023.1977943.0
Areepattamannil, S. Khurma, O.A. Ali, N. et al. (2023). Examining the relationship between science motivational beliefs and science achievement in Emirati early adolescents through the lens of self-determination theory. Large-scale Assess Educ 11, 25-37. https://doi.org/10.1186/s40536-023-00175-7
Donell, A.M. (2017). Educational psychology (first Ed), USA, Wiley. Pint rich, P.R., & digrot, E. (١٩٩٠). Motivational & self-regulated learning. Components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, ٨٢, ٣٣-٥٠.
Durodolu, OO. (2019). Information literacy, self-concept and metacognitive ability of teacher-librarians at the University of Zululand. Library Philosophy and Practice.1-26.
Facione, P. A. (1990). The California critical thinking dispositions inventory, Millbra.Calif: California Academic Press.
Flierl, M. Bonem, E. Maybee, C & Fundator, R. (2018(. Information literacy supporting student motivation and performance: Course-level analyses. Library and Information Science Research, 40(1), 30-37.
Hatlevik, O. E. Throndsen, I. Loi, M & Gudmundsdottir, G. B. (2020). Students’ ICT self-efficacy and computer and information literacy: Determinants and relationships. Computers & Education, 118, 107–119. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.11.011
Landoy A, Popa D & Repanovici A. (2020). Basic concepts in information literacy. in collaboration in designing a pedagogical approach in information literacy, Springer, Cham.
Lin, T. J. (2021). Exploring the differences in Taiwanese university students’ online learning task value, goal orientation, and self-efficacy before and after the COVID-19 outbreak. The Asia-Pacific Education Researcher, 30(3), 191-203.
Ma, K. Chutiyami, M., Zhang, Y & Nicoll, S. (2022). Online teaching self-efficacy during. Technologies, 26(6), 6675-6697.
Mandi, G & Hanna, S. (2023). Fostering Critical Thinking in First-Year Students through Information Literacy Instruction. College & Research Libraries (C&RL). Vol 83, No 1 (2023), 1-16.
Murphy, C. A. Coover, D & Owen, S. V. (1989). Development and validation of the computer self-efficacy scale. Educational and Psychological Measurement, 49(4), 893 -899.
Ortgies-Young, T. Lobo M. Jennfer & Robertson, B. (2022). Critical Thinking in the Age of Misinformation: Information Literacy for Citizenship" Georgia International Conference on Information Literacy. 42.
https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/gaintlit/2022/2022/42
Pintrich, P. R. Smith, D. A. F. Garcia, T & McKeachie, W. J. (1991). A Manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ).  NCRIPTAL
Raymond C, Profetto-McGrath J, Myrick F, Strean WB. (2021). An Integrative Review of the Concealed Connection: Nurse Educators' Critical Thinking. J Nurs Educ. 56(11):648-654.
Reid, C. Jones, L. Hurst, C & Anderson, D. (2018). Examining relationships between sociodemographics and self-efficacy among registered nurses in Australia. Collegian, 25(1), 57-63.
Snyder, L. Gueldenzph, S & Mark, J. (2009). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Delta Pi Epsilon Journal, l(2), 1-18.
Vacek, E. J. (2019). Using a conceptual approach with concept mapping to promote critical thinking. Education Innovation. 48(1), 1-19.
Wilgis, M & McConnell, J. (2018). Concept mapping: An educational strategy to improve graduate nurses critical thinking skills during a hospital orientation program. The journal of Continuing Education in Nursing. 39(3).