بشرپور، سجاد و فریور، مهران. (1401). نقش انگیزش پیشرفت تحصیلی، طرد همسالان و همدلی عاطفی در پیشبینی پرخاشگری مدرسهای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص.
ناتوانی های یادگیری، 12(1)، 33-46.
doi: 10.22098/jld.2022.7664.1822
بولاند، رابرت؛ وردوین، مارسیا ال و روئیز، پدرو. (2022). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک (جلد 1) 2022.ترجمه رضاعی، فرزین؛ هداوندخانی، فاطمه؛ جمشیدیان قلعهشاهی، پروین و اسفندزاد، علی حسین. (1403). انتشارات ارجمند.
بهراد، بهنام. (1384). فراتحلیل شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی ایران.
کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 5(4 (پیاپی 18))، 436-417.
doi: 20.1001.1.16826612.1384.5.4.2.4
تابناک، فاطمه؛ رجبی، سوران و حسینی، فریده سادات. (1399). اثربخشی بازیهای شناختی رایانهای بر کاهش نقص توجه همراه با بیشفعالی و بهبود ادراک زمان در کودکان.
فصلنامه کودکان استثنایی. ۲۰ (۴) :۲۴-۷
http://joec.ir/article-1-1281-fa.html
تقی زاده هیر، سارا؛ نریمانی، آذین و شهبازی، سحر. (1402). اثربخشی آموزش جرأتورزی بر بهبود عزت نفس و تنظیم شناختی هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری خاص.
ناتوانی های یادگیری، 13(1)، 16-6.
doi: 10.22098/jld.2024.14280.2137
جامه بزرگ، زهرا و سرکشیکیان، سید مهدی. (1402). اثربخشی طراحی آموزش مبتنی بر بازی وارسازی بر راهبردهای انگیزشی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان.
رویش روان شناسی. ۱۲ (۱) :۶۲-۵۱
http://frooyesh.ir/article-1-4420-fa.html
چوپان زیده، رویا؛ عابدی، احمد و پیروز زیجردی، معصومه. (1394). بررسی اثربخشی آموزش توجه براساس برنامهی فلچر بر عملکرد خواندن دانشآموزان دختر نارساخوان.
ناتوانی های یادگیری، 4(4)، 36-48.
https://jld.uma.ac.ir/article_315.html
حسینی، سیده فاطمه و بهرامی پور اصفهانی، منصوره. (1400). اثربخشی نرمافزار توانمندسازی شناختی «کاپیتان لاگ» بر حافظۀ فعال دیداری و استدلال سیال دانشآموزان شهر اصفهان.
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 11(1)، 71-84.
doi: 10.22108/cbs.2022.128892.1539
خاکساربلداجی، محمدعلی؛ عبدالهی، محمدحسین؛ کدیور، پروین؛ حسن آبادی، حمیدرضا و ارجمندنیا، علی اکبر. (1397). اثربخشی مداخلات آموزشی شناختی، رایانه ای حافظه فعال بر توجه، کنترل پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص.
شناخت اجتماعی، 7(2)، 173-186.
doi: 10.30473/sc.2018.41194.2223
رنگچی تهرانی، آرزو و اسماعیلی، علی. (1403). نقش واسطهای مهارتهای تنظیم هیجانی در ارتباط بین مهارتهای اجتماعی با کارکردهای اجرایی دانشجویان.
رویش روان شناسی. ۱۳ (۹) :۶۰-۵۱
http://frooyesh.ir/article-1-5379-fa.html
سجادی پور، فریده سادات ؛ دشتی خویدکی، محمد حسن ؛ یاوری، فاطمه و نعیمیان، ارغوان. (1402). تاثیر فعالیت های ورزشی همراه با موسیقی بر توجه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرستان یزد.
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 3(1)، 13-22.
doi: 10.30473/t-edu.2023.68139.1087
سجادی، نسرین و استکی، مهناز. (1394). تاثیر بازی های رایانه ای بر بهبود نقص توجه انتخابی و نقص مداوم در کودکان ADHD. اولین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، دانشگاه اصفهان.
شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه. (1391). شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان پای هی اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری.
ناتوانی های یادگیری، 1(2)، 63-76.
doi: jld-1-2-91-1-4
طاهری، مرجان. (1396). تاثیر بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی در توانایی برنامه ریزی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی.
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری. ۲ (۹) :۴۹-۳۷
http://ijndibs.com/article-1-79-fa.html
عبدی، اکبر؛ عربانی دانا، علی؛ حاتمی، جواد و پرند، اکرم. (1393). اثر بخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD.
فصلنامه کودکان استثنایی. ۱۴ (۱) :۱۹-۳۴
http://joec.ir/article-1-198-fa.html
عیسی نژاد بوشهری، سولماز؛ داداش پورآهنگر، مهری؛ سلم آبادی، حسین؛ عاشوری، جمال، و دشت بزرگی، زهرا. (1395). تاثیر بازیهای رایانهای بر توجه پایدار و حافظه فعال دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی.
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 59(5)، 311-321.
https://mjms.mums.ac.ir/article_9301.html
غریبی، حسن؛ صلاحیان، افشین؛ نوری، پیام و نادریان، آرام. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش ریاضی و بازی درمانی بر اختلال یادگیری ویژه ریاضی و انگیزش ریاضی.
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 3(4)، 13-28.
doi: 10.30473/t-edu.2024.70663.1130
کشتگر، عارف؛ راستگومقدم، میترا و سالاری فر، محمد حسین. (1401). مقایسه سطح حافظه کاری در دانشآموزان ابتدایی نارساخوان ادراکی، زبانشناختی و عادی در خواندن.
فصلنامه روان شناسی تربیتی، 18(63)، 149-169.
doi: 10.22054/jep.2023.63839.3512
مرادی، رحیم و ملکی، حسن. (1394). تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای برانگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی.
روانشناسی افراد استثنایی، 5(18)، 27-44.
doi: 10.22054/jpe.2015.1543
نادرتبار، مهستی؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ پزشک، شهلا و فرخی، نورعلی. (۱۳۹۶). اثربخشی بازیهای مداخلهای رایانه ای بر توجه انتخابی و سرعت پردازش محرکهای دیداری دانش آموزان ناشنوا.
مجله مطالعات ناتوانی. ۷ () :۱۰۷-۱۰۷.
http://jdisabilstud.org/article-1-848-fa.html
نایب درختان، لیلی؛ موسی زاده، توکل؛ تکلوی، سمیه و شیخالاسلامی، علی. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانشآموزان با مشکلات هیجانی.
رویش روان شناسی. ۱۳ (۹) :۱۲۰-۱۱۱
http://frooyesh.ir/article-1-5182-fa.html
نریمانی، محمد ؛ تقی زاده هیر، سارا و نریمانی، آذین. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری.
ناتوانی های یادگیری، 12(1), 85-97.
doi: 10.22098/jld.2022.11688.2046
نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس. (1394). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ADHD.
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 4(2)، 118-134.
https://jsp.uma.ac.ir/article_329.html
References
Alzubi, A. (2024). Digital Media and EdTech-Based Instruction for Students and Teachers with Disabilities in Jordan.
Journal of Digital Learning and Distance Education, 3(5), 1077- 1084.
https://doi.org/10.56778/jdlde.v3i5.352
Biagiotti, G & Moriña, A. (2025) Why, where and what to study? Exploring the university choices of Italian and Spanish graduates with disabilities
. British Journal of Special Education, 00, 1–9. Available from:
https://doi.org/10.1111/1467-8578.12573
Bikic, A. Leckman, J. F. Christensen, T. Ø. Bilenberg, N & Dalsgaard, S. (2018). Attention and executive functions computer training for attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): results from a randomized, controlled trial.
European child & adolescent psychiatry, 27(12), 1563–1574.
https://doi.org/10.1007/s00787-018-1151-y
Dashtipour M, Taher M, Vahedi H, Hossein Khanzadeh AA.(2024). The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Improving Executive Functions, Performance, and Attitude towards Reading in Children with Dyslexia.
Int J Health Stud, 10(1):49-59.
doi:10.22100/ijhs.v10i1.096 O
Dawson, S. Joksimovic, S. Mills, C. Gašević, D & Siemens, G. (2023). Advancing theory in the age of artificial intelligence. British Journal of Educational Technology, 54, 1051–1056. https:// doi.org/10.1111/bjet.13343
Ebrahimi, M. Baezzat, F. Nejati, V and Hashemi, S. (2022). Effectiveness of Hesabyar Cognitive Rehabilitation on Neuropsychological Functions of Children with Special Learning Disabilities.
International Journal of School Health, 9(4), 249-256.
doi: 10.30476/intjsh.2022.95938.1241
Enkhuizen V. J & Young, J. W. (2017). Nicotine withdrawal and attentional deficit studies across species: Conflation with attentional dysfunction in psychiatric patients. In F. S. Hall, J. W. Young, & A. Der-Avakian (Eds.), Negative affective states and cognitive impairments in nicotine dependence (pp. 21–36).
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-802574-1.00002-8
García-Redondo, P. García, T. Areces, D. Núñez, J. C & Rodríguez, C. (2019). Serious Games and Their Effect Improving Attention in Students with Learning Disabilities.
International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(14).
https://doi.org/10.3390/ijerph16142480
Hartman, J & Hunfalvay, T. (2002). Effect of attentional focus of learning the basic cust for fly fishing. Journal of Motor Behavior, 95-123
Hwang, S. Meffert, H. Parsley, I. Tyler, P. M. Erway, A. K. Botkin, M. L. Pope, K & Blair, R. J. R. (2019). Segregating sustained attention from response inhibition in ADHD: An fMRI study.
NeuroImage: Clinical,
21, Article 101677.
https://doi.org/10.1016/j.nicl.2019.101677
Norton, E. S. Beach, S. D & Gabrieli, J. D. (2015). Neurobiology of dyslexia.
Current Opinion in Neurobiology, 30(2), 73-78.
DOI: 10.1016/j.conb.2014.09.007
Perry, R. C. Johnson, M. H. Charman, T. Pascoe, G. Tolmie, A. Thomas, M. S. C. Dumontheil, I. Jones, E. J. H & The BASIS Team. (2024). Twenty-four-month effortful control predicts emerging autism characteristics.
Developmental Science, 27, e13560.
https://doi.org/10.1111/desc.13560
Perry, R. C. Johnson, M. H. Charman, T. Pascoe, G. Tolmie, A. Thomas, M. S. C. Dumontheil, I. Jones, E. J. H & The BASIS Team. (2024). Twenty-four-month effortful control predicts emerging autism characteristics.
Developmental Science, 27, e13560.
https://doi.org/10.1111/desc.13560
Roshannia, S. Maleki-Karamolah, S. Akhlaghi, Z & Kordestani-Moghadam, P. (2021). A Review of Cognitive Disorders in Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Emphasis on Executive Functions and Brain Structures: Cognitive Disorders in ADHD.
International Clinical Neuroscience Journal, 8(2), 60–66. Retrieved from
https://journals.sbmu.ac.ir/neuroscience/article/view/33963
Sahib A. ChenJ. Cárdenas D. Calear A.L & Wilson C. . (2024) Emotion regulation mediates the relation between intolerance of uncertainty and emotion difficulties: A longitudinal investigation
, Journal of Affective Disorders, 364, 194-204.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.08.056
Zingoni, A. Taborri, J. Panetti, V. Bonechi, S. Aparicio-Martínez, P. Pinzi, S & Calabrò, G. (2021). Investigating Issues and Needs of Dyslexic Students at University: Proof of Concept of an Artificial Intelligence and Virtual Reality-Based Supporting Platform and Preliminary Results.
Applied Sciences,
11(10), 4624.
https://doi.org/10.3390/app11104624