نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران.
2 استادیار، گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران.
3 دانشآموخته دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی در پیشبینی سرزندگی و رضایت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان راسک در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد ۲۱۵۰ نفر تشکیل داد که از بین آنها تعداد ۳۵۶ دانش آموزان بهصورت در دسترس و به شکل آنلاین بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی حجازی و همکاران (۱۳۹۵)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و همکاران (۱۳۹۱) و پرسشنامه رضایت تحصیلی مطلق و همکاران (۱۳۸۷) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان در SPSS-26 انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که رابطه منفی و معنیداری بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی و رضایت تحصیلی وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معنیداری بین نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی و رضایت تحصیلی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی به ترتیب با 18/0- و 54/0 قادر به پیشبینی سرزندگی تحصیلی است. همچنین میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی به ترتیب با 21/0- و 40/0 قادر به پیشبینی رضایت تحصیلی دانش آموزان است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان دریافت که میزان استفاده و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مهمی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of the amount of usage and attitude towards virtual social networks in predicting the vitality and academic satisfaction of students
نویسندگان [English]
- Zobair Samimi 1
- Esmaeil Qadri 2
- javad jahandideh 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Science and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Science and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran
3 PhD in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of the present study was the role of the amount of usage and attitude towards virtual social networks in predicting the vitality and academic satisfaction of students. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the present study consisted of all the male students of the first year of high school in Rask city in the academic year of 2022-2023,
(2150 students) which 356 students were selected as the sample of the study. To collect data, the questionnaire of the amount and attitude towards the use of virtual social networks by Hejazi et al. (2015), the Academic Vitality Questionnaire by Dehghanizadeh et al. (2011) and the Academic Satisfaction Questionnaire from Motlaq et al. (2007) were used. Data analysis was done using correlation coefficient and multiple regression analysis simultaneously in SPSS-26. The results of data analysis showed that there was a negative and significant relationship between the amount of use of virtual social networks with academic vitality and academic satisfaction. Also, there was a positive and significant relationship between the attitude towards virtual social networks with academic vitality and academic satisfaction. The results of the regression analysis showed that the amount of use and attitude towards social networks were able to predict students' academic vitality with -0.21 and 0.40, respectively. Also, the amount of use and attitude towards social networks were able to predict students' Educational Satisfaction with -0.21 and 0.40, respectively. Based on the results of the present study, it can be seen that the amount of usage and attitude towards the use of virtual social networks has an important effect on the academic performance of students.
کلیدواژهها [English]
- Academic vitality
- Academic Satisfaction
- Virtual social networks