انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف طراحی محیط‌های یادگیری مبتنی بر مهارت حل‌مساله با رویکرد تلفیقی میان‌رشته‌ای، و تاکید بر حوزه‌های تربیت و یادگیری، با استفاده از چارچوب نظری الگوی برنامه درسی اکر، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته‌است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) است. روش تحقیق تحلیلی- توصیفی با پیمایش نظرات متخصصان می‌باشد. این پژوهش در دو مرحله طراحی و اعتباریابی انجام شده‌است. در بخش کیفی برای طراحی فعالیت‌ها بر اساس چارچوب برنامه درسی اکر، با توجه به مهارت حل‌مساله، از روش سندکاوی اسناد معتبر علمی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری شامل صاحبنظران، اساتید و متخصصین رشته برنامه‌ریزی درسی و معلمان دوره ابتدایی در سال 1402-1403 بوده که به روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 21 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. تحلیل داده‌ها، همزمان با جمع‌آوری اطلاعات، بر اساس روش کیفی استراوس و کوربین انجام شده است. در بخش کمی برای اعتباریابی برنامه‌درسی طراحی شده از روش خودبازبینی و چک‌کردن به‌وسیله متخصصان مشارکت کننده (تکنیک کنترل اعضا) با استفاده از پرسشنامه 10 سوالی محقق ساخته استفاده شد. تحلیل داده های این بخش به روش آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزارspss5 انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با ایجاد فرصت‌های عملی برای یکپارچه ســازی مفاهیم میان‌رشته‌ای، معلمان می‌توانند زمینه یادگیری پایدار و مرتبط با زندگی واقعــی را با تقویت مهارت حل‌مسئله و استدلال در تمامی حوزه‌های تربیت و یادگیری فراهم ســازند و دانش‌آموزان را برای مواجهه موثر با مسائل زندگی اجتماعی آماده کرده و فرایند کسب تجربه را برای دانش‌آموزان شاداب کنند.

کلیدواژه‌ها

 وزارت آموزش و پرورش. (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش و پرورش با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی.
وزارت آموزش و پرورش. (1391). سند برنامه‌درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
آخش، سلمان، عباسی، عفت و عابدی تراب، رضا. (1394). بررسی عنصر زمان در برنامه درسی علوم‌تجربی پایه ششم ابتدایی. همایش ملی آموزش ابتدایی، کرمان، ایران.
ابراهیمی، مارال، شریفی‌رهنمو، سعید، فتحی، آیت‌اله و شریفی رهنمو، مجید. (1398). اثربخشی درمان کوتاه مدت راه حل محور بر توانایی حل مسئله و روابط بین فردی دانش‌آموزان. توسعه حرفهای معلم. 4(3)، 67-79.
ابراهیمیان، الهه. (1400). تدریس چگونه تلفیقی می‌شود؟ روش‌های تلفیق در دوره ابتدایی. رشد فناوری آموزشی. (1)، 46-48.
احدی، الناز، انتصارفومنی، غلامحسین و کیانی، قمر. (1400). تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر با درماندگی آموخته‌شده. مطالعات ناتوانی. 11(1 (پیاپی 19).
احمدی‌علی‌آبادی، افسانه، ایزان، محسن. (1401). بررسی تأثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت‌محور) بر میزان عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس‌های چند پایه شهرستان پیرانشهر. فصلنامه پژوهش‌های آموزشی. 8(31)، 52.
احمدی، پروین. (1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی: رویکرد بین‌رشته‌ای در برنامه درسی تلفیقی. تهران: آیین.
احمدی، منیژه، حسینی، سپیده. (1402). تحلیل مفاهیم سواد محیط زیستی در کتاب‌های علوم دوره ابتدایی براساس برنامه‌درسی ملی. محیط زیست و توسعه فرابخشی. 8(79), 90-105.
استادیان‌خانی، زهرا، فدایی‌مقدم، ملیحه. (۱۳۹۸). اثربخشی تلفیقی آموزش مهارت‌های اجتماعی و درمان شناختی‌رفتاری بر سرسختی و شیوه‌های حل مسئله در افراد دارای معلولیت جسمی. مجله مطالعات ناتوانی. (9):۱۱۴-۱۱۴.
اسدی‌زید‌آبادی، محمدحسین. (1401). راهکارهای غنی‌سازی برنامه‌ریزی‌درسی در مدارس عادی از دیدگاه معلمان. مطالعات روانشناسی و علومتربیتی (مرکز توسعه آموزش‌های نوین ایران). 8(4)، 182-203.
ایمانی، فائزه، اوستا، مهین و رجایی، سید مهدی. (1398). مروری بر روش‌های نوین آموزش زیست‌شناسی. پژوهش در آموزش زیست‌شناسی. 1(4)،43-56.
بیدگلی، محمد. (1402). سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی، تهران: نشر کیان دانش.
پریشانی، ندا، میرشاه‌جعفری، سیدابراهیم، شریفیان، فریدون و فرهادیان، مهرداد. (1396). بررسی تطبیقی اهداف آموزش محیط زیست و فعالیت‌های مرتبط با آن در کشورهای منتخب و ایران در راستای پیشنهاد فعالیت‌هایی برای ایران. رویکردهای نوین آموزشی. 12(1 (پیاپی 25) )، 1-24.
پناهی، محمدحسین، جمالی، فرشاد. (1402). فرآیند و پیامدهای تصویب و اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. دولت پژوهی. 9(33), 137-164.
پورقربان‌گورابی، فائزه، باباخانی، نرگس و لطفی‌کاشانی، فرح. (1400). تأثیر آموزش مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و هیجانی همکارانه (CASEL) بر مشکلات عاطفی-رفتاری درونی و برونی‌سازی‌شده و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر ابتدایی. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی. 12(4), 379-398.
تلخابی، محمود، صفائی راد، نادر. (1398). طراحی فعالیت تلفیقی میان‌رشته‌ای (اجتماعی و خواندن) برای توسعه درک یکپارچه در کلاس‌های چند پایه. فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت. 2(37)، 49-66.
جلیلی نیا، فروز، احمدی، پروین. (1400). شناسایی مولفه‌های برنامه درسی مسئله‌محور مبتنی بر رویکرد زیبایی‌شناسی. آموزش در علوم انتظامی. 9(32 )، 161-190.
حاجی‌اسحاق، سهیلا. (1399). مدارس تک اتاقی. تهران: کورش چاپ.
حبیبی، حسن، داوودی، رسول. (1398). ارزیابی اثربخشی طرح آموزش تلفیقی-فراگیر, رابطه برخی عوامل و بررسی راهبردهای ارتقای آن. کودکان استثنائی (پژوهش در حیطه کودکان استثنائی). 19(4)، 119-130.
حسینی، سیده‌فاطمه، علی‌عسگری، مجید، قلتاش، عباس و احمد بیگی، فاطمه. (1401). طراحی و اعتباربخشی مدل برنامه درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش‌عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزشعالی. 13(25 )، 145-177.
خزاعی، عاطفه، باقری، نسرین و باباخانی، نرگس. (1402). نقش میانجی‌گر راهبردهای شناختی و فراشناختی در رابطه بین ادراک رابطه والد- فرزند و اضطراب امتحان در دختران. خانواده درمانی کاربردی. 4(3)، 61-78.
درزی راوندی، هادی، کیان، مرجان، عباسی، عفت و حاجی حسین‌نژاد، غلامرضا. (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر فعالیت‌های فوق‌برنامه در دوره ابتدایی بر اساس الگوی کالین. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 7(14)، 193-230.
زاد شیر، محبوبه، عصاره، علیرضا، غلام‌آزاد، سهیلا و امام‌جمعه، محمدرضا. (1401). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه‌درسی ریاضی دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد شناختی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی.10(19)، 13-48.
زارع، ساسان، قضاوی‌زاده، مهدی. (1400). رویکرد غایت‌گرایانه به علم دینی و ارائه الگوی دانشگاه مسئله‌محور. مدیریت اسلامی. 29(1).
زارعی‌زوارکی، اسماعیل. (1398). طراحی و اعتباریابی مدل یادگیری تلفیقی با تأکید بر فنّاوری‌های دیجیتال برای دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی ویژه. فصلنامه دانشگاه علامه طباطبایی. 9(34)، 51-78.
سلیمانی، توران، سیف‌نراقی، مریم، شریعتمداری، علی و نادری، عزت‌الله. (1387). بررسی نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدایی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 2(3)،107-122.
شرعیات، حسن، زارعی‌زوارکی، اسماعیل، علی‌آبادی، خدیجه و دلاور، علی. (1399). طراحی و اعتباریابی الگوی تدریس برای انواع محتوای آموزشی دوره ابتدایی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علومپزشکی مشهد. 63(6)، 3137-3152.
شیوندی‌چلیچه، کامران، حسنوند، فضل‌الله، قلمی، زهرا و نفر، زهرا. (1401). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (حل‌مسئله و تصمیم‌گیری) بر هوش بین فردی، عشق به یادگیری و خودکنترلی در دانش‌آموزان پسر. جامعه شناسی آموزش و پرورش.8(2)،57-66..
ضیغمی پور، صدیقه، نعمتی، شقایق، شیخی، فاطمه. (1402). تحلیل اثرپذیری آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس. مطالعات روانشناسی و علومتربیتی (مؤسسه آموزشعالی نگاره). 54، 481-490.
عربی‌مکی‌آبادی، هدی، عباسیان، حسین. (1400). بررسی تأثیر الگوهای آموزش تلفیقی با روش آموزش سنتی بر خلاقیت دانش‌آموزان. فصلنامه مدیریت و چشمانداز آموزش. 3(3)، 113-142.
علیزاده، لیلا، رنجدوست، شهرام و قهرمانی، جعفر. (1400). طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شاداب سازی مدارس ابتدایی. فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان‌های آموزشی. 1(3)، 173-188.
علیزاده، یوسف، رنجدوست، شهرام و قهرمانی، جعفر. (1399). طراحی و اعتبار سنجی الگوی مطلوب جهت استفاده بهینه از کانون تهدیدات نوین آموزشی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 3(4)،2828-2851.
علی‌عسگری، مجید، رجبی‌ورزنی، مریم و قاسمی، حمید. (1399). طراحی الگوی آموزش برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مهارت‌های زندگی یونسکو و آمادگی جسمانی با رویکرد تلفیقی. راهبردهای آموزش در علومپزشکی. 13(5)، 539-547.
غلامی، سمیه، مذهب جعفری، ندا. (1399). تبیین مفهوم اقدام پژوهی در تلفیق هنر در دوره ابتدایی به‌منظور پیاده‌سازی برنامه‌های آموزش هنری جدید. نظریه و عمل در برنامه درسی. 8(16), 155-190.
قاسم پور، حسین. (1397). راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری، دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
قاسمپورخوشرودی، الهه. (1400). ارائه الگوی تدریس با رویکرد نوین در جهت آموزش تلفیقی. پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چند پایه. 1(1), 8-20.
قاسمی، جواد. (1399). آشنایی با مهارت حل مسئله. چاپ اول. تهران: نشر آموزش کشاورزی.
کاظمی، سمیه، ایران‌نژاد، پریسا. (1400). عوامل مؤثر بر طراحی فضای آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختن‌گرایی. فصلنامه علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران. 4(2)، 474-486.
کاکابرایی، کیوان، صیدی، مریم. (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی. 9(4), 159-175
کرمی درود خانی، حمیدرضا، کاظم‌پور، اسماعیل، قهرمانی، جعفر. (1402). طراحی و اعتبار سنجی الگوی مطلوب برنامه درسی معنوی با رویکرد تلفیقی در دوره متوسطه مبتنی بر اسناد بالادستی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. 20(76)،67-83.
کریم‌زاده، عنایت، آیتی، محسن و پور شافعی، هادی. (1401). مشکلات اجرای آموزش تلفیقی STEM: مطالعه مروری نظام‌مند (سیستماتیک). مطالعات بین رشتهای در آموزش. 1(1).
کریم‌زاده، عنایت، پور شافعی، هادی، اکبری بورنگ، محمد و شکوهی‌فرد، حسین. (1402). پیامدهای اجرای برنامه درسی تلفیقی علوم‌تجربی. مطالعات بین رشتهای در آموزش. 3(1)، 73-112.  
کریمی، هنگامه، کلائی، سیدحسین، امینی، صهبا و جمال‌زاده، نوید. (1400). تأثیر آموزش ترکیبی بر یادگیری فرآیند پرستاری: یک مطالعه ارزشیابی آموزشی، مجله ایرانی آموزش در علومپزشکی،۲۱ (84) ،۵۳۳-۵۳۶.
کریمیان، زهرا، صالحی، کیوان، نجارنیافیروزجاه، رضا و مقدم‌زاده، علی. (1397). تأثیر آموزش مسئله‌محور بر مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان دختر پایه هفتم، مجله پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 9(4)، 39-56.
گرزین‌نژاد، مرتضی. (1398). الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر یادگیری زایشی درس ریاضی پایه‌ی ششم ابتدایی. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، 5(15)، 55-81.
گل‌آرا، محمد. (1402). تأثیر استفاده از رسانه‌های آموزشی در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان. مجموعه مقالات شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران، 3400-3404.
محمدی‌استادکلایه، مریم، زندی، بهمن، حاتمی، جواد و شبیری، سید محمد. (1397). طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیط‌زیست برای کودکان پیش از دبستان. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار, 7(1)، 115-126.
معصومی‌نژاد، رضا، صادقلو، اسماً، کاشانیان، سارا و محمودی، مهسا. (1400). تبیین مولفه‌های رویکرد تلفیقی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: یک پژوهش کیفی، فصلنامه آموزش پژوهی، 9(1(پیاپی 33))،13-24.
مهدیان، زهرا، راحتیان، راضیه و امیری، محبوبه. (1401). آموزش مبحث گیاهان با استفاده از اشعار و قصه‌های کودکانه و تأثیر آن بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر یزد، دومین همایش ملی آموزش علومتجربی، یزد.
مهربان، زهرا. (1401). آموزش محیط زیست در علوم‌تجربی کتاب‌های درسی اول ابتدایی کلاس اول، رشد آموزش علوم زمین، (82)، 18-23.
مهرمحمدی، محمود. (بی تا). چیستی، چرایی و چگونگی روش تدریس تلفیقی. دانشنامه ایرانی برنامه درسی. 3-1.
مولودی، سیامند، مجلل چوب قلو، محمدعلی، ملکی‌آوارسین، صادق و دانشورهریس، زرین. (1401). اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پژوهشگری دبیران دوره دوم متوسطه براساس الگوی اکر. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران. 5(12), 218-238.
نادری، مریم، صفری، اکرم و قشلاقی، شهلا. (1400). تأثیر آموزش مهارت حل مسئله تریز بر تفکر خلاق و انتقادی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی. پویش در آموزش علوم انسانی. 7(22 )، 77-96.
نویدکیا، افسانه، واعظی، رضا و قربانی‌زاده، وجه‌اله. (1400). واکاوی اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. خط مشی گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 12(43 )، 13-30.
نیک‌بخت، حامد، قاضی‌زاده، هادی. (1403). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه حل مسئله مشارکتی در دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی. 21.-.(53).
هاشم‌نژاد، طاهره. (1395). اثر تلفیق برنامه‌درسی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و اثربخشی مدرسه. (پایان نامه کارشناسی‌ارشد). دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.
یوسفی‌واقف، بهناز، سیف‌نراقی، مریم و نادری، عزت‌الله. (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی تلفیقی در دوره پیش‌دبستان با تمرکز بر حیطه روانی -حرکتی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 18، 2 (پیاپی 70)، 173-188.
References  
Akker, J. V. D. (2010). Curriculum perspectives: An introduction. In J. van den Akker, W. Kuiper & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends (pp. 1-10). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers
Anazifa, R. D & Djukri, D. (2017). Project-Based Learning and Problem-Based Learning: Are They Effective to Improve Student's Thinking Skills? Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 346-355. DOI: https://doi.org/10.15294/jpii.v6i2.11100
Barak, M. (2013). Impacts of learning inventive problem-solving principles: students' transition from systematic searching to heuristic problem solving. Instructional Science, 41, 657–679. https://doi.org/10.1007/s11251-012-9233-5
Carvalho, A. R & Santos, C. (2021). The Transformative Role of Peer Learning Projects in 21st Century Schools—Achievements from Five Portuguese Educational Institutions. Education Sciences, 11(5), 196. https://doi.org/10.3390/educsci11050196
D'zurilla, T. J & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of abnormal psychology, 78(1), 107.
Field, C. B. Falkowski, P. G. Randerson, J. T & Behrenfeld, M. J. (2019). The primary production of the biosphere: Integrating terrestrial and oceanic components. Science, 281(5374), 237. https://doi.org/10.1126/science.281.5374.237.
Heppner, P. P & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66.
Jin, J. Bridges, S. M. (2014). Educational technologies in problem-based learning in health sciences education: A systematic review. Journal of Medical Internet Research, 16(12), e251. https://doi.org/10.2196/jmir.3241
Jonassen, D. H. (2011). Learning to solve problems. Routledge.
Kiss, M., & Kónya, E. (2020). Is it possible to develop some elements of metacognition in a Mathematics classroom environment? Teaching Mathematics and Computer Science, 18(3), 123-132.
Li, A. Bilgic, E. Keuhl, A & Sibbald, M. (2022). Does your group matter? How group function impacts educational outcomes in problem-based learning: a scoping review. BMC Medical Education, 22, 900. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03977-3.
Lopes, A. F. (2020). Aesthetic component in the formation of lexical area "art" in English language classes. Journal of Sustainable Development, 8(5), 81. https://doi.org/10.51111/jaac.12724
Nisa, A. F & Rezkita, S. (2020). Mind map implementation in integrated natural science education to improve PGSD students' creativity. JPSD, 6(1), 80.
Norin, R & Abdul Majid Khan, R.(2019).activity-based versus traditional method of teaching in elementary-level mathematics.
Pereira, S. Fillol, J. Moura, P. (2019). Young people learning from digital media outside of school: The informal meets the formal. Comunicar, 27, 41–50. [Google Scholar] [CrossRef] [Green Version]
Pietarinen, J. Pyhältö, K & Soini, T. (2016). Large-scale curriculum reform in Finland–exploring the interrelation between implementation strategy, the function of the reform, and curriculum coherence. The Curriculum Journal, 28(1), 22–40. https://doi.org/10.1080/09585176.2016.1179205
Riel, J. Lawless, K. A. & Brown, S. W. (2117). Defining and designing responsive online professional development (ROPD): A framework to support curriculum implementation. In Handbook of Research on Instructional Systems and Educational Technology (pp. 114-115). IGI Global.
Rojas, M. Nussbaum, M. Chiuminatto, P. Guerrero, O. Greiff, S. Krieger, F & Van Der Westhuizen, L. (2021). Assessing collaborative problem-solving skills among elementary school students. Computers & Education, 175.
Sahnoun, A. (2022). The Impact of Interdisciplinary Approach on Curriculum Design: IB-MYP. Zenodo. doi:10.5281/zenodo.7865335.
Sun, C. Shute, V. J. Stewart, A. Yonehiro, J. Duran, N & D'Mello, S. (2020). Towards a generalized competency model of collaborative problem solving. Computers & Education, 143.
Tan Yeen-Ju, H. Mai, N & Selvaretnam, B. (2015). Enhancing Problem-Solving Skills in an Authentic Blended Learning Environment: A Malaysian Context. International Journal of Information and Education Technology, 5(11), 809-815. https://doi.org/10.7763/IJIET.2015.V5.617.
Tguyen, Z. F. Duke, H. (2020). Changing methods of higher education: Necessity, variety, problems and solutions.
Ung, R. Agus, S & Abdurrahman, A. (2019). integrated host-based learning model on improving students’ thinking skills.VA: Association for Supervision and Curriculum DevelopmentView of an abused idea. Journal of Curriculum and Supervision, 10(3), 227-249, doi:10.33367/jtme.v2i1.5246.
van Gog, T. Hoogerheide, V & van Harsel, M. (2020). The role of mental effort in fostering self-regulated learning with problem-solving tasks. Educational Psychology Review, 32(4), 1055-1072.
Waleed, A. N & Abir, AS. (2019). Improving student performance and perceptions through the anatomy classroom: A shift from passive traditional learning to active blended learnin.