انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، اداره پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان و عضو موسسه فرهنگی هنری چند منظوره قرن دانش.

2 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد انار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران.

چکیده

 این تحقیق با هدف بررسی نقش  فعالیت های کلاس درس در پیش بینی هیجان های تحصیلی و ارزش گذاری درونی در درس علوم تجربی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان ابتدایی دوره دوم شهر نرماشیرمشغول به تحصیل در سال تحصیلی1401-1402 به تعداد 3625 نفر، که به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس فرمول کوکران 347 نفر از آنها به منظور شرکت در تحقیق انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی پکران(2005)، هیجان های تحصیلی پینتریچ و دیگروت (1990) و  ادارک از محیط کلاس جنتری گابل و ریزا (2002) را تکمیل کردند. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و همبستگی کانونی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد  فعالیت های کلاس درس پیش بینی کننده منفی و معنی دار ارزش گذاری درونی است و فعالیت های کلاس درس پیش بینی کننده منفی و معنی دار ارزش گذاری درونی و فعالیت های  کلاس درس پیش بینی کننده مثبت و معنی دار هیجان تحصیلی لذت و همچنین فعالیت های کلاس درس پیش بینی کننده منفی و معنی دار هیجان های تحصیلی غرور،  اضطراب،  شرم،  خشم،  ناامیدی و خستگی و فعالیت های کلاس درس، مؤلفه های چالش، انتخاب و لذت پیش بینی کننده منفی و معنی دار ارزش گذاری درونی هستند اما مؤلفه علاقه پیش بینی کننده معنی دار ارزش گذاری درونی دانش آموزان نمی باشد. در نتیجه فعالیت های  کلاس درس از متغیرهای مهم در تکالیف تحصیلی هستند که تأکید بر آنها می توانند منجر به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در عصر هوشمندسازی باشد.

کلیدواژه‌ها

بابازاده، ح، حسینی نسب، د و لیورجانی، ش. (1398). مدل علی پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف، ادراک از کلاس: نقش واسطه‌ای هیجان‌های تحصیلی. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(25)، 59-89.
حبیب خلق، س. (1395). رابطه بین باورهای هوشی، سبکهای اسنادی و باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری دانشجویان. پایان نامه کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام‌نور تبریز.
حسینی، فریده السادات و خیر، محمد. (1389). پیش‌بینی «تعلل ورزی رفتاری و تصمیم‌گیری» با توجه به باورهای فراشناختی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 15(3 (پیاپی 58))، 265-273.
خداپناهی، م. ک، باعزت، ف، حیدری، م، و شهیدی، ش. (1379). بررسی نقش راهبردهای شناختی و انگیزشی در پیشرفت تحصیلی و کاهش مشکلات روان‌شناختی دانشجویان. مجله روانشناسی، 16
خوش‌طالع، مهسا. (1393). رابطه سبکهای پردازش اطلاعات و ادراک از محیط کلاس با راهبردهای مطالعه خودتنظیمی. پایان نامه کارشناسی‌ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
رضایی اردانی، فضل‌الله، صادقی، مهدی، و فلاح تفتی، ابوالفضل، خواجه پور، هانیه. (1402). بررسی اثربخشی آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی دانش‌آموزان (مطالعه کاربردی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 یزد). فصلنامه تخصصی مطالعات بین رشتهای در آموزش، 2(2)، ص 7-34.
رضویه، اصغر؛ لطیفیان، مرتضی و فولادچنگ، محبوبه. (1385). بررسی مقایسه‌ای تأثیر آموزش مهارت‌های خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندگی بر کارکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 3 (4)، 7-25.
سلیمانی شبیلو، ن، واحدی، ش، و نعمتی، ش. (1397). رابطه هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان، معلمان با علملکرد تحصیلی درس علوم. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(1).
شیخ‌الاسلامی،ع، رضایی شریف، ع، و ترابی پشت مخی، س. ن. (1400). نقش ادراک از محیط کلاس، خوش‌بینی تحصیلی و هیجان‌های تحصیلی در پیش‌بینی پیوند با مدرسه دانش‌آموزان دختر. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(52)، 47-57.
کشاورز افشار، ح، و میرزایی، جواد. (1397). رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی دانشگاه علامه طباطبایی،9(34)، 211-238.
نخستین گلدوست، اصغر؛ معینی‌کیا، مهدی. (1388). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزش برای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. دانش و پژوهش در علوم تربیتی‌برنامه‌ریزی درسی، 23، 85-100.
واحدی، ش، و قره آغاجی، س. (1393). آزمون مدل راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطه گری هیجان‌های تحصیلی. فناوری آموزش و یادگیری، 1(1) ، 86.
 
 
 
References
Butler, D. T & Winne, P. H.(1995). Feedback and self-regulated learning: A theoreticialsynthesis. Review of Educational Research, 65(3), 245-281.
Dorman, J. P. Fisher, D. L & Waldrip, B. G. (2006). Learning environments, attitudes, efficacy and perceptions of assessment: A LISREL analysis. In D. L. Fisher & M. S. Khine (Eds.), Contemporary approaches to research on learning nvironment (1-28). Singapore: World Scientific.
Galla, B. M & Wood, J. J. (2012). Emotonal self- efficacy moderates anxiety- related impairments in math performance in elementary school- age youth. Personality & Individual Differences, 52,118-220.  
Ge, X. (2021). Emotion matters for academic success. Educational Technology Research and Development, 69(1), 67-70.
Greene, B. A. Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L & Akey, K. L.(2004). Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom predictions and motivations.Contemporary Educational Psychology, 21, 181-192.
Harackiewicz, J. M. Rozek, C. S., Hulleman, C. S., & Hyde, J. S. (2012).Helping parents to motivate adolescents in mathematics and science: Anexperimental test of utility-value intervention. Psychological Science,XX(X) 1-8.
Havik, T & Westergård, E. (2020). Do Teachers Matter? Students’ Perceptions of Classroom Interactions and Student Engagement. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(4), 488-507.
Komlosi-Ferdinand, F. (2020). Academic Emotions and Emotional Validation as Motivating and Demotivating Factors in the ESLClassroom: A Mongolian Case Study. Reire Revista d’Innovació i Recerca en Educació.
Li,. H, Cui Y, Chiu MM.(2018). The relationship between teacher support and students’ academic emotions: a meta-analysis. Front Psychol. 2018; 8: 2288.
Mesbah, R. de Bles, N. Rius‐Ottenheim, N. van der Does, A. W. Penninx, B. W. van Hemert, A. M & Koenders, M. (2021). Anger and cluster B personality traits and the conversion from unipolar depression to bipolardisorder. Depression and Anxiety, 38(6), 671-681.
Patrick, L; Care, E; Ainley, M. (2011). The Relationship Between Vocational Interests, Self- Efficacy, And Achievement In the Prediction of Educational Pathways. Journal of Career Assessment, 61-74.
Tyagi. S. (2020). Effective Classroom Environment. International .Journal of Advanced Scientific Research and Management, 5(1), 8-12.