انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیّت پوشش ایجاد شده برای اهداف ریاضی متوسطه اول توسط کتاب‌های کمک‌درسی از نظر دبیران ریاضی شهرستان دلفان است، تا مشخص شود  این کتاب‌ها می‌توانند به‌عنوان منابع آموزشی، در آموزش از راه ‌دور مورد استفاده قرار گیرند. ابتدا پیشینه پژوهش بررسی شد. جامعه آماری دبیران ریاضی شهرستان دلفان است و نمونه آماری دبیران ریاضی متوسطه اولِ مشغول به تدریس در سال تحصیلی 1403- 1402 در این شهرستان است. ابزار جمع‌آوری اطّلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته است که شامل 12 سوال و فرضیه اصلی «از نظر دبیران ریاضی شهرستان دلفان کتاب‌های کمک‌درسی اهداف ریاضی متوسطه اول را پوشش می‌دهند» و سه فرضیه فرعی پژوهش را پوشش می‌دهد. داده‌ها را با استفاده نرم‌افزارSPSS16  تجزیه و تحلیل شد. نتایج به‌دست آمده از بررسی فرضیه اصلی نشان داد که کتاب‌های کمک‌درسی اهداف مورد نظر ریاضی متوسطه اول را پوشش و بررسی فرضیه‌های فرعی نشان ‌داد که این کتاب‌ها اهداف «دانشی» و هدف «یادگیری حل مسئله» را پوشش می‌دهند، اما اهداف «مهارتی» را پوشش نمی‌دهند.

کلیدواژه‌ها

ابراهیمی، عظیمه و زین‌الدینی میمند، زهرا. (1401). کرونا تولد نظام آموزشی و برنامه‌های درسی هوشمند در آموزش عالی هزاره سوم، فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت، دوره 2، شماره 1، ص 25-38.
آقاکثیری، زهره، اعتضادی، مریم، و شعبانی، احمد. (1391). آموزش از راه دور، رویکردی نوآورانه در آموزش و پرورش، بررسی چالش‌های مراکز آموزش از راه دور: دیدگاه دبیران و دانش آموزان، نوآوری‌های آموزشی، دوره 11، شماره 42، ص 160 – 135.
احمدی‌ فصیح، صدیقه. (1385). ایجاد و گسترش کتابخانه‌های آموزشگاهی و نقش کتابخانه مدرسه در ایجاد عادت مطالعه در دانش‌آموزان. تهران: چاپار.
الحسینی، سیدحسین. (1385). راه‌های کیفیّت بخشی به آموزش از راه ‌دور در آموزش و پرورش ایران، مجموعه مقالات آموزش از راه دور، تهران، انتشارات مؤسسه آموزش از راه دور.
بهمنی، فرزاد. (1391). تأثیر مدلسازی ریاضی بر توانایی حل مسئله شاگردان در مقاطع مختلف تحصیلی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
بیژن‌زاده، محمد‌حسین. (1398). آموزش و یادگیری ریاضیات (آموزش ریاضی 1 و 2)، انتشارات خردمندان، تهران.
تنده، محسن. (1388). بررسی جایگاه کتاب‎های کمک‌آموزشی در آموزش مدرسه از دیدگاه معلمان ریاضی و دانش‌آموزان دوره متوسطه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
جعفری، زهرا. (1400). بررسی تأثیر مطالعه انواع کتاب‌های کمک‌آموزشی در میزان یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول منطقه سیلوانا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
چگینی، یوسف‌رضا. (1378). بررسی راهبردهای عملی استفاده از آموزش از راه ‌دور برای نوسوادان بزرگسال دوره پایانی مناطق تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
حبیبی، سمیرا، علی‌آبادی، خدیجه، و گوهری مقدم، مریم. (1394). نظریه استقلال یادگیرنده در آموزش از راه‌ دور. دومین کنگره علمی، پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی.
حسنی، حسن. (1399). بررسی چالش‌های استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی در دوره‌ی ابتدایی از دیدگاه معلمان و والدین. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
درّی، محمدمهدی، رفیع‌پور، ابوالفضل، و درّی، فاطمه. (1398). ارزیابی کتاب‌های درسی ریاضی دوره متوسطه‌ اول در ترویج یادگیری عمیق مفاهیم. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ملی، سال 14، شماره 52، ص 30 - 1.
دفتر انتشارت کمک‌آموزشی. (1383). ویژگی‌های کتاب‌های آموزشی، راهنمای تولید کتاب‌های آموزشی برای ناشران، نویسندگان و مؤلفان. تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
ذوالقدرنسب، محسن، اسمعیلی، رضا، و نظری‌صارم، حمزه. (1394). بهره‌گیری از وسایل کمک‌آموزشی و تأثیر مثبت آن‌ها در یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی. همایش کنفرانس ملی آینده ‌پژوهی، علوم انسانی و توسعه.
رستم‌زاده، فرشید. (1394). بررسی نقش استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی بر رشد تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان کلیبر از دیدگاه معلمان راهنمایی منطقه کلیبر، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
رفیع‌پور، ابوافضل و رحمانی، مریم. (1400). جایگاه طرح مسئله در کتاب‌های درسی ریاضی دوره‌ی آموزش عمومی، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، سال 9، شماره 17، ص 118-91.
رئیس‌دانا، فرخ‌لقاح (1395). کتاب‌های کمک‌آموزشی محملی برای یادگیری. مجله رشد، شماره 52، ص 23-20.
سلاجقه، آزیتا، درتاج، فریبا و جلالی، صدیقه. (1403). رابطه بین جو یادگیری برخط با سازگاری و اشتیاق یادگیری دانش‌آموزان، فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت، دوره 4، شماره 1،
10.30473/t-edu.2024.70473.1128
شیخ‌الاسلامی، هاله، احمدی، غلامعلی، عصار، علیرضا، و ریحانی، ابراهیم. (1398). تحلیل محتوای کتاب‌های جدیدالتالیف ریاضی و راهنمای معلم سال دهم رشته انسانی با تاکید بر رویکرد زمینه‌محور، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، شماره13، بهار و تابستان 1398، ص 110 - 79
طالب‌زاده نوبریان، محسن، حسینی، سیدعلی. (1386). آموزش از راه ‌دور: رهیافتی نوین در آموزش و پرورش ایران بررسی اثر‌بخشی مراکز در آموزش از راه ‌دور و برنامه‌های آموزشی و درسی آن‌ها در مقطع متوسطه سال تحصیلی 1385-1384 کل کشور. نوآوری‌های آموزشی، دوره 6، شماره 19، ص 92 – 73.
عبداله‌پور، کاظم، انصاری، ابراهیم. (1400). بررسی علل گرایش دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک‌درسی ریاضی از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 10، شماره 4، ص 493 -469.
عریضی‌سامان، سیدحمیدرضا، عابدی، احمد. (1382). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بر حسب انگیزه پیشرفت. نوآوری‌های آموزشی، دوره 2، شماره 5، ص 54 - 29.
قادری، سیده‌فاطمه. (1402). تأثیر کتاب‌های کمک‌آموزشی بر یادگیری، اولین همایش بین‌المللی علوم اجتماعی، جامعه شناسی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده.
فتحی‌واجارگاه، کورش. (1388). اصول و مفاهیم برنامه‌ریزی درسی، تهران: انتشارات بال.
ملک‌افضلی، فاطمه. (1382). تاریخچه آموزش از راه‌ دور در جهان. پیک نور- علوم انسانی، دوره 1، شماره 1، ص 88 – 86.
نعمتی، هاشم. (1381). مقدمات تکنولوژی آموزشی. نشر تمرین.
نورمحمدی، فریده (1392). کتابنامه رشد هنوز در مدارس جایگاه ندارد، رشد جوانه، 24، ص 41-30.
نیلی پور، رضا. (1371). خودآموزی و آماده سازی دو اصل عمده در نظام آموزش از راه دور، مجموعه مقالات اولین سمینار تخصصی آموزش از راه ‌دور، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
 
 
 
References
Alharthi, Mohammad. (2003). A High quality portal frame work for asynchronous learning networks: Intellectual Capital Aggregation and Organization, Doctorate Thesis, Vanderbilt university.
Banning, Maggi. (2006). Nurse Education in Practice. Clini
Bruffe, Kenneth A. (2008). Collaborative learning. Baltimore, Johns Hopkins University press. Cal Psychology Review.
Cohen,Vicki L. (2002). A Model for Assessing Distance Learning Instruction.
De los Arcos, Beatriz, Farrow, Rob, pitt, Beck, weller, Martin, and McAndrew, Patrick. (2016). Adapting the curriculum: How k-12 teachers perceive the role of open educational resources. Journal of Online Learning research, 2(1), 23-40.
Farrw, Rob, Perryman, Lligh-Anne, de los Arcos Beatriz, Weller, Martin, and Pitt, Rebecca. (2016). OER hub researcher pack.
Means, Barbara, Toyama, Yukie, Murphy, Robert, Bakia, Marianne, Jones, Karla. (2010). Evaluation of evidevce –based practices in online Learning: A Meta- Analysis and review of online learning studies.
Morales, Rebecca, Baker, Alesha. (2018). Secondary Student Perceptions of Open Science Textbook. Journal of Interactive Media in Education, 1(4), 1 - 9.
Mutanana, Ngonidzashe. (2018). Open and Distance Learning in Rural Communities of Zimbabwe: Exploring challenges Faced by Zimbabwe open University Students in Kadoma District, Zimbabwe, Editorial- reviewed Article, 6(1), 220-235.
Skagen, Ttherese, Blaabjerg, Niels Jorgen, Torras, Maria-carme, and Hansen, Tthomas. (2007). Empowering students through information literacy in the physical and virtual classrooms: Cross-institutional collaboration between library and faculty and between two Scandinavian university libraries. Paper presented at Creating knowledge IV, Copenhagen Denmark.
Skolverket. (2012). The subject syllabus for mathematics. Retrieved from