انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی قوت و ضعف برنامه چندرسانه‌ای دیکته یار و ارائه راهکارهایی جهت بهبود برنامه می‌باشد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. حوزه مورد مطالعه کلیه معلمان استفاده کننده از برنامه دیکته یار در مقطع ابتدایی شهر یاسوج درسال تحصیلی 1403-1402 بود . روش نمونه‌ گیری هدفمند ازنوع ملاک محور استفاده شد. حجم نمونه تا رسیدن به اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تجزیه و تحلیل داده‌های به شیوه آتراید استرلینگ با استفاده از نرم افزار MAXQDA12 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که نقطه قوت برنامه چند رسانه ای دیکته یار شامل 18 کد سازمان دهنده و 5 کد فراگیر (نقاط مثبت برنامه برای معلم ،برای اولیا ،برای دانش آموزان ،نقاط قوت فنی و آموزشی ) می باشد. نقاط منفی برنامه شامل 36 کد سازمان دهنده و 2 کد فراگیر (محدودیت‌های فنی و آموزشی ) می باشد .راهکارهای بهبود برنامه شامل 9 کد سازمان دهنده و 4 کد فراگیر (حمایتی ،محتوایی ،فنی و فراگیرکردن برنامه )بدست آمد. در نتیجه برنامه چندرسانه‌ای دیکته‌یار بعنوان یک برنامه ارزان قیمت و مبتنی بر الگوهای آموزشی به منظور کاهش ضعف ها و معایبی که دارد با ارایه راهکارهای بدست آمده از این پژوهش بیش از پیش و موثرتر می توانددر سیستم‌های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

ادیب، یوسف، محمودی، فیروز و اژدری، داوود. (1397). عوامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری-شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز. راهبردهای آموزش در علومپزشکی، 11(4)، 23-29.
اقدام پور، رضا، کشتی آرای، نرگس، اسماعیلی، رضا. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی دانشجویان نظام آموزش‌عالی، فصلنامه پژوهشهای کیفی در برنامه درسی، 9(2)، 139-169.
 باعزت، فرشته. (1390). نقش پردازش‌گر کلمه همراه با راهبردهای خود پرسشی بر بهبود مشکلات املای دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی دچار اختلال نوشتاری. فصلنامه روان شناسی کاربردی، شماره 2، صص 71-58.
حجابی دخت، ایمن، حسینی نسب، سیدداود، آزموده، معصومه. (1401). اختلال یادگیری پیش زمینه اختلال اجتماعی: مطالعه اثر بخشی تمرینات ادراکی-حرکتی بر پردازش دیداری-فضایی و عملکرد دیکته در دانش‌آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهر تبریز. مطالعات جامعهشناسی, 15(54), 219-234.‌
حمیدی, فریده. دازی, سارا. و لطفی، سمیرا. (1399). کاربرد بازی‌درمانی مبتنی بر حافظه و توجه برای بهبود مهارت‌های ترکیب عددی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی‌های یادگیری, 9(3), 32-51. مجلهی پیوند، (٣٨٥)، ٤١-٣٨.
خادم، فاطمه. (1401). تأثیر چند رسانه‌ای طراحی شده توسط کپتی ویت در پیشرفت تحصیلی و انگیزه دانش‌آموزان مقطع سوم ابتدایی در درس ریاضی. فصلنامه رویکردی نو در علومتربیتی، (3) 4، 196-191.
خسروی، عباس، احمدوند، علی‌محمد. (1398). بازتعریف مفهوم ره نگاشت با روش تحلیل مضمون. مجله مطالعات راهبردی ناجا، 4(11 )، 5-29.
صالحی میر، معصومه. (1400). بررسی تأثیر چند رسانهایها بر تقویت مهارتهای یادگیری دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در دوره ابتدایی. ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
عظیمی، اسماعیل و موسوی پور، سعید. (1393). اثربخشی چندرسانه‌ای آموزشی دیکته یار بر بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری املاء. فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 34، سال دهم، صص 41-23.
فرجی، نسیم، کریمی ثانی، پرویز. (1395). تأثیر چند رسانهای آموزش دیکته یار بر بهبود حافظه دیداری و شنیداری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان ناتوان در یادگیری املا پایه دوم مدرسه بهزیستی شهرستان شبستر. فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، (7) 3، 27-13.
مولای، گیتا، رضائیان، فرزانه. (1396). مروری بر کاربرد چند رسانه‌ای‌ها در ناتوانی‌های یادگیری. نشریه تعلیم و تربیت استثنائی, 17(147), 49.
منصوری، سیروس، خدایی، طاهره. (1401). تأثیر آموزش با استفاده از چندرسانه‌ای بر علاقه به درس و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی، فصلنامه توسعه برنامه درسی، 1(1)، 36-47.
نریمانی، محمد، تقی زاده خیر،سارا، نریمانی، آذین. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. ناتوانیهای یادگیری, 12(1), 85-97. ‌
 
Adam, T & Tatnall A. (2010). Use of ICT to Assist Students with Learning Difficulties: An Actor-Network Analysis. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 324, 1-11.
 Appiah, E. Cronje, J. (2013). Information Communication and Technology (ICT) and the Challenges of Ideation in Graphic Design: An Activity Theory Focus, International Journal of Computer, 63(6):13-23, DOI: 10.5120/10469-5192.
Bulut, R. (2019). An Analysis of the Effects of Multimedia Teaching on Student Achievement. International Journal of Progressive Education, 15(1). DOI: 10.29329/ijpe.2019.184.1.
Budiman, M. A. Widyaningrum, A & Azizah, M. (2020). Improving Spelling Learning In Primary School Age through Songs. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(4), 614-620.
Haleem, A. Javaid, M. Asim Qadri,M. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review, Sustainable Operations and Computers journal of science direct,1(3),275-285. Doi:10.1016/j. susoc. 2022.05.004.
Kebritchi, M. Hirumi, A & Bai, H. (2010). The effects of modern mathematics computer games on mathematics achievement and class motivation. Computers & education55(2), 427-443.
Khana, T. M. (2018). The effects of multimedia learning on children withdifferent special education needs. Procedia Social & Behavioral Sciences, 2, 4341–4345, Available online at www.sciencedirect.com.
Mayer, R. (2024). The Past, Present, &Future of the Cognitive Theory of Multimedia Learning, Educational Psychology Review, 36(1), 1-25.DOI:10.1007/s10648-023-09842-1.
Pavithra, A. Aathilingam, M & Prakash, S. M. (2018). Multimedia and its applications. International journal for research & development in technology, 10(5), 271-276.
Rahmat, A. Y. (2018). The effect of using educational multimedia in dictation on students’ listening comprehension at MA Darul Hikmah Pekanbaru. J-SHMIC: Journal of English for Academic, 5(1), 1-19.
Schmidt, C. Brandenburg, J. Busch, J. Büttner, G. Grube, D. Mähler, C & Hasselhorn, M. (2021). Developmental trajectories of phonological information processing in upper elementary students with reading or spelling disabilities. Reading research quarterly, 56(1), 143-171.
 Sri Dhivya. D, Hariharasudan. A & Nawaz. N. (2023) Unleashing potential: Multimedia learning and Education 4.0 in learning Professional English Communication, Cogent Social Science journal, 27(11). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2248751
Tur-Kaspa, H. & Leitner, I. (2020). The learning value of computer-based instruction of early reading skills. Journal of Computer Assisted Learning, 16 (1), 54˚63.
Wang, Ling. (2013). Developing & Evaluating an Interactive Multimedia Instructional Tool: Learning outcomes and User Experience of Optometry Students. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 17(1), 43-57.