تأثیر آموزش با دانش‌برگ بر انگیزش‌ (درونی و بیرونی) ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد آموزش ریاضی، گروه آموزش ریاضی، آموزش و پروش استان خوزستان، آبادان، ایران.

2 استادیار، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.

3 مربی، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.

10.30473/t-edu.2024.70647.1129

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی استفاده از دانش برگ بر انگیزش (درونی‌ و بیرونی) ریاضی در دانش‌آموزان و با روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش ‌و ‌پس ‌آزمون با گروه گواه نامعادل انجام شد. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی دهم رشته‌ی علوم‌انسانی شهرستان آبادان در سال تحصیلی 1402-1401 و نمونه به‌ صورت در دسترس شامل 50 دانش‌آموز با دو گروه 25 نفری بود. ابزار گردآوری داده‌های انگیزش ریاضی، پرسش‌نامۀ همپتون (2014) شامل 10 گویه مربوط به انگیزش درونی و        10 گویه مربوط به انگیزش بیرونی بود. در پیش‌ و پس‌ آزمون پرسش‌نامه بین دانش‌آموزان توزیع شد و به سؤالات پاسخ دادند. به گروه آزمایش 12 جلسه‌ی 70 دقیقه‌ای با استفاده از دانش برگ آموزش داده شد. تجزیه ‌و تحلیل داده­ها با روش تبدیل بازده بهنجار شده انجام گردید. تأثیر مثبت آموزش با استفاده از دانش برگ بر انگیزش درونی ریاضی در سطح خطای یک درصد معنا‌دار بود و مقدار اندازه‌ اثر برای سازه‌ی انگیزش درونی 37/0 به دست آمد که یک اندازه اثر متوسط است. اما برای سازه‌ی انگیزش بیرونی، مقدار احتمال بزرگ‌تر از 05/0 بود. بنابراین در آموزش با استفاده از دانش برگ بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها