نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی، اقلید، ایران.
2 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد، فیروزآباد، ایران.
3 کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد، نیریز، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی اختلالات بالینی و سبکهای فرزندپروری با وابستگی به بازیهای کامپیوتری در دانش آموزان متوسطهی اول شهر نیریز بود. این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان مقطع متوسطهی اول شهرستان نیریز (990 نفر) در سال 1403-1402 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون SCL-90-R، پرسشنامهی سبکهای فرزندپروری دیانا بامریند (1971) و پرسشنامهی وابستگی به بازیهای رایانهای آنتوران (2008) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین اختلالات بالینی با وابستگی دانشآموزان به بازیهای کامپیوتری رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. بین سبکهای فرزندپروری قاطعانه با وابستگی دانشآموزان به بازیهای کامپیوتری رابطهی منفی و معنیدار و بین سبکهای فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه با وابستگی دانشآموزان به بازیهای کامپیوتری رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین شکایت جسمانی، اضطراب، روانرنجوری و توافقپذیری بهعنوان قویترین متغیرها برای پیشبینی وابستگی دانشآموزان به بازیهای کامپیوتری بودند.
کلیدواژهها
Anuthawarn, T. (2008). A study of the parenting relation to game addiction. A thesis submitted in partial fulfillment of arts (additionally) faculty of graduate studies Mahidol University.
Beard, K. W and Wolf, E. M. (2016). Modification in the Proposed Diagnostic Criteria for Internet Addiction. CyberPsychology & Behavior, 4 (3), 23-12.
- Bossavit and S. Parsons.(2018). “Outcomes for design and learning when teenagers with autism codesign a serious game: A pilot study,” Journal of Computer Assisted Learning, 34 (3), 293–305.
de Hesselle, L. C., Rozgonjuk, D., Sindermann, C., Pontes, H. M., & Montag, C. (2021). The associations between Big Five personality traits, gaming motives, and self-reported time spent gaming. Personality and Individual Differences, 171, 110483.
Funk, J. B. (1993). Reevaluating the impact of videogame. Clinical Pediatrics, 32 (2), 86- 90.
Montag, C., Wegmann, E., Sariyska, R., Demetrovics, Z., & Brand, M. (2021). How to overcome taxonomical problems in the study of Internet use disorders and what to do with “smartphone addiction”?. Journal of Behavioral Addictions, 9(4), 908-914.
Rizeanu, S. Ene, F (2019). Personality Disorders Among Future Psychologist. Romanian Journal of Psychological Studies, Hyperion University, 3 (2), 20-27.
Granero, R., Signorelli, M. S., Aymamí, N & Gómez-Peña, M. (2014). Video Game Addiction in Gambling Disorder: Clinical, Psychopathological, and Personality Correlates. BioMed Research International, 1-11.
Vesa, M ., Hamari, J., Harviainen, J. T & Warmelink, H. (2019). Computer Games and Organization Studies. Organization Studies, 38(2) 273–284.
Zhonggen, Y. (2019). A Meta-Analysis of Use of Serious Games in Education over a Decade. International Journal of Computer Games Technology. 23 (12), 35-46.
Leung, K. & Lee, P. S. N. (2011). The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks, New Media & Society , 14 (1), 117-136.