انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران

2 گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد انار، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی کاربرد مدل برازش تکلیف- فناوری و مدل پذیرش فناوری برای ارزیابی کیفیت تدریس معلمان در محیط آموزشی با استفاده از روش همبستگی انجام شد. جامعه‌ی آماری 410 معلم متوسطه‌ی دوره‌ی دوم شهر رفسنجان بودند که 200 نفر بر اساس جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان به روش نمونه‌‌‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مک‌‌کنی (2004) و باس و همکاران (2016) برای سازه‌‌های مدل پذیرش فناوری؛ کیفیت تدریس معلمان جاتیلنی و جاتیلنی (2018) و برازش تکلیف- فناوری آجایی (2014) پاسخ دادند. داده‌‌ها با روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم برازش تکلیف- فناوری بر کیفیت تدریس با فناوری معلمان و سهولت و سودمندی ادراک‌شده و نگرش و نیت رفتاری کاربرد فناوری در تدریس اثر مثبت و معنی‌‌دار دارد، اما این تأثیر بر کاربرد واقعی فناوری در تدریس معنی‌‌دار نبود. اثر مستقیم نگرش نسبت به کاربرد فناوری بر کیفیت تدریس معلمان با فناوری مثبت و معنی‌‌دار ، اما اثر سهولت و سودمندی ادراک شده، نیت رفتاری و کاربرد واقعی فناوری بر کیفیت تدریس با فناوری معنی‌دار نبود. نتایج اثرات غیرمستقیم برازش تکلیف-فناوری بر کیفیت تدریس با فناوری با واسطه‌‌گری پذیرش فناوری در تدریس معلمان نشان داد کلیه مسیرهای زنجیره‌ای که از طریق سازه‌‌های پذیرش فناوری به کیفیت تدریس با فناوری منجر می‌شود، معنی‌دار نمی‌باشند. بنابراین می‌توان گفت برازش تکلیف- فناوری و پذیرش فناوری در بین معلمان نمونه‌ی مورد بررسی نتوانست پیش‌‌بینی‌کننده‌ی کیفیت تدریس با فناوری آنها باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of Task-Technology Fit and Technology Acceptance Model Constructs in predicting Secondary School Teachers’ Quality Teaching

نویسندگان [English]

  • fatemeh khalili fakhrabadi 1
  • mohammad ahmadi deh ghotbaddini 2

1 Graduated of M. A in Educational research, Department of psychology and Education, Islamic Azad University, Anar Branch, Iran

2 Psychology and Education, Humanities faculty, Islamic Azad University, Anar Branch, Iran

چکیده [English]

This research aimed to investigate the application of the task-technology fit model and the technology acceptance model to evaluate the teachers' quality of teaching in the educational environment using the correlation method. The statistical population was 410 secondary school teachers of Rafsanjan city  that 200 people were selected based on Morgan & Krejci sampling table using available sampling method and they responded Gardner and Amoroso’s (2004), Klopping and  McKinney’s (2004), Bas et al’s (2016) questionnaire for technology acceptance model  constructs; Jatileni & Jatileni teachers’ quality of teaching (2018) and Ajayi’s technology-task fit (2014) questionnaires. Data were analyzed by path analysis method. The results showed direct effect of task-technology fit on teachers'  quality of teaching with technology, ease, usefulness, attitude, and behavioral intention was positive and significant, But This effect on the actual use of technology in teaching was not significant. Also the direct effect of the attitude towards the use of technology on the teachers’ quality of  teaching with technology was positive and significant, but the effect of perceived ease and usefulness, behavioral intention and actual use of technology on the quality of teaching with technology was not significant. The results of the indirect effects of task-technology fit on the quality of teaching with technology through the mediation of technology acceptance in teachers' teaching showed that all paths of the chains that lead to the quality of teaching with technology through the constructs of technology acceptance are not significant. Therefore, it can be said that task-technology fit and technology acceptance among teachers in the studied sample could not predict the quality of teaching with technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Davis' technology acceptance model
  • Technology-Task Fit Model
  • teaching quality with teachers' technology
Ajayi, O. (2014). "Interactive Data Visualization In Accounting Contexts: Impact On User Attitudes, Information Processing, And Decision Outcomes". Electronic Theses and Dissertations, 2004-2019. 3013. https://stars.library.ucf.edu/etd/3013
Bas, G., Kubiatko, K.  & Sünbül, A. (2016). Teachers' perceptions towards ICTs in teaching-learning process: Scale validity and reliability study. Computers in Human Behavior, 61, 176-185.
Chang, H. H. (2010). Task-technology fit and user acceptance of online auction. International journal of human – computer studies, 68(1-2), 69-89.
Davis F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340.
Dishawa, M. & Strong, D. (1999). Extending The Technology Acceptance Model With Task -Technology T Constructs.  Information and management. 36, 9-21.
Gardner, C. & Amoroso, D.L. (2004). “Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers”. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Available from www.csdl2.computer.org/comp/proceedings/hi css/2004/2056/08 /205680260c.pdf.
Eksali, F., A. & Afari, E. (2020). Factors affecting trainee teachers’intention to use technology: A structural equation modeling approach, Education and Information Technologies ,25, 2681–2697.
Goodhue, D.L. (1998). Development and measurement validity of a task-technology fit instrument for user evaluations of information systems. Decis Sci.29(1). 105-138.
Goodhue, D.L., & Thompson, R. L. (1995). Task-technology fit and individual performance. Journal of MIS Quarterly, 2(19), 213-236.
Jatileni, M., & Jatileni, C. (2018). Teachers’ perception on the use of ICT in Teaching and Learning: A Case of Namibian Primary Education. Master Thesis, Philosophical Faculty, School of Applied Educational Science and Teacher Education.
Klopping, I. M. & McKinney, E. (2004). “Extending the Technology Acceptance Model and the Task -Technology Fit Model to Consumer E-Commerce, Information Technology”, Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
Ma, C. M., Chao, C. M., & Cheng, B.W. (2013). Integrating Technology Acceptance Model and Task-technology fit into Blended E learning System. Journal of Applied Sciences, 13,736-742.
Muller, R.O. (1996). Basic principals of structural equation modeling(an introducation to lisrel equation). SpringerVerlang. New York, Berlin
Mumtaz, S. (2000). Factors Affecting Teachers Use of Information and Comunication Technology: a Review of the Literature. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-341.
Ouedraogo, B. (2017). Model of information and communication technology (ICT) acceptance and use for teaching staff in subSaharan Africa public higher education institutions. Higher Education Studies, 7(2), 101-118.
Pelgram, W.J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers and education Journal, 37, 163-178.
Weston, R. & Gore Jr, P. (2006). A Brief Guide to Structural equation Modeling, The Counseling Psychologist, 34(5), 719-751.
Van Braak, J., Tondeur, J. & Valcke, M. (2004).  Explaining different types of computer use among primary school teachers, European Journal of Psychology of Education, 19,(4), 407-422.