Document Type : Original Article

Authors

1 Education teacher Department of Educational Science, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.

2 Department of Educational Sciences, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

Abstract

The purpose of the current research was to investigate the existing situation in the curricula and identify the existing needs to increase the quality of the educational system and curricula in the post-coronavirus era. The research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of approach using phenomenology. The statistical population of the research included professors of educational management and curriculum planning and experts in the field of intelligent curriculum and higher education (16 people). The interview questions were open-ended (6 questions). The validity and reliability of the interviews were confirmed. The Pro version of Max QDA software was used to analyze and extract the codes. The results extracted seven main themes (hardware, goals, content presentation, time management, learning, and evaluation processes). In addition to the need to pay attention to distributive justice and closing the digital divide in hard and soft situations, the requirement for the expansion of e-learning is infrastructure, human, content, and organizational preparation. For the formation of quality learning and education, in the triangle with the student, professor,r and environment, it is necessary to establish interaction between them and to include equal opportunities for virtual higher education in all regions of the country with established infrastructure and equipment and technical training and additional support. take Skill enhancement and motivation should be designed and prepared for the desirability and enthusiasm of professors and students for advanced technologies. The mission of higher education is to transform curricula by criticizing current intellectual foundations and creating a new image of the content and edu tional methods and expected evaluation methods. Is. The role of professor and student has been redefined, and professors can successfully manage new technologies and strengthen student self-efficacy.

Keywords

اظهری، ن. (1399). تغییرات جهانی آموزش عالی با کرونا. روزنامه فرهیختگان.
رضایی، ع. (1399). ارزیابی و ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران کرونا چالشها و راهکارها. فصلنامه روانشناسی تربیتی ۵۶ .
زین الدینی میمند، ز. ( ۱۳۹۰ ). فرایند برنامه ریزی درسی با تاکید بر آموزش عالی و برنامه ریزی درسی دانشگاهی .کرمان: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
زین الدینی میمند ،ز. نادری، ع.  شریعتمداری،ع.  سیف نراقی، م. (1389). ارائه الگوی راهنمای تدوین برنامه درسی بر اساس بررسی میزان آگاهی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان از محورهای اساسی برنامه ریزی درسی . فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی ۴.
زین الدینی میمند ،ز. نادری، ع.  شریعتمداری،ع.  سیف نراقی، م. هاشمی، ا. (۱۳۸۷). توسعه علمی در دانشگاه‌ها با تدوین کتاب‌های درسی و بر مبنای اصول و معیارهای مناسب .نشریه تولید علم ۸.
زین الدینی میمند،ز. موسی پور،ن. جوادی، ی.(1387). آمادگی اعضای هیئت علمی برای پذیرش برنامه ریزی درسی غیر متمرکز در آموزش عالی ایران. تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی به کوشش نعمت‌الله موسی پور. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.چاپ اول.
زین الدینی میمند، ز. (1385). اصول و معیارهای تدوین محتوای کتاب درسی دانشگاهی به عنوان راهنمای عمل. کتاب درسی دانشگاهی 1 : ساختار و ویژگی ها. تهران : سمت . چاپ اول.
سی شورت ،ا .(1396). روش شناسی مطالعات برنامه درسی ترجمه دکتر مهر محمود مهرمحمدی و همکاران .تهران : سمت . چاپ پنجم.
شعبانی، س .محمودی ،م.) 1398(. آموزش مجازی، مزایا و محدودیت ها. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی شماره 7.
شمس مورکانی، غ .( 1398) ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی. فصلنامه تخصصی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ۶۱.
فتحی واجارگاه، ک.  پرداختچی ، م. ربیعی، م (1390). اثربخشی دوره های آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی ۴.
ملایی قولنجی، ی.(1399)  .بررسی چالش های آموزش مجازی و کرونا . فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی 12.
هدایتی، ف (1399). کرونا و فرصت آموزش مجازی ، مصاحبه پژوهشی. وب سایت خبرگزاری صدا و سیما (سرویس پژوهش) .
 Alsswey, A., Al-Samarraie, H., El-Qirem, F. A., & Zaqout, F. (2020). “M-learning Technology in Arab Gulf countries: A System Recommendations”. Education and Information Technologies.
Akis, J.P. (2020). CoroNations: Notes from the quarantine. Available inManoussAcademia.edu  
Carlsson, U (2019), Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital     Age, Goteborg, Sweden: Dept. of JMG, University of Gothenburg.
Chik, A . Benson  Ph. (2020), Digital language and learning in the time of coronavirus. Public Health Emergency COVID-19 Initiative 100873.
Chen  J. (2016),  The  crossroads  of   English language learners, task-based instruction, and 3D multi-user. Computers & Education 102.
Deborah Oyedotun, T. (2020). A sudden change of pedagogy in education driven by COVID-19: Perspectives and evaluation from a developing country. Research in Globalization 2.
Dietz-Uhler, B. (2011). Academic dishonesty in online courses. ASCUE Proceedings, 71-77.
Eun  Shim, T. Song Yi, L.(2020), College students’ experience of emergency remote teaching due to COVID-19.Children and Youth Services Review 119.
Iivari, N. Sharma,s. Venta Raikkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life – How the COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care. International Journal of Information Management 55.
Mishra, L. Gupta, T. Shree, A (2020), Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research 100012.
Mok, K. Xiong, W. Ke, G. Cheung, J(2021),  Impact of COVID-19 pandemic on international higher education and student mobility: Student perspectives from mainland China and Hong Kong. International Journal of Educational Research 105.
Oyeleke Oyediran, W. Motunrayo Omoare, A.  Adebusola Owoyemi, M. Olatoke Adeobi, A. Bolanle Fasasi, R.(2020). Prospects and limitations of e-learning application in private tertiary institutions amidst COVID-19 lockdown in Nigeria. Helion 6.
Patricia Aguilera-Hermida,A. (2020). College students use and acceptance of emergency online learning due to COVID-19. International Journal of Educational Research7.
Paechter, M. Maier, B. Macher, D. (2010). Students' expectations of and experiences in e-learning. Their relation to learning achievements and course satisfaction.  Computers &Education 54.
Qazi, A. Naseerb, Kh. Qazi,j.  Salman, H. Naseem, H. Yang, Sh. Hardakera, G. Gumaei, A.(2020). Conventional to online education during COVID-19 pandemic: Do develop and underdeveloped nations cope alike? Children and Youth Services Review 119.
Wahab, A.(2020).Online and Remote Learning in Higher Education Institutes: A Necessity in light of COVID-19 Pandemic.Higher Education Studies 3. 
Zeinaddiny Meymand, Z. Sharifi, P. (2019). The Role of Job Motivation in Faculty Members’ Participation in Curriculum Development. Strides Development of Medical Education 16