Document Type : Original Article

Authors

1 M.A in Education Management, Azad University Islamic, Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 M.A in Curriculum Planning, jihad Deneshgahi, Sanchez, Kurdistan, Iran

3 Associate Professor, Department of Curriculum Planning, the Institute for Research and Development in the Humanities (SAMT), Tehran, Iran

Abstract

This study aimed to investigate the challenges and problems of virtual education from the perspective of teachers and primary school principals in Dehaghan. The research method was a descriptive survey. The statistical population of the study included all (N = 210) teachers and principals of primary schools in Dehaghan city in the academic year 1399-1400, which were selected using the convenience sampling method and based on Krejcie and Morgan table, 132 people were selected as the sample. To collect data, a researcher-made questionnaire was used, the face and content validity of which was confirmed by a panel of experts, and its reliability was obtained through Cronbach's alpha method of 0.76. Descriptive statistics (mean and standard deviation), inferential statistics (CV change coefficient), and SPSS 23 software was used to analyze the data. The results showed that e-learning managers have evaluated the problems of e-learning in technical, legal, organizational, and financial components at a high level, while the problems of e-learning in cultural, cognitive, executive components, have evaluated education as moderate. Finally, it can be said that smartening schools requires more attention from teachers and principals in the education organization.

Keywords

اخوان، م و دوست محمدی، م. (1389). پیمایشی در مورد وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه آموزش و نشر الکترونیکی در دبیرستانهای شهر تهران. نشریه پژوهش و توسعه فن آوری، 2 (1)، 151-173.
ثمری، ع و آتشک، م. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 4 (1)، 11-21.
ثمری، ع و آتشک، م. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان. فن آوری آموزش، 4(1)، 11-21.
زمانی، ب؛ ببری، ح و موسوی، س. (1389). عوامل مرتبط با نگرش دانشجویان علوم پزشکی اصفهان به پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه با استفاده از مدل پذیرش فناوری. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 9 (2)، 110-117.
سبزی، ر؛ مهدیزاده، ح؛ و اسلام پناه، م. (1389). بررسی میزان آمادگی دانش آموزان دورهی متوسطه برای به‌کارگیری آموزش الکترونیکی مطالعه موردی - شهرستان اسلام آباد غرب. پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
سرکار، س. (1391). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش عالی قرن بیست و یکم. کاوشگر علم، 1 (1)، 30-41.
سعادتطلب، آ؛ فتحی، ک؛ فراستخواه، م و خراسانی، ا. (1392). طراحی الگوی تبیین کننده رویکرد مدیران دانشگاهی نسبت به آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی: مدلی برآمده از نظریهای داده بنیاد. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 7(23)، 1-45.
شاه بیگی، ف؛ و نظری، س. (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت‌ها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. 6 (1). 47-54.
صبوری، س؛ صباغیان، ز؛ و فتحی واجارگاه، ک. (1390). بررسی مشکلات و چالشهای آموزش مجازی دانشگاههای شهر تهران از نظر مدیران آموزش مجازی، ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
عباسی، ف؛ حجازی، ا و حکیمزاده، ر. (1399). تجربه زنده معلمان مدارس ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانش آموزان (خوشحال): یک مطالعه پدیدارشناسی، مجله تحقیقات در آموزش، 8(3)؛ 1-24.
علیزادهفرد، س و صفاری نیا، م. (1399). پیشبینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 9 (36)، 129-141.
قراری، م؛ محمدی، ر؛ و قربانی، م. ( 1399). بررسی آسیبها و چالشهای شیوع بیماری کرونا بر آموزش. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 16 (19)؛37-29.
مهدی زاده، ح؛ اسلام پناه، م و سبزی، ر. (1389). بررسی میزان آمادگی دانش آموزان دورهی متوسطه برای به‌کارگیری آموزش الکترونیکی مطالعه موردی - شهرستان اسلام آباد غرب. پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
مولائی قولنجی، ی. (1399)، بررسی چالشها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب.
Di Pietro G, Biagi F, Costa P, Karpiński Z, Mazza J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Publications Office of the European Union; 2020 Jun.
Hakami Z, Khanagar SB, Vishwanathaiah S, Hakami A, Bokhari AM, Jabali AH, Alasmari D, Aldrees AM. (2019). Psychological impact of the coronavirus disease 2019 (COVID‐19) pandemic on dental students: a nationwide study. Journal of dental education. 85(1); 494-503.
Lipsitch M, Swerdlow DL, Finelli L. (2020). Defining the epidemiology of Covid-19—studies needed. New England journal of medicine; 382(1); 1194-6.
Onyema EM, Eucheria NC, Obafemi FA, Sen S, Atonye FG, Sharma A, Alsayed AO. (2020). Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice; 11(2); 108-21.
Reimers FM, Schleicher A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD. Retrieved April; 14(2):16-24.
Ross DA. (2020). Creating a “quarantine curriculum” to enhance teaching and learning during the COVID-19 pandemic. Academic Medicine. Apr 22.
UNESCO. (2020). COVID-19 Educational Disruption and Response, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse