تأثیر هوش مصنوعی وردوال بر درگیری عاملانه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی

نوع مقاله : ویژه‌نامه پاییز ۱۴۰۴

نویسنده

استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.30473/t-edu.2025.75854.1332

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی هوش مصنوعی وردوال بر درگیری عاملانه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس ریاضی بود. پژوهش از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل و در قالب پژوهش کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه پنجم آموزشگاه اندیشه‌سازان برتر شهر سنندج در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود. از میان آنان، ۴۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه درگیری عاملانه (ماملی و پاسینی، ۲۰۱۹) و آزمون معلم‌ساخته عملکرد ریاضی بود. گروه آزمایش طی هشت جلسه آموزشی از پروتکل طراحی‌شده با فعالیت‌های تعاملی وردوال استفاده کرد و گروه کنترل آموزش سنتی دریافت کرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری بررسی شد. نتایج نشان داد استفاده از رسانه هوش مصنوعی وردوال موجب بهبود درگیری عاملانه دانش‌آموزان و ارتقای یادگیری ریاضی می‌شود. براین‌اساس، پیشنهاد می‌شود از ابزارهای تعاملی هوش مصنوعی در آموزش ریاضی بهره گرفته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Wordwall Artificial Intelligence on Agentic Engagement and Academic Performance of Elementary Students in Mathematics

نویسنده [English]

  • azad allahkarami
Department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of the AI-based game Wordwall on agentic engagement and academic performance of fifth-grade elementary students in mathematics. This research employed a quasi-experimental design with a pretest–posttest control group and was applied in nature. The statistical population consisted of all fifth-grade students at Andisheh-Sazan Bartar Elementary School in Sanandaj during the 2024–2025 academic year. Using convenience sampling, 40 students were selected and randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected using the Agentic Engagement Scale (Mammarella & Passini, 2019) and a teacher-made mathematics achievement test. The experimental group participated in eight instructional sessions implementing an interactive Wordwall-based protocol, while the control group received traditional instruction. Data were analyzed through multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The findings indicated that the use of the AI-based Wordwall platform significantly improved students’ agentic engagement and enhanced their mathematics learning outcomes. It can be concluded that incorporating interactive AI tools such as Wordwall into mathematics instruction can effectively promote active learning and student engagement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Wordwall
  • Agentic Engagement
  • Academic Performance
  • Mathematics
دوره 5، ویژه نامه پاییز - شماره پیاپی 18
"هوش مصنوعی و تحول در آموزش و یادگیری"
آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 27 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری: 05 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 25 آذر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 25 آذر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 آذر 1404