تاثیر استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار تدریس بر میزان انگیزش و ‏یادگیری دانش آموزان ابتدایی ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی ‏آموزشی،‎ ‎دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و ‏تحقیقات، تهران ایران.‏

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران‏

10.30473/t-edu.2025.75416.1310

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان دستیار تدریس بر میزان انگیزش ‏و یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی است. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با ‏گروه کنترل و از نظر هدف جزء پژوهش‌های کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ‏دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه 2 شهر کرج (طبق سایت آمار آموزش و پرورش 1400 نفر) ‏در سال تحصیلی 1404-1403 می‌باشد. برای انتخاب نمونه 40 نفر از‎ ‎دانش‌آموزان دختر پایه چهارم، ‏به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. این تعداد افراد، ‏‎ ‎به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ‏‏(20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه انگیزش تحصیلی (‏ISM‏) ‏مک اینرنی و سینکلایر (1992) و پرسشنامه یادگیری مک درموت (1999) بود. استفاده از هوش ‏مصنوعی (به عنوان دستیار تدریس) در پژوهش حاضر، از طریق تخته هوشمند، واقعیت افزوده (‏AR‏) و ‏واقعیت مجازی (‏VR‏) طی 10 جلسه 60 دقیقه‌ای بر روی دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای ‏تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس‎ ‎استفاده شد. نتایج یافته‌ها نشان داد که ‏استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار تدریس بر میزان انگیزش و یادگیری دانش آموزان ابتدایی ‏تاثیر معنی‌دار دارد. لذا؛ پبشنهاد می‌شود ابزارهای آموزشی تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شوند ‏که بتوانند به طور شخصی‌سازی‌شده‌تری به نیازهای هر دانش‌آموز در راستای ارتقاء سطح انگیزش و ‏یادگیری دانش آموزان پاسخ دهند. ‏

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of using artificial intelligence as a teaching assistant ‎on the motivation and learning of elementary students

نویسندگان [English]

  • fatemeh paykari 1
  • maryam esfahani 2
1 M.A. Student in ‎Educational Planning,‎ Islamic Azad University, ‎Science and Research ‎Branch,‎ Tehran, Iran‎
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran‎
چکیده [English]

The present study aims to investigate the impact of using artificial intelligence ‎‎(AI) as a teaching assistant on the motivation and learning of elementary school ‎students. This research adopts a quasi-experimental design with a pre-test/post-test ‎control group and falls under the category of applied research in terms of purpose. ‎The statistical population includes all fourth-grade female students in District 2 of ‎Karaj (according to the Education Statistics website, 1,400 students) during the ‎‎2024-2025 academic year. A convenience sampling method was used to select 40 ‎fourth-grade female students, who were then randomly assigned to either an ‎experimental group (20 students) or a control group (20 students). Data collection ‎tools included the Academic Motivation Questionnaire (ISM) by McInerney and ‎Sinclair (1992) and the Learning Questionnaire by McDermott (1999). AI-based ‎instruction in this study was implemented for the experimental group over ten 60-‎minute sessions using smartboards, augmented reality (AR), and virtual reality ‎‎(VR). Analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data and test the ‎hypotheses. The results indicated that the use of AI as a teaching assistant has a ‎significant effect on the motivation and learning of elementary school students. ‎Therefore, it is recommended that interactive AI-based educational tools be ‎designed to provide more personalized responses to each student's needs, thereby ‎enhancing their motivation and learning levels

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Teaching Assistant
  • Motivation
  • Learning
  • Elementary ‎Students
دوره 5، شماره 5 - شماره پیاپی 18
ویژه نامه پاییز
آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 17 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 09 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 23 آبان 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 23 آبان 1404
  • تاریخ انتشار: 01 آذر 1404