انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ،ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی درس اصول و روش‌های تدریس مبتنی بر هوش مصنوعی بر درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود. نوع پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر اجرا، از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی پردیس شهید مقصودی دانشگاه فرهنگیان همدان در سال تحصیلی 404-1403 بود . باروش نمونه‌گیری تصادفی ساده 80 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 40 نفره و کنترل 40 نفره قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها در این تحقیق شامل آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه استاندارد درگیری تحصیلی ریو (2013) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه‌ای با کمک هوش مصنوعی آموزش دید و گروه کنترل به روش سنتی (سخنرانی) آموزش دید. پس از جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با نرم افزارSPSS 27 انجام شد. یافته ها نشان داد تدریس درس اصول و روش‌های تدریس مبتنی بر هوش مصنوعی بر پیشرفت تحصیلی و درگیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان تاثیر معناداری داشته است. می‌توان نتیجه گرفت استفاده از هوش مصنوعی در تدریس، منجر به تقویت پیشرفت تحصیلی و درگیری تحصیلی آن‌ها در کلاس شود . از این رو پیشنهاد می شود دانشجویان برای طراحی سناریو تدریس، ارزشیابی، دادن تکالیف و دادن بازخورد از هوش مصنوعی به عنوان دستیار استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the course on principles and methods of teaching based on artificial intelligence on academic engagement and academic achievement of students at Farhangian University.

نویسندگان [English]

  • Behnam Rasouli 1
  • Hossein Abbasi 1
  • Rahim Moradi 2

1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Arak, Arak, Iran.

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the effect of teaching the principles and methods of teaching based on artificial intelligence on the academic engagement and academic achievement of student teachers in the field of elementary education at Farhangian University. The type of the present study was an applied type based on the objective and in terms of implementation, it was a quasi-experimental type with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this study included student teachers in the field of elementary education at Shahid Maghsoudi Campus of Farhangian University of Hamadan in the academic year 1403-404. 80 people were selected using simple random sampling and randomly assigned to two experimental groups of 40 people and a control group of 40 people. The data collection tools in this study included the academic achievement test and the Rio standard academic engagement questionnaire (2013). The experimental group was trained for 8 sessions of 45 minutes with the help of artificial intelligence, and the control group was trained using the traditional method (lecture After collecting data, data analysis was performed at two descriptive and inferential levels using SPSS 27 software.The findings showed that teaching the course on principles and methods of teaching based on artificial intelligence had a significant impact on the academic achievement and engagement of students and teachers at Farhangian University. It can be concluded that the use of artificial intelligence in teaching leads to the enhancement of their academic achievement and engagement in the classroom. Therefore, it is recommended that students use artificial intelligence as an assistant to design teaching scenarios, evaluate, assign assignments, and provide feedback.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching principles and methods
  • artificial intelligence
  • academic engagement
  • student-teacher academic achievement