نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.
2 کارشناسی ارشد.گروه علوم تربیتی، رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور واحد پردیس. تهران. ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویکرد حل مسئله با نرمافزار ادوبی فلش بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دوره ابتدایی پسر در درس علوم تجربی بود. پژوهش حاضر ازنظر روش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. ابزار گردآوری دادهها برای انگیزش تحصیلی پیشآزمون- پسآزمون بود. آزمونها بهصورت مداد – کاغذی و حاوی 20 سؤال با بارم کل 20 نمرهای بود که بهصورت مجازی در کانال ایتا انجام گرفت. برای سنجش مؤلفه خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت تورنس(1981) استفاده شد. جامعه آماری کل دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان فریدونشهر اصفهان با تعداد1430 نفر بود. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه را 40 نفر، شامل 20 نفر برای کلاس الف و 20 نفر برای کلاس ب تشکیل داد. جهت تجزیهوتحلیل، از آزمون تحلیل کواریانس و نرمافزار spss استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون فرض اصلی نشان داد، باتوجه به آماره F مشاهده شده (25.17) و سطح معناداری به دست آمده (0.001) که کوچکتر از 0.05 است، در سطح 0.01 معنادار بود. ضریب تفاوت اتا برابر با 0.91 است که بر تاثیر بالای عمل مداخله گر آزمایشی(ادوبی فلش) دلالت دارد. نتیجهگیری کلی نشان داد؛ تاثیر رویکرد حل مسئله با نرمافزار ادوبی فلش بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دوره ابتدایی پسر در درس علوم تجربی دوره ابتدایی فریدونشهر استان اصفهان دارای تفاوت معنادار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of problem-solving approach with Adobe Flash software on academic motivation and creativity of elementary school students
نویسندگان [English]
- parvaneh mehrjoo 1
- mahdi aslani 2
- ahmad Fatholahikoocheh 1
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Department of Philosophy of Education, Payam Noor University. Tehran. Iran.
2 Masters. Department of Educational Sciences, Curriculum Planning, Payam Noor University, Campus Branch. Tehran. Iran.
چکیده [English]
The aim of the present study was to investigate the effect of the problem-solving approach with Adobe Flash software on the academic motivation and creativity of male elementary school students in the experimental science course. The present study was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design. The data collection tool for academic motivation was a pre-test-post-test. The tests were in the form of pencil-paper and contained 20 questions with a total score of 20, which were conducted virtually on the ETA channel. The Torrance Creativity Questionnaire (1981) was used to measure the creativity component. The statistical population was all male sixth grade elementary school students in Fereydounshahr, Isfahan, with a total number of 1430 people. The simple random sampling method was used and the sample size was 40 people, including 20 people for class A and 20 people for class B. For analysis, the analysis of covariance test and SPSS software were used. The findings from the main hypothesis test showed that, considering the observed F statistic (25.17) and the obtained significance level (0.001), which is smaller than 0.05, it was significant at the 0.01 level. The coefficient of difference eta is 0.91, which indicates a high impact of the experimental intervention (Adobe Flash).The overall conclusion showed that the effect of the problem-solving approach with Adobe Flash software on the academic motivation and creativity of male elementary school students in the experimental science lesson of the elementary school in Fereydounshahr, Isfahan Province, has a significant difference.
کلیدواژهها [English]
- Adobe Flash software
- problem solving model
- traditional method
- academic motivation
- creativity