انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،دانشگاه پیام نورتهران وآموزگاردرس تربیت بدنی آموزش وپرورش کرمان،ایران

2 گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور.تهران.ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

10.30473/t-edu.2025.74103.1262

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی بسترهای فناوری در فضای کالبدی برنامه درسی پنهان مدارس ایران بود. روش تحقیق به لحاظ ماهیت کیفی و توصیفی، از نظر هدف کاربردی و از جنس مطالعات ثانویه با رویکرد مرور نظام مند بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مقالات منتشر شده در نشریات داخلی موجود در پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور، مجلات تخصصی نور و پرتال جامع علوم انسانی بود. روند بررسی از سال 1384 تا زمان نگارش مقاله در سال 1404 بود. از جامعه مورد نظر 28 مقاله که دارای شاخص های پنج گانه ورود مقالات به فرایند بررسی بود انتخاب شدند. جهت بررسی روایی صوری و محتوایی فرم ارزیابی تحقیق، از نظر متخصصان تعلیم وتربیت استفاده گردید. اعتبار یافته های تحقیق با استفاده از آزمون اسکات و ضریب توافق 80 درصد بین کدگذاران مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش در سه محور کلاس درس، فضای عمومی حیاط مدرسه و سایر اماکن دسته بندی شدند که بیشترین عناصر مورد بررسی در حیطه مطالعات مربوط به کلاس درس هستند و دربین همه عناصر شعار های روی دیوار مدارس دارای بیشترین فراوانی بودند. استفاده بیشتر از فناوری در فضای کالبدی مدارس می تواند تعامل بیشتر یادگیرندگان با ساختار فیزیکی و زمینه چابک سازی ، صرفه جویی و ارسال پیامک های مثبت پنهانی را فراهم آورد .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Identification of Technological Infrastructures in the Physical Space of the Hidden Curriculum in Iranian Schools

نویسندگان [English]

  • Ehsan Malekipour Horjandi 1
  • Abolfazl Farahani 2
  • Esmaeil Sharifian 3

1 Ph.D. Student, Department of Sport Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Department of Sport Management Payam Noor University,Tehran,Iran

3 Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the technological infrastructures within the physical space of the hidden curriculum in Iranian schools. The research method employed a qualitative and descriptive approach, was applied purposefully, and was based on a secondary study using a systematic review. The research population included all relevant articles published in domestic journals found in Persian-language academic databases such as SID, Magiran, Noormags, and Ensani database, which covered the period from 2005 to 2025, the year of writing the article. The research sample included 28 articles selected based on five inclusion criteria. The data collection tool was a researcher-made evaluation form, whose face and content validity were confirmed by education experts. To ensure the reliability of the findings, Scott's test was used, yielding an 80% agreement rate between coders. The findings were categorized into three areas: classroom space, general schoolyard space, and other locations. Most elements were studied in the classroom, and among all elements, wall slogans in schools were the most frequently mentioned. Increasing the use of technology in the physical environment of schools can enhance learners’ interaction with the physical structure, promote agility, contribute to cost-efficiency, and help convey subtle positive messages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hidden Curriculum
  • Physical Space
  • Technology
  • Systematic Review
  • Schools