نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی طرح آموزش همیار معلم ابتدایی بر عملکردشناختی دانشجویان و اساتیدکارورزی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور استان اصفهان می باشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ،پس آزمون با گروه گواه اجرا شد .جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر(شامل 250 نفر) و اساتید راهنمای کارورزی رشته علوم تربیتی(35 نفر) در دانشگاه پیام نور استان اصفهان در سال تحصیلی 1400 -1401 بود.حجم نمونه براساس ملاک های ورود و گمارش تصادفی 30 نفردر دو گروه آزمایش و گواه دانشجویان کارورز و 20 نفر از اساتید راهنمای کارورز انتخاب شدند.ابزارجمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 40 سوالی عملکرد شناختی در 4 مقیاس ضرورت ،علاقه و مهارت آموزش اختلالات یادگیری،تدوین طرح درس ، آموزش پایه اول و پایه پنجم ابتدایی با ضریب آلفای کرونباخ 89 درصد بود. آموزش همیار معلم ابتدایی طی 10 جلسه به مدت سه هفته آموزش داده شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه و چند راهه با استفاده نرم افزار spss23 انجام شد. یافته ها نشان داد آموزش همیار معلم ابتدایی برعملکرد شناختی دانشجویان با (001/0 sig= , 921/15F( ) و اندازه اثر 67 درصد بوده است . همچنین آموزش همیار معلم ابتدایی اساتید راهنمای کارورزی با (001/0 sig= , 694/218F( ) و اندازه اثر 63 درصد بوده است . درنتیجه باتوجه به اثربخش بودن این دوره آموزشی، بکارگیری این طرح در راستای هدفمندسازی واحد کارورزی دانشجویان رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی قبل از ورود به مدارس ابتدایی بعنوان همیار معلم با افزایش تعداد جلسات توصیه می شود.
کلیدواژهها