انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.

2 روانشناسی. پیام نور. تهران ایران

3 روانشناسی . پیام نور. تهران . ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه‏ای خودکارآمدی شغلی در ارتباط بین اخلاق حرفه‏ای با اشتیاق شغلی و غنی‏سازی شغلی معلمان شهرستان آبادان انجام شد. پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان آبادان در سال 1402 به تعداد 725 نفر بود. حجم نمونه با نمونه‌گیری در دسترس 250 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی شغلی اسچانن-موران و وولفولک(2001)، اشتیاق شغلی سالانووا و اسچوفلی(2001)، غنی‏سازی شغلی هاکمن و اولدهام (1975)و اخلاق حرفه‏ای (2002) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 و با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که مدل رابطه اخلاق حرفه‏ای با غنی‏سازی شغلی و اشتیاق شغلی با نقش واسطه‏ای خودکارآمدی شغلی در معلمان دارای برازش مطلوب است (01/0>P). ضریب استاندارد و مستقیم غنی‏سازی شغلی ، اشتیاق شغلی، خودکارآمدی شغلی با اخلاق حرفه‏ای معنادار بود. همچنین ضریب استاندارد و مستقیم غنی‏سازی شغلی و اشتیاق شغلی نیز با خودکارآمدی شغلی معنادار بود. نتایج آزمون بوت استروپ نیز نشان داد اخلاق حرفه‌ای با واسطه خودکارآمدی شغلی بر غنی‏سازی شغلی رابطه غیرمستقیم دارد و نتایج نشان داد که اخلاق حرفه‌ای با واسطه خودکارآمدی شغلی بر اشتیاق شغلی رابطه غیرمستقیم دارد و نیز مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود و اخلاق‌ حرفه‌ای با نقش میانجی خودکارآمدی شغلی در مجموع 71 درصد از واریانس غنی‏سازی شغلی و 89 درصد از اشتیاق شغلی را تبیین می‏کند.

کلیدواژه‌ها