نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
2 روانشناسی. پیام نور. تهران ایران
3 روانشناسی . پیام نور. تهران . ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی شغلی در ارتباط بین اخلاق حرفهای با اشتیاق شغلی و غنیسازی شغلی معلمان شهرستان آبادان انجام شد. پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان آبادان در سال 1402 به تعداد 725 نفر بود. حجم نمونه با نمونهگیری در دسترس 250 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی شغلی اسچانن-موران و وولفولک(2001)، اشتیاق شغلی سالانووا و اسچوفلی(2001)، غنیسازی شغلی هاکمن و اولدهام (1975)و اخلاق حرفهای (2002) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 و با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که مدل رابطه اخلاق حرفهای با غنیسازی شغلی و اشتیاق شغلی با نقش واسطهای خودکارآمدی شغلی در معلمان دارای برازش مطلوب است (01/0>P). ضریب استاندارد و مستقیم غنیسازی شغلی ، اشتیاق شغلی، خودکارآمدی شغلی با اخلاق حرفهای معنادار بود. همچنین ضریب استاندارد و مستقیم غنیسازی شغلی و اشتیاق شغلی نیز با خودکارآمدی شغلی معنادار بود. نتایج آزمون بوت استروپ نیز نشان داد اخلاق حرفهای با واسطه خودکارآمدی شغلی بر غنیسازی شغلی رابطه غیرمستقیم دارد و نتایج نشان داد که اخلاق حرفهای با واسطه خودکارآمدی شغلی بر اشتیاق شغلی رابطه غیرمستقیم دارد و نیز مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود و اخلاق حرفهای با نقش میانجی خودکارآمدی شغلی در مجموع 71 درصد از واریانس غنیسازی شغلی و 89 درصد از اشتیاق شغلی را تبیین میکند.
کلیدواژهها