Document Type : Original Article

Authors

1 teacher

2 Master's student in educational research

Abstract

With the increasing use of virtual education, it is necessary to examine the experiences of students from the context of this type of education as the main audience. Therefore, the present research was conducted in order to investigate the opportunities, strategies, background conditions and damages of Farhangian University's e-learning system with a qualitative approach and phenomenological method. The scope of the study was the students of Farhangian Shahid Beheshti University of Euclid and the participants were selected purposefully using the intensity and snowball sampling method. A semi-structured interview was used to collect information. After interviewing 13 people and reaching the saturation point, the obtained data were analyzed according to Strauss and Corbin's coding with MaxQuda software. The results of the research showed that various physical and bodily injuries and reduced interaction between professors and students as injuries; Not needing a specific place and time to attend the class and get more information and supplement the lesson with web browsing as opportunities; Creating a dynamic class by constantly involving students in the class process as practical work and active attendance of students with group discussions, reducing class time and using other tools such as images, chat boxes and having questions and answers and fully using the capacities of The learning management system of educators for holding classes was identified as the most important solutions, and the speed and costs of the Internet for students, the way the professor teaches, and using the same teaching methods, and generally speaking, were identified as background conditions.

Keywords

آذری، روشنک، 1399، سامانه یادگیری الکترونیکی(ال ام اس) دانشگاه فرهنگیان: بررسی مزایا و معایب براساس تجربیات استادکاربر(1399-1394). پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 6(13)،68-90، https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554006
جهانیان، رمضان، اعتبار، شکوفه. (1391). «ارزیابی وضعیت آموزش مجازی در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های تهران از دیدگاه دانشجویان». فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی.2(4). 65-53.
حمیدی‌زاده، کتایون و رضایی، مریم. (1402). واکاوی تجارب زیسته اساتید راهنمای دانشگاه فرهنگیان از کارورزی در فضای مجازی مدیریت دانشگاهی 2(1), 15-1.
حمیدی‌زاده، کتایون، و امیری چرمهینی، زهرا. (1400). واکاوی تجارب زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از کارورزی در دوران کرونا. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 4(4 )، 41-61.
داتون، اچ. وی، لودر، بی. دی، 1388، دانشگاه مجازی؛ رسانه‌های جدید و نهادهای یادگیری و آموزش عالی، مجموعه مقالات؛ ترجمه علیرضا باروتی اردستانی و همکاران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
دانشگاه فرهنگیان (1395). برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم‌انداز 1404. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
شمسی، عرفان و محمدجانی، محمد و رسولی جابری، مهدی، 1400، آسیب شناسی آموزش مجازی در دانشگاه فرهنگیان اقلید، اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی، ساری
صحبت‌لو، علی و طاهری‌نیا، علی باقر (1402)، واکاوی تجربه زیسته استادان دانشگاه فرهنگیان از کلاس‌‌های آموزش مجازی در وضعیت کرونایی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، دوره 29، شماره 1، 112-79
موسی‌پور، نعمت‌الله، احمدی، آمنه(1394). طراحی کلان(معماری) برنامه درسی تربیت معلم.تهران: دانشگاه فرهنگیان.
مرادی, امیر. (1402). واکاوی فهم ادراک شده اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان پیرامون تدریس اثربخش در سیستم مدیریت آموزش (LMS) در دوران پاندمی کرونا. نامه آموزش عالی 16(62), 55-84.
 
 
References
Ardito, C., Costabile, M. F., De Marsico, M., Lanzilotti, R., Levialdi, S., Roselli, T., & Rossano, V. (2006). “An approach to usability evaluation of e-learning applications”. Universal access in the information society. 4(3). 270-282
 Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Zo, H., Rho, J. J., & Ciganek, A. P. (2012). Critical success factors for e-learning in developing coutries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers & Education.58(2). 843-855. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.010
Kidd, W., Murray, J. (2020). The Covid-19 pandemic and its effects on teacher education in England: how teacher educators moved practicum learning online. European Journal of Teacher Education, 43(4), 542-558.
Maggio, L. A., Daley, B. J., Pratt, D, D., & Torre, D. M. (2018). Honoring they self in the
transition to online teaching. Academic Medic line, 93 (8), 1129-1134.
Mirza, A. A., Al-Abdulkareem, M. (2011). “Models of e-learning adopted in the Middle East”. Applied Computing and Information. 9. 93-93
Radović-Marković, M. (2010). “Advantages and disadvantages of e- learning in comparison to traditional forms of learning”. Annals of the University of Petroşani, Economics, 10(2), 289-298.
Siritongthaworn, S., Krairit, D., Dimmitt, N. J., & Paul, H. (2006). The study of e-learning technology implementation: a preliminary investigation of universities in Thailand. Education and Information Technologies. 11(2).137-160
Velle, L., Newman, S., Montgomery, C., Hyatt, D. (2020). Initial teacher education in England and the Covid-19 pandemic: challenges and opportunities, Journal of Education for Teaching,46(4), 596-608.