Document Type : Original Article

Author

Instructor, Department of Educational Sciences and Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

The present study was conducted with the aim of identifying the lived experiences of elementary teachers of virtual education in Shiraz. This research was conducted with the paradigm of interpretivism and qualitative methodology, using Husserl's descriptive method and Colaizzi's method. The population of this study included 25 teachers working in the elementary schools in Shiraz. They were members of the students' educational network (Shad) or used other electronic platforms to conduct virtual education. To select the participants in this research, criterion purposive sampling and theoretical saturation criterion were used. Data was collected through semi-structured interviews that were conducted using an "interview guide". The validity of the data was determined by using confirmability techniques through debriefing by subject experts and the reliability was determined by the transparent description of the research steps and the researcher's reflexivity.
After re-extracting the subthemes and comparing them with the subthemes extracted by the researcher, the agreement of the analyses of the researcher and experts was established. Krippendorf's alpha was used to ensure reliability. Krippendorff's alpha for about 60 interview notes showed a coefficient of 0.78 regarding the themes, which indicates the acceptable reliability of the analysis.
Data analysis was done using the 7-step Colaizzi's method. Among the extracted sub-themes, an inclusive theme of "out-of-school elements and components" was obtained. The out-of-school elements and components" included the organizing themes, features, digital and non-digital facilities, and challenges and some issues which conducting education in the virtual environment.
By identifying out-of-school elements and components affecting the virtual classroom, teachers can be helped in planning to improve the capacity and facilities of the virtual classroom.

Keywords

البرزی، محبوبه، محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا، صفری، مریم، میرغفاری، فاطمه. (1400). تجارب معلمان دوره ابتدایی از چالش‌های تغییر آموزش سنتی به آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا. مجله مطالعات آموزش و یادگیری دورة سیزدهم، شمارة اول، پیاپی 80، 1-19.
جعفری، ح.، و کشمیری، ف.، و دره شیری، س.، و عبقری، س.، و باقیان، ن. (1399). تبیین دیدگاه‌ها و تجارب یاددهندگان و یادگیرندگان الکترونیک در رابطه با چالش‌های آموزشهای مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد, 15(2)، صص 116-128.
حسنی، محمد، غلام آزاد، سهیلا، نویدی، احد.  (1400). تجارب زیسته معلمان از تدریس مجازی در اوایل دوران همه‌‌‌گیری ویروس کرونا. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال دوازدهم. شماره اول.
حمیدی‌‌‌زاده، کتایون، دارابی، مائده(1402). بررسی تجربیات زیسته معلمان دوره ابتدایی در استفاده از فناوری و فناوری آموزشی. ا ولین همایش ملی استفاده از فناوری در آموزش. 30 اردیبهشت 1402.
 
رضازاده، زهرا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد (1400). بررسی و مقایسه تجربه زیسته معلمان و دانش‌‌‌آموزان از آموزش‌های مجازی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. رشته مدیریت آموزشی.
زارع خلیلی، مجتبی، فریدونی، فائزه، (1399). آسیب‌شناسی مجازی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی: مطالعه موردی کیفی. فصلنامه پیشرفت‌های نوین در مدیریت آموزشی. سال اول شماره 2. زمستان 1399. پیاپی 2.
سربلند، خ. (1398). ارائه مدل یادگیری الکترونیک بر رضایت مندی اساتید از یادگیری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل. نشریه علمی فناوری آموزش، 13،2،.461-451.
شاهواری، معصومه، کیان، مرجان، نیکنام، زهرا. (1395). کار و فناوری دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. سال چهارم. شماره 8. پائیز و زمستان.159- 180.
صالحی، کیوان، قاسمی، مجید، فلاحی، وحیده، نامداری، وحیده. (1395). تحلیل مضامین شناختی تجربه زیسته استادان در خصوص کیفیت دوره‌های آموزش مجازی. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی. سال هفتم. شماره 1. ص.115-136.
عباسی، فهیمه، حجازی، الهه، حکیم‌‌‌زاده، رضوان (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت‌ها و چالش‌های تدریس در شبکه آموزشی دانش آموزان) شاد: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه علمی تدریس‌پژوهی. سال هشتم. شماره سوم. پاییز ص. 1-24.
غفاری، آرزو، صالحی، کیوان. (1399) تجربه زیسته بزرگسالان از فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات. سال بیست و یکم. شماره 51. پائیز 7-38.
قربان‌‌‌پور لفمجانی، امیر. (۱۴۰۰). بررسی تجربه زیسته دانشجویان از آموزش مجازی در دوران همه‌‌‌گیری کووید ۱۹. رویش روان‌شناسی. ۱۰ (۸): ۴۴-۳۳
کریمی، مینا. (1400). تحلیل پدیدارشناسانه‌ی تجارب زیسته اساتید و دانشجویان از آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی 153-74 پیاپی 44. شماره 4،11.
محمدی پویا، فرامرز، (1400), مطالعه تجربه زیسته اساتید از چالش‌های آموزش مجازی, همایش ملی فلسفه آموزش مجازی.
محمدی، محمد؛ سهرابی، روح‌‌‌الله؛ سراجی، فرهاد (1399). شناسایی و رتبه‌‌‌بندی موانع اثربخشی آموزش الکترونیکی کارکنان (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کردستان). نشریه علمی فناوری آموزش، 14، 3، 671-680.
مرادی، امیر، ضرغامی همراه، سعید. (1400). تنگناها و راهبردهای به‌کارگیری شبکۀ اجتماعی دانش‌آموزی ( شاد) در تدریس و یادگیری دانش‌آموزان در دوران شیوع کرونا: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه. فصلنامه نوآوری‌‌‌های آموزشی شماره 78 سال 20 تابستان.
 
References
Aliyyah RR, Rachmadtullah R, Samsudin A, Syaodih E, Nurtanto M, Tambunan AR. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies. Aug 1;7(2):90-109.
Allen, Michael. W. (2007). Designing Successful E-Learning: forget what you know about instructional desing and do something interesting, San Francisco, Pfeiffer.
Cahapay MB, Labrador MG. (2021). Experiments gone wrong? Lived experience of Filipino teachers in remote science education amid COVID-19 crisis. Asian Journal of Science Education. Oct 6;3(2):90-101.
Colaizzi, P., R. S. & King, M. (1978). Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle Existential Phenomenological Alternatives for Psychology. Open University Press: New York.
 Dhawon. (2020). Online Learning:A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems. Vol. 49(1)5–22.DOI: 10.1177/0047239520934018
Fauzi, I, Khusuma, IH. (2020) Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic conditions. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan. Jun 6;5(1):58-70.
 
Ogbonnaya, U. I., Awoniyi, F. C., & Matabane, M. E. (2020). Move to online learning during COVID-19 lockdown: Pre-service teachers' experiences in Ghana. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(10), 286-303.
Rasmitadila, R., Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M., & Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109.
Robosa J, Paras N, Perante L, Alvez T, Tus J. (2021). The experiences and challenges faced of the public school teachers amidst the COVID-19 pandemic: A phenomenological study in the Philippines. International Journal Of Advance Research And Innovative Ideas In Education.7(1):10-6084.
Symeonides, R., & Childs, C. (2015). The personal experience of online learning: An interpretative phenomenological analysis. Computers in Human Behavior, 51, 539–545