Document Type : Original Article

Authors

1 ostad yar goroh olom tarbyati ravanshenasi,payam nor,tehran,iran

2 arshad ravanshenasi,payam nor baft,tehran,iran

Abstract

Review
The aim of this study was to investigate the relationship between attitude to virtual world and educational self-efficacy with cognitive creativity in first-grade female high school students in district 2 of Kerman. The research method was descriptive and the research design was correlation. The statistical society includes all female high school students in district 2 of Kerman in 1400-1401 which are 1557 people. The sample consisted of 308 female students who were selected based on Cochrane formula and simple random sampling. Data collection tools including Kim et al.'s Virtual World Questionnaire (2005), Abedi's Cognitive Creativity Questionnaire (1993) and Jake and Morgan's Academic Self-Efficacy Questionnaire (1992) were used. After collecting, the data were analyzed using Pearson correlation coefficient in spss software version 22. The results showed that attitude to virtual world and academic self-efficacy have a significant relationship with cognitive creativity. The components of attitude to the virtual world (intention to use, attitude, perceived usefulness in system use, perceived ease of use of the system, adaptation, social impact, perceived pleasure) have a significant relationship with cognitive creativity. Components of academic self-efficacy (talent, effort, context) have a significant relationship with cognitive creativity.

Keywords

احمدی، امینه. (1394). رابطه آموزش مجازی و خلاقیت دانش‌آموزان در هزاره سوم. فصلنامه خانواده و پژوهش، 12 (4).
پاکدل، فاطمه و صیف، محمدحسن. (1401). نقش آموزش مجازی در خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان. هشتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علومتربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران.
پیر خائقی، علیرضا. (1398). آموزش خلاقیت توسعه ذهنی کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات مرکز آموزش کودکان و نوجوانان.
حسینی، افضل السادات. (1392). بررسی تأثیر برنامه آموزش خلاقیت بر دانش، نگرش و مهارت معلمان. فصلنامه نوآوریهای آموزش، شماره 5، ص 55-66 .
حسینی، افضل السادات. (1398). ماهیت خلاقیت و شیوه‌های پرورش آن. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
خدایاری فرد، محمد و رحیمی نژاد، عباس. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد. طرح تحقیقاتی بنیاد شهید و دانشگاه تهران.
حسینی، افضل السادات. (1392). بررسی تأثیر برنامه آموزش خلاقیت بر دانش، نگرش و مهارت معلمان. فصلنامه نوآوریهای آموزش، شماره 5، صص 55-66 .
دلاور، س و قربانی، م. (1398). تعیین اثربخشی آموزش مجازی بر یادگیری خلاق دانشجویان از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های شهرستان بجنورد. مجله یادگیری الکترونیکی، 6(13).
غلامی، اعظم و جلالی‌فرد، حوا (1398). تأثیر آموزش مجازی بر میزان یادگیری درس زیست‌شناسی در دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم شهرستان دلگان. نشریه پویش در آموزش علوم پایه، 5 (4).
گنجی، کامران، بهشته، نیوشا و هدایتی، فاطمه. (1391). آموزش خلاقیت به مادران بر افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی. نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2 (2): 93-71.
نصیری، فریبا. (1397). رابطه آموزش مجازی با خلاقیت، خودتنظیمی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی منطقه 2 قزوین. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علومتربیتی، 4 (2): 119-105.
نوری، محمدرضا و حسینی، زهرا و کیقبادی، اعظم. (1399). بررسی تأثیرگذاری فضای مجازی بر خلاقیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی (مطالعه موردی: دبستان شاهد پسرانه زاهدان). هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علومتربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران.
نادری، ع و سیف نراقی، م. (1393) . روش‌های تحقیق و چگونگی ارزیابی آن در علوم رفتاری. تهران: نشر بدر.
 
Chandra, S. Shirish, A & Srivastava, S. C. (2020). Theorizing technological spatial intrusion for ICT enabled employee innovation: The mediating role of perceived usefulness. Technological Forecasting and Social Change, 161, 120320.
Gong, X. (2020). Evaluation mechanism of learning achievement based on intelligent learning platform. Journal of Physics: Conference Series, 1550(3), 1-6.
Tella, A & Ayeni, C. O. (2006). The impact of self-efficacy and prior computer experience on the creativity of new librarians in selected universities libraries in Southwest Nigeria. Library Philosophy and Practice, 8, 2, 67-79.
Van Hong N. van den Eede P. Van Overmeir C. Vythilingham I. Rosanas-Urgell A. Vinh Thanh P et al. (2013). A Modified Semi-Nested Multiplex Malaria PCR (SnM-PCR) for the Identification of the Five Human Plasmodium Species Occurring in Southeast Asia. Am. J. Trop. Med. Hyg. 89 (4).