اسماعیل پور فاطمه، توانگرمروستی زهرا. (1400). رابطه دلزدگی تحصیلی در درس دین و زندگی با ساختار کلاس و حمایت عاطفی معلم، هفتمین کنفرانس بینالمللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
الهام پور، فوزیه، ابوالمعالی، خدیجه و گنجی، حمزه. (1397). مقایسه رابطه پیشرفت تحصیلی با درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس بین دانشآموزان دختر و پسر، پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، شماره 18، 26- 40.
جلیلیان، سهیلا، عظیم پور، احسان، قلیزاده، نعمت اله .(1397). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دورة متوسطه، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 18 علمی-پژوهشی/ISC (18، 123- 140.
جوادی علمی، لیلا و اسدزاده، حسن. (1399). مدلیابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان بر اساس کمکطلبی تحصیلی، تدریس تحولآفرین، حمایت اجتماعی با میانجیگری نقش سرزندگی تحصیلی، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، بهار، دوره دهم - شماره 37، 101- 122.
جوادی علمی، لیلا؛ دلاور، علی؛ درتاج، فریبرز؛ اسدزاده، حسن .(1399). مدلیابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس تدریس تحولآفرین، خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری نقش سرزندگی تحصیلی، راهبردهای شناختی در یادگیری، بهار و تابستان 1399 - شماره 14، 1- 19.
راهپیما، سمیرا، خرمائی، فرهاد و بارانی، حمید. (1399). رابطه امید به تحصیل و رویکرد به یادگیری: بررسی نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی، روانشناسی، شماره 93، 106- 122.
رضایی اکبر، قنبری کاظم.(1400). رابطه بین ساختار کلاس درس و سبک های تدریس معلم با هیجان تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و آموزشی.
عزیزیان کهن، نسرین، دهقانی، ماهرخ و نصرتی، گوهر. (1397) .تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطه بین اخلاق حرفهای تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی، اخلاق در علوم و فناوری، سال سیزدهم - شماره 4، 103 -109.
فرازی، فریبا و عسگری، علی. (1399). ارائه مدل علّی تحصیلگریزی در ارتباط با معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطهای امید به تحصیل، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، شماره 29، 9- 20.
قدم پور، عزت اله، رادمهر، پروانه، یوسف وند، لیلا . (1395). تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول، پژوهشهای تربیتی، شماره 33، 6 -16.
هاشمی، محدثه، سرداری، باقر(1399). اثربخشی آموزش امید بر میزان سرسختی تحصیلی دختران داوطلب کنکور سراسری، مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 79، 47 -60.
Arslan C (2016), Interpersonal problem solving, self-compassion and personality traits in university students, Journal Academic, 11(7), 474-481.
Beauchamp MR, Morton KL. Transformational teaching and physical activity engagement among adolescents. Exercise and Sport Sciences Reviews. 2011; 39:133–139. [PubMed: 21552132]
Benishek, L. A. Feldman, J. M. R. Shipon, W. Mecham, S. D & Lopez, F. G. (2005). Development and evaluation of the Revised Academic Hardiness Scale. Journal of Career Assessment, 13, 59-76
Delia C (2016) Investigating the role of communication skills in the teaching process of students' academic attitudes in Korea. Psychol. 12:778174
Herrera L, Al-Lal M and Mohamed L (2020) Academic Achievement, Self-Concept, Personality and Emotional Intelligence in Primary Education. Analysis by Gender and Cultural Group. Front. Psychol. 10:3075
Kamtsios, S & Karagiannopoulou, E. (2016). Validation of a newly developed instrument establishing links between motivation and academic hardiness. Europe’s Journal of Psychology, 12(1), 29–48.
Kemboi R K, Kindiki N, Misigo B (2016), Relationship between Personality Types and Career Choices of Undergraduate Students: A Case of Moi University, Kenya, Journal of Education and Practice, Vol.7, No.3, 2016.
Khan, C Bressan, V and Palese, A. (2017). Investigating the effect of teachers 'skills and their role in developing students' academic toughness in Malaysia. Unpublished Master Thesis, Pamukkale University, Institute of Educational Sciences, Denizli.
Morote, R. Hjemdal, O. Krysinska, K. Martinez Uribe, P & Corveleyn, J. (2017). Resilience or hope? Incremental and convergent validity of the resilience scale for adults (RSA) and the Herth hope scale (HHS) in the prediction of anxiety and depression. BMC Psychology, 5(1), 36.