Document Type : Original Article
Author
Assistant Professor of Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran.
Abstract
پژوهش حاضر که از لحاظ نحوه اجراء توصیفی-پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی بود؛ با هدف ارزشیابی اثربخشی آموزشهای مجازی در دوره دوم آموزش متوسطه استان بوشهر انجام پذیرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه معلمان بهتعداد 1842 نفر (با حجم نمونه 317 نفر) و دانشآموزان بهتعداد 245697 نفر (با حجم نمونه 384 نفر) بود که براساس جدول مورگان-کرجسی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته 49 سؤالی بستهپاسخ براساس طیف لیکرتی 5 درجهای استفاده شد. پرسشنامه با استفاده از روایی صوری، محتوایی (81/0=CVI) و سازهای و پایایی )91/0 (α= مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون تیتکنمونه نشان داد که، با توجه به اینکه خطای آلفای محاسبهشده برای آزمون t در سطح 05/0 p≤ است؛ در نتیجه میتوان استدلال کرد که، از نظر پاسخگوها امکان اجرای آموزشهای مبتنی بر فاوا با سطح اطمینان 95% وجود دارد و آموزشهای مجازی اجراشده تاکنون در مدارس با سطح اطمینان 95% اثربخش بوده است. در خصوص مؤلفههای این ابعاد، بهجز مؤلفه اهداف در بُعد اثربخشی، بقیه مؤلفهها از نظر آزمودنیها بالاتر از سطح متوسط ارزیابی شدهاند. همچنین نتایج آماره تیدونمونهمستقل نیز مبین عدم وجود تفاوت در بین میانگین نمرات دیدگاه گروههای معلمان و دانشآموزان از لحاظ امکان اجرای آموزشهای مبتنی بر فاوا و اثربخشی آموزشهای مجازی است )05/0(P≥. در نتیجه میتوان گفت که، این پژوهش حاوی یافتههای قابل اتقانی است که میتواند راهنمای عملی فراراه روند آتیه اجرای اینگونه آموزشها در نظام تعلیم و تربیت برای برنامهریزان و مجریان برنامههای آموزشی باشد.
Keywords