احمدی، غلامعلی؛ عباسزاده شهری، طاهره؛ درویشی، علی و میرجوانی زنگنه، کاترین. (1395). مروری بر نحوه تأمین منابع مالی در آموزش و پرورش. کنفرانش بینالمللی نخبگان مدیریت، شماره 23.
سند نقشه جامع علمی کشور. (1389). شورای عالی انقلاب فرهنگی.
سند تحول بنیادین (1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی.
پرند، کورش؛ نیرومند، پوراندخت؛ حبیبی ینگجه، عزیز و فرجی، اکبر (1391). نگاهی به نظام آموزش مهارت و فناوری، تهران: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور.
خلاقی، علی اصغر و حج فروش، احمد. (1399). شایستگیها و صلاحیتهای حرفه ای مربیان آموزش فنی و حرفه ای، مهارت آموزی، 9(34 )، 7-42. SID. https://sid.ir/paper/963610/fa
خلاقی، علیاصغر. (1398). چرا آموزش فنی و حرفهای در ایران ناکارآمد است؛ دلایل و راهکارها، رشد آموزش فنی و حرفهای و کاردانش، شماره 1.
رستمی زیتونی، انیس، عباسی، رسول، باباشاهی، جبار و عصاریان، ریحانه. (1399). نیازسنجی آموزشی مربیان فنی و حرفه ای، کارافن، 17(5)، 45-66. SID. https://sid.ir/paper/380616/fa
رضایی، بیژن؛ نادری، نادر و صفری بابازیدی، مریم. (1399). شناسایی موانع آموزش کارآفرینی در مدارس کرمانشاه، فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، شماره 3.
سلیمی، جمال. (1392). برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه ای: پژوهشی در خصوص تناسب عناصر برنامه درسی در آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارت آموزی، 1(3)، 35-52. SID.
https://sid.ir/paper/255966/fa
زارع, پریسا, اوجاقی, ناهید و دیناروند, پروانه. (1403). شناسایی چالشهای آموزش کتاب کار و فناوری از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر شوش به منظور ارائه راهکار مناسب. فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 1(4)، 27-40. doi: 10.30473/t-edu.2024.70687.1132
شیخ احمدی، سیدعرفان، رستمی، شعیب و شریفی، شافع. (1402). اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی، همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران. SID. https://sid.ir/paper/1086103/fa
صباغ حسن زاده, طلعت و فرزادپور, ازاده . (1401). تأثیر چندرسانهای طراحی شده بر اساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس و هیجان تحصیلی و یادگیری درس علوم پایه ششم ابتدایی. فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 2(4)، 11-24. doi: 10.30473/t-edu.2023.67300.1072
قدسیان، حسین، ملامحمدی، مجید و شاهحسینی، زهرا. (1394). بررسی تاثیر آموزشهای فنی و حرفه ای بر توانمندسازی زنان، مهارت آموزی، 3(11)، 19-32. SID. https://sid.ir/paper/255951/fa
گرایینژاد، غلامرضا و کاظم، رخساره. (1388). فرایندبرنامهریزی: سیاست گذاری در آموزش و پرورش (یک چهارچوب کاربردی)، تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان.
محمدی، یزدان. (1401). نقش خانواده در آموزش و پرورش. همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران. SID. https://sid.ir/paper/1046498/fa
مشاهریفرد، محمد. (1396). واژگان تخصصی سنجش عملکرد (شایستگی در آموزش و تربیت فنی و حرفهای)، ویژه نامه رشد آموزش فنى و حرفهاى و کاردانش، شماره 9.
نظری؛ خسرو؛ اصابت طبری؛ ابراهیم؛ کریمی باغملک؛ آیت و اسفندیاری، اسحاق. (1403). رابطة نظارت و راهنمایی راهبران آموزشی و تربیتی با صلاحیتهای حرفهای معلمان و مدیران مدارس ابتدایی،
فصلنامه پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی، 36-21. Doi:
10.48310/REEK.2024.15727.1272
هندی، متقی. (1419). کنزالعمّال، بیروت: دارالاحیا.
یمینی، معصومه. (1391). تعلیم و تربیت در دبستان، قزوین: ادیب.
یونسکو. (1386). تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش، ترجمه: محمدعلی امیری، تهران: مدرسه.
Cheng, W & Nguyen, P. N. T. (2024). Academic motivations and the risk of not in employment, education or training: university and vocational college undergraduates comparison. Education+ Training, 66(10), 91-105.https://www. researchgate. net/ publication/383219812
Cornford, I. R. (1999). Rediscovering the importance of learning and curriculum in vocational education and training in Australia. Journal of Vocational Education and Training, 51(1), 93-116. https://www.semanticscholar.org/paper/Rediscovering-the-importance-of-learning-and-in-and-Cornford/00ea66354f1151a19dca372263bbc2e7996978ff
Dubeau, A. Plante, I. Jutras-Dupont, C. Samson, G & Frenay, M. (2021). Understanding the relationships between psychological and contextual determinants, motivation and achievement outcomes for students in vocational training or technical training programs. Vocations and Learning, 14, 165-183. https://www.researchgate.net/signup.SignUp.html
Gianni, M. Kontou, E. Avdikos, I. Kessopoulou, E & Xanthopoulou, S. (2024). EFQM in vocational education–teacher and student perspectives. Quality Education for All, 1(1), 222-239.https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/qea-05-2024-0041/full/html
Korotaj, B. V., & Buchberger, I. (2025). Teaching for Critical Thinking in Vocational Education and Training. International Journal of Training and Development.
Mayombe, C. (2024). Promoting youths' skills acquisition through experiential learning theory in vocational education and training in South Africa. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 14(1), 130-145.https://www.emerald .com/insight /content/doi/10.1108/heswbl-10-2022-0216/full/html
Mirabel, K. T. Sewagegn, A. A & Diale, B. M. (2022). Technical vocational education and training (TVET) to empower secondary school learners from low socioeconomic backgrounds. Journal of Technical Education and Training, 14(1), 138-149.https://www.researchgate.net/signup.SignUp.html
Noguera, I. Quesada-Pallarès, C & Sepúlveda-Parrini, P. (2024). Analysing student satisfaction with teaching strategies in vocational education. Education+ training, 66(10), 75-90. https://www.researchgate.net/publication/382651200
Neuenschwander, M. P. Ramseier, L & Hofmann, J. (2024). Adolescents' effort in vocational education and training and upper secondary general education: Analyses of stability, determinants, and group differences. Journal of Adolescence, 96(4), 720-731.
Paryono, P. (2017, September). The importance of TVET and its contribution to sustainable development. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1887, No. 1). AIP Publishing.https://www.researchgate.net/signup.SignUp.html
Rehman, N. Huang, X. Sarwar, U. Fatima, H & Maqbool, S. (2024). Exploring the impact of family, school and society on the perception and reputation of vocational training in Pakistan: a statistical analysis. Education+ Training. https://www.researchgate.net/profile/Uzma-Sarwar-2/publication/382940028
Sirk, M. (2024). Professionality Model for Vocational Teachers: Based on the Example of Estonian Vocational Teachers in the Changing VET Context. Interchange, 55(2), 211-240.https://link.springer.com/article/10.1007/s10780-024-09519-w
Siembab, M. (2024). Parents, friends, and classmates: reference groups and dropout from vocational education and training in Germany. Empirical Research in Vocational Education and Training, 16(1), 1-27.https://ervet-journal.springeropen.com/articles/10.1186/s40461-024-00174-0
UNESCO. (2007). Thinking about the future developments in education, translated by: Mohammad Ali Amiri, Tehran: Madrese.) In Persian( https://elib.mui.ac.ir/site/catalogue/5016
Varaidzo, D. &Tankiso, M. (2021.( Technologies, technological skills and curriculum needs for South African public TVET college students for relevance in the 4IR era.Journal of African Education. https://www.researchgate.net/publication/356775718
Wahba, M. (2012). Technical and vocational education and training (TVET) challenges and priorities in developing countries. Retrieved February, 11, 2012. https://unevoc.unesco.org/e-forum/TVET%20Challenges%20and%20Priorities%20in%20Developing%20Countries.pdf
Zheng, L. Huang, S. (2025). Beyond Academic Performance: An Investigation of Well-Being among Vocational and General High School Student. Applied Research Quality Life .https://doi-org.recursosbiblioteca.unab.cl/10.1007/s11482-025-10487-1