Document Type : Original Article

Authors

1 M..A Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.

3 Assistant professor Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.

10.30473/t-edu.2025.72197.1192

Abstract

This research aims to elucidate the characteristics of a service-oriented university curriculum based on the experiences and perceptions of experts. The study is applied in nature concerning its objectives and qualitative in terms of data collection, specifically employing a phenomenological approach. The target population consisted of faculty members from Shahid Bahonar University of Kerman, among whom 14 individuals with relevant knowledge and experience in service-oriented universities were purposefully (snowball sampling) selected. Sampling was conducted gradually until data saturation was reached. The data collection instrument utilized was a semi-structured interview. In the qualitative data analysis, Strauss and Corbin's coding system was employed to generate initial categories. After several precise reviews, components were extracted using systematic coding analysis. The findings revealed 22 main categories and 310 subcategories concerning the elements of a service-oriented university curriculum, including goals, content, teaching-learning activities, evaluation, and educational environment. According to the experiences and perceptions of faculty members, in service-oriented universities, categories emphasizing social dimensions, practical content, skill-oriented strategies in teaching-learning activities, multifaceted evaluation, and engagement in the workplace and community are of greater significance.

Keywords

آذر، خدیجه؛ نامور، یوسف؛ راستگو، اعظم؛ حاتمی، جواد و ستاری، صدرالدین. (۱۳۹۹). ابعاد و مؤلفه­های مؤثر بر ارتقاء دانشگاه خدمت­محور: تحلیل کیفی دیدگاه خبرگان آموزش عالی، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، شماره ۳۷، 4۰-5۰.
آذر، خدیجه و موسوی، سید حسین. (1402). الگوی ارتقاء دانشگاه خدمت­محور از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، نشریه راهبرد­های آموزش در علوم پزشکی، شماره 3، 226-238.
اعلامی، فرنوش؛ صادقی، شراره و نصیری­نیا، شهاب. (۱۴۰۰). پیاده­سازی یادگیری خدمت­محور در آموزش عالی و چالش­های آن، مجله پیشرفت­های نوین در روان­شناسی، علوم­تربیتی و آموزش و پرورش، شماره ۴۰، ۲36-۲20.
تقی­زاده، محسن؛ نیستانی، محمدرضا و شریفیان، فریدون. (1401). عناصر الگوی برنامه­درسی مبتنی بر عمل درآموزش عالی(مطالعه موردی رشته علوم تربیتی)، نشریه نظریه و عمل در برنامه­درسی،، شماره 16، 119-169.
توکلی­یرکی، راحله؛ عارفی، محبوبه. (1401). یادگیری خدمت­محور، نیاز آموزش عالی بعد از کرونا. نهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی.
حسینی، سیده فاطمه؛ علی عسگری، مجید؛ قلتاش، عباس؛ احمد­بیگی، فاطمه. (1401). طراحی مدل برنامه­درسی کار­آفرینی اجتماعی در آموزش عالی بر­اساس الگوی اکر، نشریه پژوهش در برنامه­ریزی درسی، شماره 72، 81-96.
خوش­نژاد، زهرا؛ سلیمی، مهتاب؛ جهانیان، رمضان؛ عبداللهی، مژگان. (1401). شناسایی و تعیین روابط ارکان و مؤلفه­های دانشگاه نسل چهارم در دانشگاه آزاد اسلامی. مجله جامعه­شناسی آموزش و پرورش، شماره 2، صفحه 221-232.
زرین، اعظم؛ یادگارزاده، غلامرضا؛ خسروی، محبوبه؛ قادری، مصطفی؛ خورسندی طاسکوه، علی. (1401). شناسایی ویژگی­ها و مؤلفه­های برنامه­درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم، دو فصل­نامه مطالعات برنامه­درسی آموزش عالی، شماره 25، 271-293.
شاه­محمدی، انور. (1402). تبیین ادراک صاحبنظران از نظام آموزش از راه دور به عنوان سازمان یاد­دهنده با رویکرد پدیدار­شناسانه، فصلنامه فناوری و دانش­پژوهی در تعلیم و تربیت، شماره 3، 65-78.
کاویانی­نیا، تارا. (۱۴۰۰). ضرورت­ها، عوامل، پیامد­ها و مراحل پیاده­سازی یادگیری خدمت­محور در دانشگاه­ها. پایان­نامه کارشناسی­ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی.
گوگانی، داوود؛ ایمان­زاده، علی و رنج­دوست، شهرام. (1401). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه­درسی مطالعات اجتماعی خدمت­محور بر اساس الگوی IPARD برای دوره اول متوسطه، ماهنامه جامعه­شناسی سیاسی ایران، شماره 12، 1096-1115.
محمد­شغیع، محبوبه؛ نیستانی، محمدرضا؛ میرشاه­جعفری، سید ابراهیم و تقوایی، ویدا. (1399). ارتقاء کیفیت تدریس در آموزش عالی فنی و حرفه­ای با تأکید بر رویکرد اشتغال­زایی و مهارت­محوری، نشریه مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 2، 23-46.
میرزایی­راینی، زهره. (1396). تبیین ویژگی­های دانشگاه نسل سوم  و میزان دستیابی دانشگاه شهید باهنر کرمان به آن، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
References
Barabash, O & Yatskiv, D. (2021). Information rights as a component of the fourth generation of human rights. Law Review of Kyiv University of Law, (1), 27-31.
Dapena, A. Castro, P.M & Ares-Pernas, A. (2022).  Moving to e-Service Learning in Higher Education. Appl. Sci, 12(11), 5462.
Delano-Oriaran, O. Penick-Parks, M & Fondrie, S. (2015). The SAGE Sourcebook of Service-Learning and Civic Engagement. United Kingdom: SAGE Publications Inc.
Fajar, A. Nurcahyo, A & Sriratnasari, S.(2018). Modern Higher Education in indonesiasoasys tem architecture for interconecte modern higher education in indonesia. 3rd International Conference on Computer Science and Computational Intelligence, Procedia Computer Science, 35(10), 354–360.
Frawley, R.G (2013). Developing a pilot program to embed service-learning in the curriculum of a Christian liberal arts college, Regent University ProQuest Dissertations Publishing.
Gbadamosi, T.V. Jacob, U.S & Pillay, J.(2022). Exploring Service Learning In Redesigning And Implementing Education Economics Curriculum: Experience Of University
 
Students. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 8822-8811.
Gerholz, H-G & Backhaus-Maul, H. (2020). The SAGE Encyclopedia of Higher Education.
Gimpel, N. Kindratt, T. Dawson, A & Pagels, P. (2018). Community action research track: Community-based participatory research and service-learning experiences for medical students. Perspect Med Educ, 7(2):143–139.
Holmes, A. F. Webb, K.J & Albritton, B.R. (2022). Connecting students to community: Engaging students through course embedded service-learning activities. The International Journal of Management Education, 20(1).
Ifeoma, A.R. (2015). Improving Quality higher education in negeria the rols of stakeholders. International Journal of higher education.
Jacoby, B. (2015). Service-Learning Essentials: Questions, Answers, and Lesson Learned. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 19(4), 213.
Kuo, C-M. Charline Chen, T-L & Okumus, F. (2022). Integrating Curriculum on Service Attitude with Service-Learning into a Hospitality Course. Journal of Hospitality & Tourism Education 35(4):1-10.
Liao, S.H. Lee, M.R. Chen, U.L  & Chen, H.S. (2023). Application of project-based servicelearning courses in medical education: trials of curriculum designs during the pandemic. BMC Medical Education, 23(1).
Lieu, T.T.B. Duc, N.H. Gleason, W.G. Hai, D.T. & Tam, N.D. (2018). Approaches in developing undergraduate IT engineering curriculum for the fourth Industrial Revolution in Malaysia and Vietnam. Creative Education, 9(16), 2752 -2772.
Liu, X & Zheng, M. (2019). The Importance Of Academics Feedback from Students of Service-Learning Curriculum. Michigan Journal of Community Service Learning, 25(2), 163-153.
Lukovics,  M & Zuti, B. (2015). New functions of universities in century XXI towards “fourth generation” universities. Journal Transition Studies Review, 22(2), 33-48.
Marcilla-Toribio, I. Moratalla-Cebrian, M.L. Bartolome-Guitierrez, R. Cebada-Sánchez, S. Galan-Moya, E.M & Martínez-Andres, M. (2022). Impact of Service-Learning educational interventions on nursing students: An integrative revie. Nurse Education Today, 116(2) 105417.
Mortari, L & Ubbiali, M. (2021). Service Learning: A Philosophy and Practice to Reframe Higher Education. Athens Journal of Education, 8(2), 115-138.
Nichols,  L & Islas,  A. (2016). Pushing and pulling emerging adults through college: College generational status and the influence of parents and others in the first year. Journal of Adolescent Research, 31(1), 59-95.
Omosunlade, O.S & Gbadamosi, T.V. (2022). Employability and entrepreneurship skills among Nigerian undergraduates: why the service-learning curriculum matters. University of Ibadan, Ibadan, Nigeria.
Resch, K & Schrittesser, I. (2021). Using the Service-Learning approach to bridge the gap between theory and practice in teacher education. International Journal of Inclusive Education 27(141).
Rodríguez-Ferrer, J.M. Manzano-León, A & Aguilar-Parra. J.M. (2023). Game-Based Learning and Service-Learning to Teach Inclusive Education in Higher. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20(4), 3285.
Suart, T.N. Hastings, A. Katsoulas, E. Stockley, D & MacKenzie, J.J. (2017). Creating a Formal Service-Oriented Curriculum in Pre-Medical Education – the QuARMS Experience. Medicine Education.
Wachira, E. Guggenbuehl, S. Ngo, L. & Miller, D. (2023). Teach, Learn, Do, Repeat: Service Learning Curriculum that Drives Public Health Education while Improving Community Health Outcomes. Medical Science Educator 33(3).
Waterman, A.S. (Ed.). (2014). Service-learning: Applications from the research. Routledge.O
Zamora, M. (2023). Enhancing environmental education through community service learning: a qualitative exploration of curriculum integration.
Zetthaml, V.A. Parasuraman, A & Berry, L.L. (2015). Delivering Quality Service.