Document Type : Original Article

Authors

1 Associate professor Department of Education, University of Mazandaran

2 Associate professor Department of Educational Innovation and Curriculum, Higher Education Research and Planning Institute, Tehran, Iran

3 Master of degree in Curriculum Planning, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

Abstract

The present study was a self-reporting of the consequences of students and teenagers' use of cyberspace. The research was cross-sectional and survey. The statistical population was 1698 female students of the second secondary level of Babolsar city. The sample size was 261 people based on Karjesi and Morgan's table and selected by cluster sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with 56 items. Validity was confirmed by experts and Cronbach's alpha coefficient was 0.831 for reliability. The results showed that the use of virtual space increases psychological consequences such as anxiety and temper tantrums (0.714), social consequences such as social isolation and distraction (0.560), physical consequences such as eye irritation and weakening of the eyes, headache, damage to the spine ( 0.600) and educational consequences such as conflict of values (0.531) had a direct and significant relationship. The significance of each of the variables has been obtained through the regression test. As a result, the effects and negative consequences of using virtual space in different physical, psychological, educational and social dimensions are significant and require more attention from the officials and educators of virtual space.

Keywords

برون، مهرداد. (۱۳۹۶). فضای مجازی و آسیب های آن در نظام خانواده. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۶ (۲۰): ۱۰۷-۷۹
خضری، نازدار؛ چاوبازی، نسرین؛ فرخه، کوثر؛ و پاکباز، میلاد (1403). اثرات به جا مانده از دوران کرونا و آموزش مجازی بر کودکان و نوجوانان، شانزدهمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران.
رضائی، سیده سمانه و پورجبلی، ربابه. (۱۳۹۷). بررسی رابطه میزان ساعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی (مجازی) و میزان انسجام اجتماعی خانواده در بین خانواده‌های شهر نقده. مطالعات جامعه­شناسی. ۱۰ (۳۸)، ۴۲–۲۱.
صفری شالی، رضا؛ و اسلامی, مجتبی. (1402). فرصت‌ها و آسیب‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان در دوران اپیدمی کووید-19. تداوم و تغییر اجتماعی، 2(2)، 395-414.
عباسی، مریم. (۱۳۹۷). تاثیر استفاده از فضای مجازی و ماهواره بر نوجوانان. فصلنامه حیات طیبه. ۵ (۱۶)، ۷۸-۶۵
علی پور مقدم، خدیجه، اعرابی شیبانی، خدیجه و بیدالهی منصوریه، کیوان. (1402). چالش های آموزش مجازی در ایام کرونا بر اساس تجارب زیسته معلمان. فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت،3 (3). 12-1
غلامی، خلیل و نصرتی، محمد صالح. (۱۳۹۵). شناخت عوامل مرتبط با شیوه نظارت خانواده بر رفتار اینترنتی فرزندان. مجله مشاوره و روان درمانی خانواده. ۶ (۲۱)،۳۴-۱۶.
فرجی، زاهد: حسینی، سید مهدی و شیربگی، ناصر. (1403). تحول نظارت آموزش به سوی مدرن سازی: مطالعه کیفی بر روی تلفیق روش های حضوری و مجازی، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت،4 (1)،61-84.
قاسم زاده، گلزار؛ محرمی، ابوالفضل؛ محمدی، بتول و شیروانی، فاطمه. (۱۳۹۵). آسیب شناسی فضای مجازی اینترنت بر عملکرد آموزشی دانش آموزان. پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران.
کرمانی مامازندی، زهرا؛ و ابوترابی، ریحانه. (1403). نقش احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و هیجان‌خواهی در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 14(55)، 1-10.
کلاته ساداتی، احمد؛ و صبوحی گلکار، زینب. (1401). آموزش مجازی و تنش والدینی در همه گیری کووید- ۱۹؛ مطالعه‌ی کیفی در شهر طبس. طلوع بهداشت،  ۲۱ (۲)، ۳۱-۴۰.
ملکوتی، نصیر؛ و محسنی, فرید. (1402). پیشگیری جامعه مدار از بزهکاری اطفال و نوجوانان در محیط‌های آموزشی مجازی (با تأکید بر یافته‌های جرم‌شناسی). فصلنامه دیدگاه‌های حقوق قضائی، 28(102)، 207-234.
Anderson, M & Jiang, J. (2018). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center.
Andreassen, C. S. Torsheim, T. Brunborg, G. S & Pallesen, S. (2016). Development of a Facebook addiction scale. Psychological Reports, 110(2), 501-517.
Chou, W. J. Huang, M. F. Chang, Y. P & et al. (2017). Social skills deficits and their association with Internet addiction and activities in adolescents with attention deficit/ hyperactivity disorder. Journal of Behavior Addict, 6(1), 42-52.
Keles, B. McCrae, N & Grealish, A. (2020). A systematic review: The influence of social media on depression, anxiety, and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93.
Levenson, J. C. Shensa, A. Sidani, J. E. Colditz, J. B & Primack, B. A. (2016). The association between social media use and sleep disturbance among young adults. Preventive Medicine, 85, 36-41.
Orben, A. Dienlin, T & Przybylski, A. K. (2019). Social media’s enduring effect on adolescent life satisfaction. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(21), 10226-10228.
Primack, B. A. Shensa, A. Sidani, J. E. Whaite, E. O. Lin, L. Y. Rosen, D & Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the U.S. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 1-8
Primack, B. A. Shensa, A. Sidani, J. E. Whaite, E. O. Lin, L. Y. Rosen, D & Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the U.S. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 1-8.
Rosen, L. D. Whaling, K. Rab, S. Carrier, L. M & Cheever, N. A. (2013). Is Facebook creating "iDisorders"? The link between clinical symptoms of psychiatric disorders and technology use, attitudes and anxiety. Computers in Human Behavior, 29(3), 1243-1254.
Sherman, L. E. Payton, A. A. Hernandez, L. M. Greenfield, P. M & Dapretto, M. (2016). The power of the like in adolescence: Effects of peer influence on neural and behavioral responses to social media. Psychological Science, 27(7), 1027-1035.
Twenge, J. M. Joiner, T. E. Rogers, M. L & Martin, G. N. (2018). Increases in depressive symptoms, suicide-related outcomes, and suicide rates among U.S. adolescents after 2010 and links to increased new media screen time. Clinical Psychological Science, 6(1), 3-17.
Twenge, J. M. Joiner, T. E. Rogers, M. L & Martin, G. N. (2018). Increases in depressive symptoms, suicide-related outcomes, and suicide rates among U.S. adolescents after 2010 and links to increased new media screen time. Clinical Psychological Science, 6(1), 3-17.
Vogel, E. A. Rose, J. P. Roberts, L. R & Eckles, K. (2015). Social comparison, social media, and self-esteem. Psychology of Popular Media Culture, 4(4), 206-222.