Document Type : Original Article

Authors

1 Professor of Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.

2 M.A.student of Department of Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this research was to introduce post-postmodernism and its basic characteristics with regard to the digital age. In this regard, the present study, with a qualitative approach and a descriptive-analytical method, aims to identify the concept of post-postmodernism and similar concepts, and to depict its characteristics while referring to the roots of the formation of post-postmodernism. The most important findings of the study in order to answer the main research question, namely the main characteristics of post-postmodernism, can be mentioned as follows: Two main characteristics of post-postmodernism can be mentioned as accessibility and abundance or excess. Post-postmodernism criticizes pessimism, nihilism, relativism and anti-enlightenment, and at the same time, to a reasonable extent, welcomes optimism, absolutism, foundationalism and universality, and puts the revival of meta-narratives on its agenda. Apart from this, it places great emphasis on globalization and promoting the importance of different cultures. While postmodernism focuses more on De and therefore speaks of deconstruction, post-postmodernism focuses on Re and therefore speaks of re-creation. The emphasis of post-postmodernism, considering the characteristics of the digital age, on code, game, Google, access, hypertext, multiple narratives, and contrasting combinations, creates special educational implications that require effort in this field. In conclusion, it can be said that post-postmodernism. While criticizing modernism and postmodernism, it also accepts some of the perspectives of each. The philosophical perspectives of post-postmodernism contain some elements of both modernism and postmodernism.

Keywords

رضایی کلانتری، مرضیه. (۱۳۸۸). جایگاه هویت انسان به ویژه زنان در دنیای پست پست مدرنیسم، مجله مدیریت فرهنگی، سال سوم، شماره 2.      Doi: 10.22034/ijce.2023.381750.1467
رضاپور میرصالح، مهدی و محمدی، فاطمه. (1402). بررسی نقش یادگیری الکترونیکی در محیط‌های یادگیری با رویکرد تلفیقی در مدارس مقطع دوم دوره متوسطه ناحیه 2 شیراز، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت سال سوم، شماره سوم، پیاپی نهم، پاییز 1402
رهنما، اکبر و زبان دان، مصطفی. (1402). بر رسی تطبیقی دلالت‌های تر بیتی در سه رویکر د مدرن، پس مدرن و متا مدرنیسم. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، دوره 6 شماره 1.
سجادی، سید مهدی. (۱۳۸۲). هویت زن از منظر مدرنیسم، پست مدرنیسم و مابعد پست مدرنیسم، فصلنامه  فرهنگی و پژوهشی مرکز امور مشارکت زنان، ریحانه، سال اول، شماره ۳
سلطانی فلاح، امیرحسین، باقری دادوکلایی، محمد. (1401). دیجی مدرنیسم و تحولی جدید در نظام آموزشی دنیا: مطالعه مروری دلالت‌های تربیتی رویکرد دیجی مدرنیسم، همایش بین المللی یافته‌های نوین در علوم انسانی، تهران
صفرپور، دهکردی؛ شهربانو، سپیده و رازقی، سعید. (1400).  نقش سودمندی و سهولت ادراک شده در استفاده از یادگیری آنلاین  بر مقاصد رفتاری با توجه به نقش میانجی نگرش به فناوری، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، سال اول، شماره دوم، پیاپی،2 زمستان 1400
غریبی، جلال، گلستانی، سید هاشم و جعفری، سید ابراهیم. (1393). مبانی ارزش شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی، تدریس پژوهی، دوره،2 شماره1، ص95-85
فرمهینی فراهانی، محسن. (۱۳۹۲). پست مدرنیسم و تعلیم وتربیت، چا پ دوم، انتشارات آییژ
نیاز آذری، کیومرث. (۱۳۸۱). سازمان‌های آموزش در هزاره سوم، چاپ اول، انتشارات: فراشناختی اندیشه.
 
Collins, Jim. (1995). Architectures of Excess: Cultural Life in the Information Age. New York: Routledge
Conner, Dustin, (2013). Post-Postmodern, d.c.c.Commiunication the Gospel Message within a post-postmodern, digitally connected culture, at Piedmont International University in Winston-Salem, NC. Published at www.GlobalMissiology.org, October 2013.
Davidow, William H. (2011). Overconnected: The Promise and Threat of the Internet. Harrison, NY: Delphinium.
Drucker, Johanna.) 2005(. Sweet Dreams: Contemporary Art and Complicity. Chicago: U of Chicago.p.193
Fjellestad Danuta and Engberg Maria. 2012)). Toward a Concept of PostPostmodernism or Lady Gaga‘s Reconfigurations of Madonna , Reconstruction Journal: Studies in Contemporary Culture;2013, Vol. 12 Issue 4, p2 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.12.005
Greer, J.M. Moberg, D.O. (2001 (Research in the Social Scientific Study of Religion .Volume 10 of Research in the Social Scientific Study of Religion Series  Vol 10  p. 68
Hassan, Ihab. (2003). Beyond Postmodernism: Toward an Aesthetic of Trust. Beyond Postmodernism: Reassessments in Literature, Theory, and Culture. Ed. Klaus Stierstorfer. Berlin: Walter de Gruyter,.199-212. https://doi.org/10.1515/9783110906813.199
Hoffmann, Gerhard. (2005).From Modernism to Postmodernism: Concepts and Strategies of Postmodern American Fiction. Amsterdam: Rodopi
Kirby, Alan. (2006). The Death of Postmodernism And Beyond http://www.scribd.com/doc/5710598/Post-Post-Modernism
Kirby, Alan. (2010). The Death of Postmodernism. Philosophy Now 58 (2006) http://www.philosophynow.org. Accessed 13 March 2010.
Kowalik, G. (2023). Post-Postmodernism, the “Affective Turn”, and Inauthenticity. Humanities, 12(1), 7.  https://doi.org/10.3390/h12010007
Li, A. (2022). An Exploration of Post-Postmodern Political Irony in Contemporary American Late-Night Television Shows. Journal of Student Research, 11(3). DOI: https://doi.org/10.47611/jsrhs.v11i3.2913
Mattox. J. (1995). Post modernism or post-post modernism, PP.1)5, www.jonmatox.com www.post)post modernism.htm www.Ezboard.com.P.I.htm 19)
MC innis, G. (2001). The struggle of post modernism and post) post modernism. Laval university press. P.81.
Nealon, Jeffrey T. (2012).Post-Postmodernism: or, The Cultural Logic of Just-in-Time Capitalism. Stanford, CA: Stanford University Press.. EPUB
Person, G. (2008). Post-post modernism: The color – constructed truth model. November 30, PP.1)6.
Pignagnoli, V. (2023).  Post-Postmodernist Fiction and the Rise of Digital Epitexts Publisher : Ohio State University Press (April 20, 2023)
Weagel, D.F. (2010).  Words and Music: Camus, Beckett, Cage, Gould. Volume 38 of American university studies  Peter Lang. p. 9
Wills, John E. Jr. (1995). The Post-Postmodern University. Change: The Magazine of Higher Learning 27.2