ابراهیمزاده، عیسی. (1385). انتقال از دانشگاه آموزش از دور سنتی به آموزش مجازی، نشریه sid.
ابراهیمزاده، عیسی. (1386). انتقال از دانشگاه از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی: نوآوری و چالش تغییر. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزشعالی، شماره 43، 133-113.
آندرسون، تری و فتی، الومی. (1385). یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل. ترجمه عشرت زمانی و امین عظیمی، تهران: مؤسسه توسعه آموزش مدارس هوشمند.
حسینزاده، محمد. (۱۳۹۳). معرفتشناسی. تهران: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره).
رضایی، محمدهاشم و پاکسرشت، محمدجعفر. (1387). تأثیر دیدگاههای معرفتشناسی بر فعالیتهای یاددهی یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، دوره چهارم، 4، 36-9.
رضایی، محمدهاشم و رضایی، مهدیه. (1387). دانشگاه مجازی و آموزش الکترونیکی. مجموعه مقالات بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه پیام نور.
سرمدی، محمدرضا و خسروی، فروغ. (1392). نگاهی بر هستیشناسی نسل سوم آموزش از دور با تأکید بر هستیشناسی نظام آموزش از دور ایران. نامه آموزشعالی، 6 (24)، 95-71.
شاهمحمدی، انور. (2023). تبیین ادراک صاحبنظران از نظام آموزش از راه دور بهعنوان سازمان یاددهنده با رویکرد پدیدار شناسانه، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 3( 3)، 78-65.
شریعتمداری، علی. (1373). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شکیبا، ابوالقاسم؛ سیف، علیاکبر؛ اسدزاده، حسن و ابراهیمی قوام، صغری. (1392). تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع. روانشناسی افراد استثنایی، 3 (9)، 56-33.
شیروانی، علی. (۱۳۸۵). کلیات فلسفه. تهران: انتشارات دارالفکر.
عباسی، حامد، نیلی احمدآبادی، محمدرضا، دلاور، علی، زارعی زوارکی، اسماعیل. ( 1401). طراحی و اعتباریابی الگوی تولید محتوای محیط واقعیت افزوده با تأکید بر رویکرد سازنده گرایی. فناوری آموزش. 4، 891-869.
فتحی مطلق، سروش. (1390). جهانی شدن و فاصله نسلی (مطالعه جامعه شناختی فاصله نسلی: با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات)، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگزاری عمومی، 2 (5)، 177-145.
فراقی، قادر و فرمهینی فراهانی، محسن و میرزا محمدی، محمدحسن. (1403). روشهای تربیتی و محتوای آموزشی در حوزه یادگیری مبتنی بر مبانی معرفت شناختی علوم اعصاب تربیتی، فصلنامه فناوری و دانشپژوهی در تعلیم و تربیت، 4 (1)، 60-41.
فرج اللهی، مهران؛ سرمدی، محمدرضا و نعمتی، هاشم. (1388). مطالعه نیازسنجی آموزشی نظام آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در راستای فرصتهای یکسان آموزشی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان. اندیشه های نوین تربیتی، 5 (3)، 186-145. doi: 10.22051/jontoe.2009.187
مصباحیزدی، محمدتقی. (۱۳۶۷). آموزش فلسفه جلد اول. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
مقیمی موردراز، هدایت. (1388). بررسی دیدگاه معرفتشناسی ابوعلیسینا و دلالتهای آن در زمینه فرایند یاددهی- یادگیری. پایان نامه کارشناسیارشد رشته علومتربیتی. به راهنمایی دکتر معصومه صمدی. دانشگاه پیامنور مرکز تهران.
نجفی، حسین. (1392). مطالعه تأثیر نظام دانشگاهی آموزش از دور بر توسعه منابع انسانی و طراحی الگویی مناسب برای آن، رساله دوره دکتری رشته برنامه ریزی آموزش از دور، تهران: دانشگاه پیامنور.
Arifeen, S.R. (2022). 'Ecological aspects of online learning in higher education: A qualitative multi-level exploration in a developing country',
Education and Information Technologies, 1(1), 1-23.
https://doi.org/10.1007/s10639-022-11507-5
Clark, R.E. Yates, K. Early, S & Moulton, K. (2010). 'An analysis of the failure of electronic media and discovery-based learning', in K.H. Silber, W.R. Foshay, R. Watkins, D. Leigh, J.L. Moseley & J.C. Dessinger (eds.), Handbook of improving performance in the workplace, vol. 1-3, pp. 263-297, Wiley, Hoboken, NJ.
Farajollahi.M, Dehbashi.F. (2010). Roshd Amozesh Az Dor Iran Va Jahan, Payam Noor University.
Kegan D. (1379). Mabani Nazari Amozesh Azad.1st ed.Khozoei M, translator. Tehran: Nehzat Savad Amozi.27P.
Moore, J, L. Deane, C, D. Galyen, K. (2011). E-learning, Online Learning, And Distance Learning environments: Are they The Same? Internet and Higher Education, 14 , 129–135.
Naghsh S, Farajollahi M, Naghsh Z, Maleki H. (2019). Designing and validating a model for entrepreneurship education students by distance education. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 12(3): 99-113. (In Persian)
Peters (2002). Distance Education and Industrial Production. London: Rutledge.
UNSECO. (2002). Distance and open Learning: Strategically and Economical approach, France.