Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Mazandaran University

2 Associate professor, Department of Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

3 Master's degree in Curriculum Studies, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

Abstract

With the spread of the corona disease, the relations of education changed and it was not possible for students to attend in school. For this reason, at first, trainings were started through television, and then virtual training systems and platforms such as Shad were designed. Based on this; The purpose of this research is to investigate the effect of the "Iran Television School" program on the academic performance of students with the mediation of academic motivation during the Corona period. The research method was a correlational survey. The statistical population includes all sixth grade students (1038 students) of Kordkuy city in the year 1400-1401, and 343  students were selected as a statistical sample using proportional stratified random sampling. To collect data, two standard questionnaires of academic performance by Pahm and Tyler (1999) and educational motivation by Guy, Marsh and Dawson (2005) were used. Pearson correlation coefficients and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between the amount of watching TV school with academic motivation and academic performance. In fact, the television school program has been able to use different methods, including; Creating an appropriate environment and decor, using a capable presenter, among attractive programs, employing teachers with a history and experience, using up-to-date  equipments and educational videos to increase the attention of your audience to education, attracting and motivating them to study. So that students can engage in their educational activities with increased ability.

Keywords

اوضاع، نسرین؛ احمدی، غلامعلی و عظیم پور، احسان. (1400). تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 22(1): 181-168.
جلیلی کوشش فر، عالیه. (1400). نقش برنامه‌های کمک آموزشی شبکه آموزش تلویزیون در ذهنیت فلسفی، انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه در دوران همه‌گیری جهانی ویروس کرونا (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد). اراک: دانشگاه پیام‌نور.
حاجی تبار فیروز جایی، محسن. (1399). مدیریت کلاس درس به‌عنوان مؤلفه‌ای از مدیریت مدرسه: پیش بینی عملکرد و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان. مدیریت مدرسه. 8(4): 49 -28.
درتاج، فریبا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ علی‌آبادی، خدیجه؛ فرج‌الله‌ی، مهران و دلاور، علی. (1395). تأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر موک بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور. پژوهش در نظامهای آموزشی. 10(35): 1-20
دستور، مجتبی. (1391). بررسی اثر بخشی برنامه‌های آموزشی شبکه آموزش سیما بر مخاطبان (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور). رادیو و تلویزیون. 8(19): 166-142.
رضایی، علی‌محمد؛ جهان، فائزه و رحیمی، معصومه. (1395). عملکرد تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت. روانشناسی تربیتی. 12(42): 171-155.
عابدینی بلترک، میمنت. (1400). آموزش مجازی و چالش‌های آن در شرایط بحرانی کرونا از منظر بانوان هیأت علمی دانشگاه مازندران: یک مطالعه پدیدارشناسانه. پژوهشهای تربیتی. 42: 161- 141
عسکری، مهتاب؛ میرانی سرگزی، نرگس و فخیم پور، مریم السادات. (1399). بررسی عملکرد مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش در تعطیلات مدارس بهعلت بیماری کووید 19 از دیدگاه والدین و معلمان ابتدایی. ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت. ساری: مؤسسه آموزش‌عالی ادیب.
قاسمی ولاشانی، هادی. (1399). بررسی رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی مجازی در آموزش با انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان. اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت. میناب: آموزش و پرورش شهرستان میناب.
یوسفی گوهرگان، کلثوم. (1394). تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم‌تربیتی. ساری: شرکت باران اندیشه.
منصوری، سیروس و فراهانی، ریحانه. (1402). تجربه‌ی زیسته اعضای هیئت‌علمی دانشگاه اراک از آموزش‌مجازی در دوره کرونا. آموزش علوم دریایی. 10(4): 96-79.
Anderson, D. R. Lavigne, H. J & Hanson, K. G. (2012). The educational impact of television. The International Encyclopedia of Media Studies.29: 1-22
Brockmann, P. E. Diaz, B. Damiani, F., Villarroel, L. Núñez, F & Bruni, O. (2016). Impact of television on the quality of sleep in preschool children. Sleep medicine20, 140-144.
Castillo, M. M. Granados, M. S & Cordero, R. P. (2022). Televisión educativa en iberoamérica: la respuesta comunicacional durante la pandemia. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 1(1), 375-388.
Dhiman, D. B. (2022). Negative Impact of Television viewing on Academic achievements of students: A Case Study of Subhash Nagar. Available at SSRN 4218010.
Hasaniniasab, M. Nazarifar, M & Mansoori, S. (2022). Effectiveness of Flipped Learning on Academic Emotions in Arak University Students. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences13(3), 202-212. doi: 10.30476/ijvlms.2022.96058.1171
Martin, Andrew.J (2013). Television and academic achievement. In J. Hattie & E. Anderman (Eds.). International Guide to Student Achievement. Oxford: Routledge.
Pajarillo-Aquino, I. (2019). Perceived effects of televiewing on the academic performancee of the students of the college of teacher education. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences8(4), 245-262.
Pishghadam, R. Naji Meidani, E., Momenzadeh, S. M. E. Hasanzadeh, S & Miri, M. A. (2023). Economic, social, and cultural capital and ESQ in academic achievement: A comparison of Afghan and Iranian students. Frontiers in Psychology14, 1087480.
Romero-Frías, E. Arquero, J. L & del Barrio-García, S. (2023). Exploring how student motivation relates to acceptance and participation in MOOCs. Interactive Learning Environments31(1), 480-496.
Tabibi Rad, V. Dianti Deilami, Z. Gholami Jamkarani, R., Abbasian, H., & Bakhtiari, A. (2022). Application of new methods in virtual accounting education, innovative experience during the Corona epidemic. Journal of Accounting Knowledge13(4), 69-90.
Teng, M. F & Mizumoto, A. (2023). The role of spoken vocabulary knowledge in language minority students’ incidental vocabulary learning from captioned television. Australian Review of Applied Linguistics. 46(2), 253-278.
Teo, S. C. Lilian, A & Koo, A. C. (2023).Examining the effects of academic motivation and online learning on Malaysian tertiary students’ psychological well-being and perceived learning performance. Cogent Education10(1), 2186025.
Wang, Q. Lee, K. C. S & Hoque, K. E. (2023). The mediating role of classroom climate and student self-efficacy in the relationship between teacher leadership style and student academic motivation: evidence from China. The Asia-Pacific Education Researcher32(4), 561-571.
Xu, Y. Vigil, V. Bustamante, A. S & Warschauer, M. (2022). Contingent interaction with a television character promotes children's science learning and engagement. Journal of Applied Developmental Psychology81, 101439.