احمدوند، محمد علی؛ شیخ کلاهدوز، فاطمه. (1396). اثربخشی آموزش روش مونته سوری بر افزایش مهارت اجتماعی و خلاقیت کودکان پیشدبستانی. هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوماجتماعی.
اوبالاسی، آناهیتا و حسینی نسب، سید داوود. (1393). بررسی تأثیر آموزش روش مونته سوری بر خلاقیت کودکان پیشدبستانی 4 و 5 ساله شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی (علومتربیتی)، 7(28)، 98-81.
حسینی، شهلا؛ حیدری، محمدحسین و سعادتمند، زهره. (1398). بررسی تطبیقی دیدگاه مونته سوری و لوریس مالاگاتسی درزمینه تربیت اوان کودکی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. سال دهم، دوره دوم، شماره 35 )پیاپی 62 صفحه 82-105.
دیویی، جان. (1321). مدرسه و شاگرد. (مشفق همدانی، مترجم). تهران. شرکت سهامی چاپ کیهان.
دیویی، جان(1331) آموزشگاههای فردا. (محمد صالح ابوسعید، مترجم). نشر فرانکلین.
روسو. ( 1371 ). امیل، ترجمه منوچهر کیا. تهران، انتشارات گنجینه.
سجادیه، نرگس. (1398). نگاهی به رویکرد تربیتی مونته سوری از منظر عاملیت انسان. دو فصلنامه فلسفه تربیت. 4(2) ص 143-119.
سلطانی، محمد؛ اقدسی، علی نقی و هاشمی، تورج. (1400). مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی رجیوامیلیا و های اسکوپ بر خلاقیت و مهارتهای اجتماعی نوآموزان پیش دبستان شهر تبریز، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، سال 14، شماره 55، 83-57.
سلطانی، محمد؛ اقدسی، علی نقی و هاشمی، تورج. (1400). مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی رجیوامیلیا و های اسکوپ بر خلاقیت و مهارتهای اجتماعی نوآموزان پیش دبستان شهر تبریز، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، سال 14، شماره 55، 83-57.
صادقی، سعید؛ پور اعتماد، حمیدرضا و فتح آبادی، جلیل. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد. نشریه: روان شناسی کاربردی. دوره:10 شماره: 4 (پیاپی 40)، صفحات :477-499.
صبحی قراملکی، ناصر؛ پور عبدل، سعید و سجادپور، سیدحامد. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانش آموزان زورگو. نشریه: روشها و مدلهای روانشناختی. دوره: 9، شماره:34 صفحات :1-15.
صدری دمیرچی، اسماعیل، اسماعیلی قاض یولوئی، فریبا. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، مجلهی ناتوانیهای یادگیری، دورهی 5، شمارهی 4، 86-59.
علامه، عاطفه. ( 1397). تأثیر آموزش مهارتهای مطلوب اجتماعی مبتنی بر برنامه گروه بندی مهارت بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان پسر پرخاشگر. نشریه: راهبردهای شناختی در یادگیری دوره: 6، شماره: 11 صفحات: 45-6.
کیانی، معصومه. ( 1400). بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونته سوری. فصلنامه توسعه حرفهای معلم. سال ششم، شماره 2 صفحه 59-74.
محمدی، نعیما و مستری، مهناز. (1396). بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی، تعلیم و تربیت، دوره 33، شماره 129، 135-154.
هاشمی، سید احمد، رنجبر، مختار، ماشین چی، علیاصغر، کارگر، محمد، بهروزی، محمد، نوروزی، مهدی. (1399). تأثیر روش آموزشی مونته سوری بر خودکارآمدی تحصیلی کودکان مقطع پیشدبستانی شهر بوشهر، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال 63، شماره 4، 2697-2688.
یوسفی، فریده، و خیر، محمد. (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. علوماجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 18(2 (پیاپی 36)، 147-158.
Aljabreen. H(2020). Montessori, Waldorf and Reggio Emilia: A Comparative Analysis of Alternative Models of Early Childhood Education International Journal of Early Childhood, 52, 337–353.
Brouwer, J. Klaver, L. T. van der Zee. S. (2023).Montessori’s Perspective on Citizenship Education: A View from the Netherlands. Journal of Montessori Research 9(2), 29-43.
Dannert, N. Fowler. S A. (2015 ). Montessori and Non-Montessori Early Childhood Teachers’ Attitudes Toward Inclusion and Access. Journal of Montessori Research, 1(1), 29-41.
Dewey, J. (1916). Democracy And Education The Pennsylvania State University..
Dobbins, N., Brandon, RR., Jones, VL., Higgins, H. (2023).Social Skills Prioritization: Gathering Consensus from Parents, Students, and Teachers. Intervention in School and Clinic, 59 (2 )115-125 .
Holmes, G. R. ( 2017). Loris Malaguzzi, Reggio Emilia and Democratic Alternatives to Early Childhood Education Assessment. Journal Forum.59(2),159-163.
Jenkins L. N, Jaclyn. T. (2023). Social-Emotional skill-based differences between active and Passive bystanders of Bullying. Contemporary School Psychology, 27(3), 469-478.
Lach, T & Sakshaug, L. (2004). The role of playing games in developing algebraic reasoning, spatial sense, and problem solving. Focus on Learning Problems in Mathematics, 26(1), 34-42.
Matson J.L. Rotatori, A, F & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skils in children: The Matson evaluation of social skills with youngsters (MESSY), Behavior research and therapy, 21(4), 335-340.
Mosher. M. A. (2022). Technology Tools available for implementing social skill. Instruction Teaching Exceptional Children, 55(1),60-71.
Özgül. P. Türker. S. Nevra. A. A. (2023). Collaborative learning with mind mapping in the development of social skills of children. Participatory Educational Research, 9(1), 463-480.
Pereira. B. A. Hamsho, N. Susilo, A., Famolare, G. M. Blacher, J. Eisenhower, A. (2024). Longitudinal associations between internalizing behaviors and social skills for autistic students during the early school years. School Psychology. 39(1), 61–71.
Rankin. B. ( 2004). The Importance of intentional socialization among children in small groups: A Conversation with Loris Malaguzzi. Early Childhood Education Journal, 32(2), 81-86.
Rousseau J. J. (1992). Emil. Translated by Manouchehr Kia. Tehran,
Ganjineh. Sava, S. Fartusnic, C. Ancuta, L. N. (2022). Romania: Continuity and innovation in the civics and social education curriculum. Journal of social science Education, 21(4), 2-21.
Sun Kim. B. Darling. L. F. ( 2009). Malaguzzi, and the constructive conversations of preschoolers in a Reggio-Inspired classroom. Early Childhood Education Journal 37(2),137-145.
Taggart, J. Fukuda, E. Lillard A. S. (2018). Children’s preference for real activities: Even stronger in the Montessori children’s house. Journal of Montessori Research. 4(2), 2-9.
Tebano Ahlquist. E. M. Gynther P. (2022). Teaching in the Montessori classroom: Investigating variation theory and embodiment as a foundation of teachers’ development. Journal of Montessori Research, 6(1), 33-45.
Virginia, T. Eve. V. (2022) Parent discipline and pre-Schoolers' social skills. Early Child Development and Care, 192(3), 410-424.
Yanko. M. (2019). Learners’ identity through soundscape composition: Extending the pedagogies of Loris Malaguzzi With Music Pedagogy. Journal Learning Landscapes, 12, 2- 73.