Document Type : Original Article

Authors

1 PhD in Educational Management, Research Department of Martyrs and Veterans Foundation of Kerman Province and member of Qardan Danesh Multipurpose Cultural and Artistic Institute.

2 Master of Educational Research, Anar Unit, Department of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Anar, Iran

Abstract

This research was conducted to investigate the role of classroom activities in predicting academic emotions and internal evaluation in elementary school students' science courses. The research was descriptive-correlational. The statistical population was all of the elementary school students of the second term of Narmashir city studying in the academic year 2022-2023 (3625 people), of which 347 people were selected to participate in the research by simple random sampling method based on Cochran's formula. Subjects completed the questionnaire on Pakran's motivational strategies (2005), Academic emotions of Pintrich and DeGroot (1990), and Perception of the classroom environment by Gentry Gable and Riza (2002). Data were analyzed using the Pearson correlation coefficient, multivariate regression, and focal correlation. The results showed that classroom activities were a negative and significant predictor of internal evaluation. Classroom activities were a positive and important predictor of academic excitement and enjoyment. Also, classroom activities were negative and significant predictors of academic emotions of pride, anxiety, shame, anger, frustration, and fatigue. Classroom activities, challenge, choice, and pleasure were negative and significant predictors of internal evaluation, but the interest component was not a significant predictor of students' internal evaluation. Finally, it should be said that classroom activities were important variables in academic assignments, emphasizing them can lead to progress in students in the age of intelligence.

Keywords

بابازاده، ح، حسینی نسب، د و لیورجانی، ش. (1398). مدل علی پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف، ادراک از کلاس: نقش واسطه‌ای هیجان‌های تحصیلی. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(25)، 59-89.
حبیب خلق، س. (1395). رابطه بین باورهای هوشی، سبکهای اسنادی و باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری دانشجویان. پایان نامه کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام‌نور تبریز.
حسینی، فریده السادات و خیر، محمد. (1389). پیش‌بینی «تعلل ورزی رفتاری و تصمیم‌گیری» با توجه به باورهای فراشناختی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 15(3 (پیاپی 58))، 265-273.
خداپناهی، م. ک، باعزت، ف، حیدری، م، و شهیدی، ش. (1379). بررسی نقش راهبردهای شناختی و انگیزشی در پیشرفت تحصیلی و کاهش مشکلات روان‌شناختی دانشجویان. مجله روانشناسی، 16
خوش‌طالع، مهسا. (1393). رابطه سبکهای پردازش اطلاعات و ادراک از محیط کلاس با راهبردهای مطالعه خودتنظیمی. پایان نامه کارشناسی‌ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
رضایی اردانی، فضل‌الله، صادقی، مهدی، و فلاح تفتی، ابوالفضل، خواجه پور، هانیه. (1402). بررسی اثربخشی آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی دانش‌آموزان (مطالعه کاربردی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 یزد). فصلنامه تخصصی مطالعات بین رشتهای در آموزش، 2(2)، ص 7-34.
رضویه، اصغر؛ لطیفیان، مرتضی و فولادچنگ، محبوبه. (1385). بررسی مقایسه‌ای تأثیر آموزش مهارت‌های خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندگی بر کارکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 3 (4)، 7-25.
سلیمانی شبیلو، ن، واحدی، ش، و نعمتی، ش. (1397). رابطه هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان، معلمان با علملکرد تحصیلی درس علوم. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(1).
شیخ‌الاسلامی،ع، رضایی شریف، ع، و ترابی پشت مخی، س. ن. (1400). نقش ادراک از محیط کلاس، خوش‌بینی تحصیلی و هیجان‌های تحصیلی در پیش‌بینی پیوند با مدرسه دانش‌آموزان دختر. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(52)، 47-57.
کشاورز افشار، ح، و میرزایی، جواد. (1397). رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی دانشگاه علامه طباطبایی،9(34)، 211-238.
نخستین گلدوست، اصغر؛ معینی‌کیا، مهدی. (1388). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزش برای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. دانش و پژوهش در علوم تربیتی‌برنامه‌ریزی درسی، 23، 85-100.
واحدی، ش، و قره آغاجی، س. (1393). آزمون مدل راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطه گری هیجان‌های تحصیلی. فناوری آموزش و یادگیری، 1(1) ، 86.
 
 
 
References
Butler, D. T & Winne, P. H.(1995). Feedback and self-regulated learning: A theoreticialsynthesis. Review of Educational Research, 65(3), 245-281.
Dorman, J. P. Fisher, D. L & Waldrip, B. G. (2006). Learning environments, attitudes, efficacy and perceptions of assessment: A LISREL analysis. In D. L. Fisher & M. S. Khine (Eds.), Contemporary approaches to research on learning nvironment (1-28). Singapore: World Scientific.
Galla, B. M & Wood, J. J. (2012). Emotonal self- efficacy moderates anxiety- related impairments in math performance in elementary school- age youth. Personality & Individual Differences, 52,118-220.  
Ge, X. (2021). Emotion matters for academic success. Educational Technology Research and Development, 69(1), 67-70.
Greene, B. A. Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L & Akey, K. L.(2004). Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom predictions and motivations.Contemporary Educational Psychology, 21, 181-192.
Harackiewicz, J. M. Rozek, C. S., Hulleman, C. S., & Hyde, J. S. (2012).Helping parents to motivate adolescents in mathematics and science: Anexperimental test of utility-value intervention. Psychological Science,XX(X) 1-8.
Havik, T & Westergård, E. (2020). Do Teachers Matter? Students’ Perceptions of Classroom Interactions and Student Engagement. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(4), 488-507.
Komlosi-Ferdinand, F. (2020). Academic Emotions and Emotional Validation as Motivating and Demotivating Factors in the ESLClassroom: A Mongolian Case Study. Reire Revista d’Innovació i Recerca en Educació.
Li,. H, Cui Y, Chiu MM.(2018). The relationship between teacher support and students’ academic emotions: a meta-analysis. Front Psychol. 2018; 8: 2288.
Mesbah, R. de Bles, N. Rius‐Ottenheim, N. van der Does, A. W. Penninx, B. W. van Hemert, A. M & Koenders, M. (2021). Anger and cluster B personality traits and the conversion from unipolar depression to bipolardisorder. Depression and Anxiety, 38(6), 671-681.
Patrick, L; Care, E; Ainley, M. (2011). The Relationship Between Vocational Interests, Self- Efficacy, And Achievement In the Prediction of Educational Pathways. Journal of Career Assessment, 61-74.
Tyagi. S. (2020). Effective Classroom Environment. International .Journal of Advanced Scientific Research and Management, 5(1), 8-12.