Document Type : Original Article

Authors

1 . Assistant Professor, Department of Educational Sciences & Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Master student, Curriculum planning, Payame Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this research is to identify the strengths and weaknesses of Dictation multimedia program and provide solutions to improve the program. The qualitative research method was thematic analysis. The study area was ​​all the teachers using Dictation multimedia program in the elementary school of Yasouj city in the academic year of 2023-2024. The criterion-oriented method of targeted sampling was used. The sample size was 15 people until reaching theoretical saturation. The data collection tool was a semi-structured interview. Data analysis was performed using the Stirling method using MAXQDA12 software. The findings showed that the strength of Dictation multimedia program includes 18 organizing codes and 5 inclusive codes (positive points of the program for teachers, for parents, for students, technical and educational strengths). The negative points of the program include 36 organizer codes and 2 comprehensive codes (technical and educational limitations). Program improvement solutions including 9 organizing codes and 4 comprehensive codes (supporting, content, technical and generalization of the program) were obtained. As a result, Dictation multimedia program as a low-cost program based on educational models in order to reduce citations weaknesses and disadvantages by presenting the solutions obtained from this research can be used more effectively in educational systems.

Keywords

ادیب، یوسف، محمودی، فیروز و اژدری، داوود. (1397). عوامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری-شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز. راهبردهای آموزش در علومپزشکی، 11(4)، 23-29.
اقدام پور، رضا، کشتی آرای، نرگس، اسماعیلی، رضا. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی دانشجویان نظام آموزش‌عالی، فصلنامه پژوهشهای کیفی در برنامه درسی، 9(2)، 139-169.
 باعزت، فرشته. (1390). نقش پردازش‌گر کلمه همراه با راهبردهای خود پرسشی بر بهبود مشکلات املای دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی دچار اختلال نوشتاری. فصلنامه روان شناسی کاربردی، شماره 2، صص 71-58.
حجابی دخت، ایمن، حسینی نسب، سیدداود، آزموده، معصومه. (1401). اختلال یادگیری پیش زمینه اختلال اجتماعی: مطالعه اثر بخشی تمرینات ادراکی-حرکتی بر پردازش دیداری-فضایی و عملکرد دیکته در دانش‌آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهر تبریز. مطالعات جامعهشناسی, 15(54), 219-234.‌
حمیدی, فریده. دازی, سارا. و لطفی، سمیرا. (1399). کاربرد بازی‌درمانی مبتنی بر حافظه و توجه برای بهبود مهارت‌های ترکیب عددی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی‌های یادگیری, 9(3), 32-51. مجلهی پیوند، (٣٨٥)، ٤١-٣٨.
خادم، فاطمه. (1401). تأثیر چند رسانه‌ای طراحی شده توسط کپتی ویت در پیشرفت تحصیلی و انگیزه دانش‌آموزان مقطع سوم ابتدایی در درس ریاضی. فصلنامه رویکردی نو در علومتربیتی، (3) 4، 196-191.
خسروی، عباس، احمدوند، علی‌محمد. (1398). بازتعریف مفهوم ره نگاشت با روش تحلیل مضمون. مجله مطالعات راهبردی ناجا، 4(11 )، 5-29.
صالحی میر، معصومه. (1400). بررسی تأثیر چند رسانهایها بر تقویت مهارتهای یادگیری دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در دوره ابتدایی. ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
عظیمی، اسماعیل و موسوی پور، سعید. (1393). اثربخشی چندرسانه‌ای آموزشی دیکته یار بر بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری املاء. فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 34، سال دهم، صص 41-23.
فرجی، نسیم، کریمی ثانی، پرویز. (1395). تأثیر چند رسانهای آموزش دیکته یار بر بهبود حافظه دیداری و شنیداری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان ناتوان در یادگیری املا پایه دوم مدرسه بهزیستی شهرستان شبستر. فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، (7) 3، 27-13.
مولای، گیتا، رضائیان، فرزانه. (1396). مروری بر کاربرد چند رسانه‌ای‌ها در ناتوانی‌های یادگیری. نشریه تعلیم و تربیت استثنائی, 17(147), 49.
منصوری، سیروس، خدایی، طاهره. (1401). تأثیر آموزش با استفاده از چندرسانه‌ای بر علاقه به درس و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی، فصلنامه توسعه برنامه درسی، 1(1)، 36-47.
نریمانی، محمد، تقی زاده خیر،سارا، نریمانی، آذین. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. ناتوانیهای یادگیری, 12(1), 85-97. ‌
 
Adam, T & Tatnall A. (2010). Use of ICT to Assist Students with Learning Difficulties: An Actor-Network Analysis. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 324, 1-11.
 Appiah, E. Cronje, J. (2013). Information Communication and Technology (ICT) and the Challenges of Ideation in Graphic Design: An Activity Theory Focus, International Journal of Computer, 63(6):13-23, DOI: 10.5120/10469-5192.
Bulut, R. (2019). An Analysis of the Effects of Multimedia Teaching on Student Achievement. International Journal of Progressive Education, 15(1). DOI: 10.29329/ijpe.2019.184.1.
Budiman, M. A. Widyaningrum, A & Azizah, M. (2020). Improving Spelling Learning In Primary School Age through Songs. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(4), 614-620.
Haleem, A. Javaid, M. Asim Qadri,M. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review, Sustainable Operations and Computers journal of science direct,1(3),275-285. Doi:10.1016/j. susoc. 2022.05.004.
Kebritchi, M. Hirumi, A & Bai, H. (2010). The effects of modern mathematics computer games on mathematics achievement and class motivation. Computers & education55(2), 427-443.
Khana, T. M. (2018). The effects of multimedia learning on children withdifferent special education needs. Procedia Social & Behavioral Sciences, 2, 4341–4345, Available online at www.sciencedirect.com.
Mayer, R. (2024). The Past, Present, &Future of the Cognitive Theory of Multimedia Learning, Educational Psychology Review, 36(1), 1-25.DOI:10.1007/s10648-023-09842-1.
Pavithra, A. Aathilingam, M & Prakash, S. M. (2018). Multimedia and its applications. International journal for research & development in technology, 10(5), 271-276.
Rahmat, A. Y. (2018). The effect of using educational multimedia in dictation on students’ listening comprehension at MA Darul Hikmah Pekanbaru. J-SHMIC: Journal of English for Academic, 5(1), 1-19.
Schmidt, C. Brandenburg, J. Busch, J. Büttner, G. Grube, D. Mähler, C & Hasselhorn, M. (2021). Developmental trajectories of phonological information processing in upper elementary students with reading or spelling disabilities. Reading research quarterly, 56(1), 143-171.
 Sri Dhivya. D, Hariharasudan. A & Nawaz. N. (2023) Unleashing potential: Multimedia learning and Education 4.0 in learning Professional English Communication, Cogent Social Science journal, 27(11). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2248751
Tur-Kaspa, H. & Leitner, I. (2020). The learning value of computer-based instruction of early reading skills. Journal of Computer Assisted Learning, 16 (1), 54˚63.
Wang, Ling. (2013). Developing & Evaluating an Interactive Multimedia Instructional Tool: Learning outcomes and User Experience of Optometry Students. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 17(1), 43-57.