Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Psychology & Educational science, Arak University, Arak, Iran.

2 Master's Degree in Educational Management, Azad University, Darab branch, Darab, Iran.

Abstract

The purpose of current research was to evaluate the teaching and learning process of virtual learning based on Tyler's model in Fars province elementary schools. The method was a descriptive survey. The statistical population included elementary school teachers of Fars province, of which 191 were selected by random sampling. The measuring tool was a 47-item researcher-made questionnaire. Content validity based on the CVR index for the objective component 0.77, content component 0.95, teaching-learning strategies component 0.94, evaluation component 0.98. And the total score is 0.91. Also, the composite reliability values and the average variance extracted showed that the tool has construct validity. The reliability of the tool was also obtained based on Cronbach's alpha of 0.99. The test used was T-Test. The results showed that the quality of learning in the objective component and teaching-learning strategies in the management of virtual education processes is not in a favorable condition. The quality of the content in managing the learning processes of virtual learning based on Tyler's model is in a favorable condition. Also, the results indicated that the evaluation quality is in an average state. Based on the results of the research, it can be said that the education system of Iran should strengthen the required platforms in order to improve virtual learning.

Keywords

باقری، خسرو (1393). مدرسه هوشمند زیر ذره‌‌بین تعلیم ‌و تربیت تعاملی. رشد مدرسه فردا.10(71)، 8-9.
دولتی، علی اکبر؛ جمشیدی، لاله و امین بیدختی، علی اکبر (1394). بهبود فرآیند یاددهی–یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی. مطالعات آموزش و یادگیری. 7(2): 1-20.
ذاکری، علیرضا؛ کرد نوقابی، رسول و صدرالاشرافی، مسعود (1398). بررسی فرایندهای یاددهی-یادگیری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای. فناوری آموزش. 4(4): 227-237.
رضایی، علی محمد (1400). ارزشیابی از آموخته‌‌های دانشجویان در دوران کرونا: چالش‌‌ها و راهکارها. روان‌‌شناسی تربیتی. 16(55): 214-179.
صادق‌‌پور، سیداسماعیل و مولازاده، معصومه (1400). راهبردها و مزایای استفاده از فضای مجازی در پیشبرد اهداف یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان. همایش ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم. میناب
منصوری، سیروس و طالب بیگی، مژگان (1403). ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کیفیت برنامه‌ درسی آموزش مجازی دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران، فناوری آموزش، 18(2): 415-428.
 
قیسوندی، حمید؛ ساعدی، نبی و باغی، محمد (1393). مدارس هوشمند و فناوری‌های نوین. رشد تکنولوژی آموزشی،30(4)، 28-31.
محمدی‌نیا، حسین و عربی جونقانی، احمد (1399). ارزشیابی و تاثیر آن بر یاددهی-یادگیری برنامه‌‌درسی دوره ابتدایی. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران. تهران
مطاعی، محسن (1400). تاثیر الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری دانش‌‌آموزان ابتدایی، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران
معصومی فرد، مرجان و محمدزاده، الهام (1400). بررسی موانع بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی–یادگیری از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بیجار. نخستین کنفرانس ملی آینده‌پژوهی، علوم تربیتی و روانشناسی. شیراز
 
References
Abdullah, F., & Ward, R. (2016). Developing a General Extended Technology Acceptance Model for E-Learning (GETAMEL) by analysing commonly used external factors. Computers in Human Behavior. 56: 238-256.
Al-Faki., I. M. & Adam Khamis, A. H. (2014). Difficulties Facing Teachers in Using Interactive Whiteboards in Their Classes. Merican International Journal of Social Science, 3(2), 136-158.
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.
Bora, U. J., & Ahmed, M. (2013). E-learning using cloud computing. International.  Journal of Science and Modern Engineering. 1(2): 9-12
Dağhan, G., & Akkoyunlu, B. (2016). Modeling the continuance usage intention of online learning environments. Computers in Human Behavior. 60: 198-211.
El Mhouti, A., Erradi, M., & Nasseh, A. (2018). Using cloud computing services in e-learning process: Benefits and challenges. Education and Information Technologies. 23(2): 893-909.
Grisson V, Anderson B. E-learning in the 21st  century. 1st ed. Mohammad A, Translator. Tehran:  Institute of Educational Technology Smart Schools;  2018:56-44p
Hassanzadeh, A., Kanaani, F., & Elahi, S. A (2012).Model for measuring e-learning systems success in universities. Expert Systems with Applications. 39(12): 10959-10966.
Kearns, S. (2016).E-learning in aviation. London, Routledge.
 
 
 
Lubis, M., Ariffin, S., Muhamad, T., Ibrahim, L., & Weke, I. (2009).The Integration of ICT in the Teaching and Learning Processes: A Study on Smart School of Malaysia. Proceedings of the 5th WSEAS/IASME. International Conference on educational Technologies, (EDUTE' 09).
Peansupap, V., & Walker, D., (2015). Exploratory factors influencing information and communication technology and adoption within Australian construction organizations: A micro analysis. Construction Innovation, 5, 135-157.
Smith A.D, Rupp W.T. Managerial implications  of computer-based online/face to face business  education: a case study online. Information review.  2020; l2(2):100-9.
Todd, R. W. (2020). Teachers’ perceptions of the shift from the classroom to online teaching. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 4-16